Kolínem s devítivstupenkou v kapse

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na kole

Pokud chceme pobýt ve středočeském Kolíně alespoň dva dny a v klidu si projít jeho nejzajímavější, nejvýznamnější i nejvýraznější památky, je dobré zakoupit sobě tzv. „devítivstupenku“. Potom již můžeme bezstarostně vyrazit za poznáváním tohoto krásného královského města.

My se sem naposledy vydali na konci září a jeli jsme vlakem (i když jsme do poslední chvíle váhali mezi vlakem a autem). Pro vlak – i když zde všichni dopravci nezastavují a většinou ani nepřibrzdí - rozhodl fakt, že jsme se nakonec shodli na variantě pohybu v centru města (já původně hlasoval pro auto s možností výletů po okolí, ale musel jsem uznat, že by to pak chtělo delší pobyt než dvě noci). Pro mnohé bude navíc jistě přínosem fakt, že v Kolíně je MHD zdarma (my tuto možnost ale nakonec ani jednou nevyužili).

O „devítivstupence“, která je ovšem ve skutečnosti jen „osmivstupenkou“, jsme věděli dopředu, takže jsme šli takříkajíc na jisto. V prostorách Veigertovského domu, kde sídlí Regionální muzeum a TIC, jsme odevzdali část svých výplat a další program už si organizovali zcela podle svých potřeb i nálad (a otevíracích dob jednotlivých objektů, samozřejmě). Prošli jsme toho ve finále poměrně hodně, ale tento tip na výlet bude skutečně zaměřen jen na oněch 9 atrakcí ze vstupenky …

Většina z nich se nachází na tzv. Bartolomějském návrší a v celkové nabídce jsou zahrnuty záležitosti sakrální i profánní nebo – chcete-li – ty světské, i ty určené někomu tam nahoře. Většina spadá pod „krajské“ Regionální muzeum, zbytek je záležitostí města. V následujících řádcích si o každé z nich prozradíme alespoň to nejzákladnější.

1. chrám sv. Bartoloměje s kostnicí

Hlavní dominanta města a nádherný svatostánek z II. poloviny 13. století. Později přestavován (hlavně 14. století a Mockerova regotizace) a upravován, ale stále skvostný. Za vše hovoří jména Petr Parléř, Petr Brandl a František Bílek. Součástí prohlídky kostela je návštěva krásné barokní kostnice z roku 1733.

2. Zvonice

Hranolová věž vedle průčelí chrámu, kde byla postavena na počátku 16. století jako „z nouze ctnost“. Chrámová věž byla poškozená a bylo potřeba někam přemístit zvony. Dnes se zde nachází lapidárium a klenotnice.

3. Červinkovský dům

Sídlo nevelkého, ale velmi zajímavého Muzeum ve středověkém měšťanském domě na Brandlově ulici. Je zde mj. umístěna expozice Hygiena a péče o tělo v průběhu staletí, jejíž součástí je „sekce“ Historie záchodu.

4. Dvořákovo muzeum pravěku

Zaměřeno na nejstarší historii a dlouhodobější výstavy. V současné době je zde umístěna expozice Ozdoby dávné doby.

5. Stará farní škola

Interaktivní expozice je určená hlavně dětem a představuje slavné kolínské rodáky, z nichž mnohé má člověk spojené se zcela jinými lokalitami (Jakub Krčín nebo Gustav Frištenský). Pobaví se zde ale rozhodně i dospělí.

6. Regionální muzeum

Sídlí ve velkém měšťanském domě známém jako Veigertovský a nacházejícím se na centrálním Karlově náměstí. Expozice muzea je zaměřena na dějiny domu i města a doplňuje ji krátkodobá výstava.

7. Synagoga

Raně barokní stavba z II. poloviny 17. století se zajímavou štukovou výzdobou interiéru. Do synagogy se vstupuje přes dům s městským informačním centrem a přímo vedle ní se nachází Vinohrad souznění.

8. Rozhledna Vodárna

Funkcionalistická stavba vodojemu z konce I. třetiny minulého století je součástí Pražského předměstí. Je vysoká 45 m, vyhlídkový ochoz se nachází ve výšce 36 m.

9. Práchovna

Obranná gotická věž z I. poloviny 15. století se nachází na druhém břehu Labe a slouží jako nevysoká otevřená rozhledna. Dnes už je opatřena mincovním automatem, takže zde platíte samostatné vstupné ve výši 20 Kč.

Pokud by měl někdo dojem, že byl Práchovnou o jednu památku „okraden“, může si v TIC nebo MIC zapůjčit klíče od Starého židovského hřbitova a bezplatně jej navštívit. Rozhodně nebude litovat.

