Křížová hora, Studenské skály a Králíky nakonec

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na hory Na kole Se psem

Tímto příspěvkem bych rád doporučil pestrý a atraktivní výlet do oblasti Orlických hor. Jedná se o výletní trasu, která je schopna nabídnout útok na první signální většiny pravověrných turistů. Nebo minimálně všech, kteří mají rádi smysluplné rozhledny, krásné skalní útvary, tajemné smírčí kříže i příjemné regionální muzejní expozice. A i když také v současné době ještě sem tam – někam a někdy – zajíždějí vlaky a autobusy mimo hlavní železniční koridor a významná velkoměstská centra, je asi lepší v tomto případě použít jako dopravní prostředek automobil, pro ty zdatnější je použitelné i kolo. Zbytek už pak musí každý stejně po svých …

Zahajujeme v Červené Vodě, resp. na jejím předměstí, tedy v obci Šanov. Auto necháváme u tamního kostela (bohužel pod lešením) a odsud po žluté TZ vyrážíme k rozhledně na Křížové hoře.(735 m.n.m.). Rozhledna je pozoruhodná železobetonová stavba z roku 2007, která je ovšem vkusně obložena smrkovými deskami. Na její vyhlídkovou plošinu ve výšce 25 metrů vede nějakých 130 schodů. Odměnou jsou pak výhledy na Červenou Vodu, Suchý vrch a Kralický Sněžník (občas uveřejněné informaci o tom, že někdy uvidíte i Krkonoše, ale nevěřte). Pod rozhlednou se nachází kamenná mensa a dřevěný ambit (ten ovšem při prvním příchodu k rozhledně působí – kulantně řečeno – až nepatřičně). Je jasné, že jde o poutní místo.

Krátká zastávka u Bubákových dřevěných soch pohádkových bytostí (např. vlk s Karkulkou nebo medvěd Ivánek z Mrazíka) a stejnou cestou se vracíme zpět. Poté se přes Králíky (zkratka přes Boříkovice je uzavřena) a Mladkov přesouváme do Vlčkovic, kde auto opět odstavíme a vydáme se k Studenským (nebo též Studeneckým) skalám. Vede nás červená TZ (občas ovšem dost nespolehlivě) a naše cesta je dlouhá asi 1,7 km.  Skály jsou nejdelší soustavou mrazových srubů v Orlických horách a jedná se o ortorulové útvary dosahující výšky až 25 metrů. Oblíbené lezecké stěny jsou místem natolik interesantním, že jsme se zdrželi déle, než jsme původně plánovali.

Poté se vracíme zpět do Vlčkovic, nahlédneme do zdejší kaple Panny Marie a pokračujeme obcí vzhůru k borovému hájku, kde se nachází zajímavý smírčí kříž z roku 1750 a následně se vydáváme na zpáteční cestu. Před námi je poslední zastávka tohoto výletu – Městské muzeum Králíky. Malé, ale příjemné muzeum, sídlící v klasicistní budově z roku 1796, nabízí celkem zajímavou expozici o tomto regionu. Ta je zaměřena na historii Králík a okolí, zdejší spolkovou činnost, řezbářství, výrobu betlémů a varhan i živou a neživou přírodu.

Návštěvou muzea v Králíkách jsme si odškrtli poslední položku denního programu a přes Červenou Vodu, Kocandu, Bušín a Bludov jsme se po silnici č. 11 vrátili zase do Šumperka. I díky příjemnému počasí se jednalo o výlet vydařený a velmi příjemný. Jeho náročnost se odvíjí od toho, jakým způsobem přistoupíte ke „skalnímu městu“ pod Studeným a jestli minete odbočku ke smírčímu kříži nad Vlčkovicemi (my ano).

V tomto případě záleží na tom,jestli výlet pojmeme jako jednorázovou akci nebo součást několikadenního pobytu. Význam má také použitý dopravní prostředek. Nejvíce možností k zasycení žaludku i zalehnutí na lože však nabízí, celkem pochopitelně, město Králíky.

V tomto případě - snad vyjma té minely ve Vlčkovicích - vyšlo vše až nad očekávání dobře. Počasím počínaje a poměrně prázdnými silnicemi konče. Příroda (nejen) Orlických hor je prostě krásná a když člověk chce, tak si ve finále stejně to své najde téměř všude.

Foto: markyz63

Kromě nákladů na PHM a celkový provoz přibližovala jsme toho dne moc neutráceli. Nějaká ta turistická vizitka a pohlednice, výstup na rozhlednu Křížová hora (tzn. 20,- Kč / osoba), vstupné do kralického muzea (každý 35,- Kč), malá svačina … a to bylo v podstatě vše.

Poslední aktualizace: 9.9.2018
Křížová hora, Studenské skály a Králíky nakonec na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Křížová hora, Studenské skály a Králíky nakonec

Rozhledna na Křížové hoře
První zmínka o Křížové hoře (německy Kreuzberg) je v Gramizově popisu v Zemském archivu v Brně z roku 1653. Jméno pravděpodobně…
Již nějakou dobu zkrášluje východní úpatí Křížové hory (u Červené Vody)…
Rozhledna na Křížové hoře První zmínky o Křížové hoře u Červené Vody jsou z r. 1653. Pravděpodobně pojmenována byla podle kříže, který tu stával…
Červená Voda není jen moderní velký areál v Mlýnickém Dvoře pod B…
Že spousta osad a obcí v pohraničních oblastech bývala daleko zabydlenější svědčí řada památek, které můžeme v takových místech…
Neděle 30. 8. 2020 Včera večer bylo chladno, ale už se dál neochlazovalo.…
Na pomezí Pardubického a Olomouckého kraje, v blízkosti hranic s Polskem, stojí za návštěvu a…
Suchý vrch se svojí Kramářovou chatou a rozhlednou je častým cílem turistických výletů. Dostat se na vrchol pěšky nebo na kole po turisticky…
Turistické rozcestí leží před nádražní budovou. Procházejí tudy tyto značené trasy: modrá SV směrem - Šanov, Horní Orlice, pramen Tiché Orlice,…
Spíš až v příští sezoně se můžou cyklisté těšit, že se projedou po…
Už od pohledu je jasné, že sousoší Nejsvětější Trojice v Červené Vodě (Mährisch Rothwasser) je dílem vyzrálého autora. Datum vzniku …
Vážení přátelé Turistiky i turistiky, tentokrát Vás pozvu do další části…
Na další výlet jsme jeli do Okolí města Králíky, které leží na pomezí…
Není hezčího zakončení starého roku, jak na lyžích. Autem dostupné…
Už nějakou dobu, tedy přesněji přes rok budí pozornost poněkud svébytně…
V jarních až podzimních měsících můžeme hlavně o víkendech pozoro…
Jestliže je první písemná správa o Moravském Karlově udávána do roku 1630,…
Ač podle jména Moravský Karlov, po úpravě krajských hranic dnes leží…
Na podzim loňského roku (2016) přibyla u cyklostezky mezi Červenou Vodou a…
Víte, jak se i během zimy udržovat v dobré kondici bez velké námahy a držení diet? Máme pro vás tip…