Vzhledem k tomu, že se všechny památky (kromě Vodárny a Prachovny) nacházejí v centru okresního města, neměl by být problém ani s ubytováním, ani se zaplněním útrob. Ale pozor, některé položky z jídelních lístků mizí docela rychle a i ubytovací kapacity nejsou nevyčerpatelné. Vzhledem k tomu, že jsme si využití „devítivstupenky“ rozložili do tří dnů, můžeme doporučit i pizzerii na Karlově náměstí.

Líbilo: Kolín nás svým způsobem nadchnul. Osobně jsem tady byl už poněkolikáté, ale tentokrát se vše sešlo téměř dokonale, a to včetně počasí. Průvodci v jednotlivých památkách a muzeích byli prostě skvělí, někteří dokonce téměř fantastičtí. A u všech bodů na vstupence platí: Škoda nezajít …

Nelíbilo: Snad jen to, že v Kolíně zřejmě neznají jiné pivo než desítku Gambrinus a Plzeň, která je v podstatě také jen lepší desítkou. Takže dvanáctka Radegast nebo Krušovice pouze v plechu …

Společnou vstupenku zakoupíte v Turistickém informačním centru (Regionální muzeum) nebo v Městském informačním centru (synagoga). Její cena je 350 Kč (zlevněná varianta 200 Kč) a platí měsíc od chvíle zakoupení. Každou památku na ni ovšem můžete navštívit pouze jedenkrát.

Náklady na dopravu, ubytování i stravování se budou u každého jistě lišit, stejně jako položky doprovodného programu. Jiná bude i doba pobytu v jednotlivých památkách. Článek je sice zařazen v kategorii Celodenní výlet (a ono se to opravdu za jeden den proběhnout dá), ale v tomto případě doporučuji skutečně rozdělit jednotlivé prohlídky do 2-3 dní. Musíte totiž počítat i s tím, že 5 z 9 položek vstupenky absolvujete s průvodcem ...

Poslední aktualizace: 11.11.2023
Kolínem s devítivstupenkou v kapse na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Kolínem s devítivstupenkou v kapse

Kolín-radnice
Kolínská radnice se nachází v severní části Karlova náměstí v domě čp. 78, který je složen ze dvou stylově shodných budov. Pro…
Pozdně gotická věž byla postavena pravděpodobně v první polovině…
Karlovo náměstí najdete přímo ve středověkém centru města založeném králem…
Na Karlově náměstí v Kolíně byla postavena kašna pro potřeby měšťanů již …
Na Karlově náměstí v Kolíně byl jako dík za ukončení velkého moru, který…
Z pohledu běžného turisty se v Kolíně opravdu nachází trojice info…
Západní zámecká brána patří – přes svou určitou nenápadnost – k…
Kolín leží v prastaré sídelní oblasti, což dokládají četné …
Jedeme do Kolína hlavně za unikátními židovskými památkami a druhou…
Kolínská synagoga je jedna z nejstarších v…
Zobrazení scény narození Ježíška a Svaté rodiny neodmyslitelně pa…
Patrový řadový dům U Zlatého lva bývá často – a dá se říct, že právem -…
Měšťanský dům U bílé labutě patří k nejvýraznějším objektům (nejen) v západní frontě domů na Karlově náměstí v Kolíně. Dnes zde vidí…
Objevte poklad v srdci Kolína.Chrám sv. Bartoloměje je od nepamět…
I méně pozornému pozorovateli jistě neunikne, že kolínský dům U Černého…
Využijte předvánočních dní k návštěvě královského města Kolína.…
Velice zajímavou lokalitou města Kolína je Zálabská skála, na jejímž…
 V kolínské synagoze si kromě stálé výstavy "Žili tu s námi", kte…
Jakožto královské město je v Kolíně poměrně slušný počet historických památek, kterým dominuje katedrální kostel sv. Bartoloměje. Nicméně čas se v po…
Od středověku až do roku 1848 museli Židé žít  odděleně od křesťanů ve zvlášť vyhrazené části města - v tzv. ghettu. V Kolíně se…
Tzv. Starý židovský hřbitov  se nachází v Kmochově ulici vedle sokolovny.…
Dvoukřídlá budova kolínské městské spořitelny byla v rohu Karlova náměstí…
Při troše snahy a štěstí by mohl být řadový patrový Vyletělovský dům – známý také jako dům U římského císaře – jedním z nejkrásnější…
Vroce 1927 překlenul Labe nový železobetonový most z dílny architekta…
V Kolíně pod chrámem sv. Bartoloměje stojí na rohu ulic Brandlova a…
Když někam jedeme vlakem, kupuji jízdenky přes e-shop ČD. Má to i…
Historickému centru Kolína dominuje Chrám sv. Bartoloměje, který je ve své…
Na dnešní výlet jedeme vlakem z Hlavního nádraží do Kolína, cesta trvala necelých čtyřicet minut. Od nádraží se vydáme kolem OC Futu…
Kolín leží ve Středních Čechách, východním směrem od Prahy. Kolín…