Kuks, Braunův Betlém a zámek

Tipy na výlet Rodina s dětmi Za kulturou Do přírody

Zámek Kuks a ojedinělou galerii soch Matyáše Bernarda Brauna v přírodě, zvanou Braunův betlém, najdeme jen kousek od Dvora Králové. Vy, kdož jste stejně šikovní jako naše výprava, si předtím než vyrazíte namažte lýtka Alpou a vezměte si s sebou pití.

Protože jsme si předem zjistili, že Braunův betlém patří mezi 100 nejohroženějších památek na světě, rozhodně jsme se nespokojili jen s prohlídkou zámku, ale chtěli jsme vidět i tyto jedinečné plastiky, vytesané v terénu přímo do skály. A pravdu řečeno, asi je opravdu na čase je vidět. Nedávno se mi dostal do ruky pohled plastiky Poustevníka starý asi patnáct let a nutno přiznat, že za tu dobu tak, jak jsme jej teď viděli my, na něm zahlodal zub času až neuvěřitelně. Pokud to takhle půjde dál, nezbude z něj za pár let nic.

Když nepojedete až k zámku vozem a vydáte se přírodou, bratru za hodinu byste k němu měli dojít, přičemž cesta je příjemná, vede lesem jehličnatým i smíšeným, lesními průseky přes paseky a mýtiny občas zahlédnete Kuks přímo před sebou. Ne tak, pokud jako my ztratíte turistickou značku, pak počítejte se třemi hodinkami, během nichž se vám bude zmíněnými průseky zámek přibližovat i vzdalovat a projdete přilehlými osadami, mimořádně malebnými, jak už je v tomto kraji zvykem. Zlé jazyky dnes tvrdí, že jsme se prý vydali na Kuks ze Dvora přes Vídeň...

Ze zámku, o němž toho již bylo všude dost napsáno a řečeno, se chci zmínit o něčem pro vinaře; v místní sklepní vinotéce srdce milovníka vína zaplesá. Najdete tu vína mělnická, moravská i "kuksovská"; obyčejná, archivní či přívlastková.

V lapidáriu si mezi slavnými a známými neřestmi a ctnostmi určitě najdete i tu svoji. Někteří z nás si případně sedli na židličku pod Lenost, mně se nechtělo opouštět Obžerství.

Vraťte se sem určitě i v případě, že jste tu již byli. Vjemů je zde tolik, že pokaždé najdete něco nového, čeho jste si minule nevšimli.

Máte-li hlad, nebudu vám protentokrát shodně s bedekry doporučovat restauraci U Zlatého slunce. Přejděte si přes vodu na druhou stranu a zkuste hostinec U Prďoly. Sice tu nemají špičkové prostředí a spíše než restauraci najdete hospodu, ale obsluha byla ochotná a milá a gulášová polévka, jakož i ostatní strava, jednoduše mňam.

Subjektivně nejraději mám z celého Kuksu (hned po vinotéce) apatyku a dveře do hrobky. Kostlivec na nich vyobrazený upomíná na skutečnost, že vše je pomíjivé... Nelze popisovat, pokud jste je ještě neviděli, zajeďte se na ně rozhodně podívat.

Ačkoliv uvádí internetové stránky, že vstupné do Betléma je 10,- Kč, při naší návštěvě byl vstup volný a domnívám se, že je tomu tak stále. Zámek má více okruhů s různými, vcelku však stravitelnými cenami.

A až budete projíždět tímto krajem v období stáčení medu a narazíte na ceduli "Prodej přímo od včelaře", rozhodně zaklepejte (zazvoňte) na dveře a tenhle sladký zázrak si odneste. Zdejší včely produkují snad nejlepší med ve střední Evropě.

TIP: Virtuální prohlídka Braunův betlém

Poslední aktualizace: 11.1.2024
Kuks, Braunův Betlém a zámek na mapě
Autor: asmera

Příspěvky z okolí Kuks, Braunův Betlém a zámek

Kuks - hlavní turistický rozcestník
Hlavní turistický rozcestník, který se nachází u mostu přes Labe, ukazuje…
Začátek NS je umístěn v Kuksu k mostu přes Labe, od kterého se vydáme k…
Turistické informační centum v Kuksu se nalézá bývalé v Jeschkeho vile…
Kuks je malá obec s približne 260 obyvateľmi v Královohradeckom k…
Navštívíte-li oblast na sever od Hradce Králové, určitě by Vám neměla…
V letech 1692 až 1696 dal majitel panství hrabě František Antonín Špork (* 1662, + 1738) svést do kamenné nádrže tři prameny…
Tak i my jsme se dostali k tomu, vyzkoušet novou cyklostezku podél Labe, s…
Naším cílem je poznání barokního skvostu, který vypadá jako zámek a zámkem…
Pátek 10. 9. 2021 - 2. část Zaparkovali jsme na neplaceném parkovišti Braunův betlém. Je to poměrně malé parkoviště - dnes je však p…
Na prohlídku Kuksu jsme vyjeli ze Dvora Králové na…
Vydejte se na výlet do barokního hospitálu Kuks. Před několika…
Hospital Kuks:https://www.hospital-kuks.cz/cshttps://www.ceska-apatyka.cz…
V roce 1720 Matyáš Bernard Braun (*1684, +1738), jeden z nejvýznamnějších představitelů českého vrcholně barokního sochařství,…
Labská cyklostezka Kuks - Hradec Králové Příjemná cyklo…
Uslyšíte-li o Kuksu, určitě si hned vzpomenete na sochařská veledíla mistra Matyáše Bernarda Brauna (*1684, +1738), která zde po…
Kuks - Hospital
Počátkem osmnáctého století nechal hrabě Sporck na svém panství, u obce Kuks, zbudovat velkolepý areál, který dodnes okouzluje návštěvníky. Kromě…
Kuks leží ve Východních Čechách, jihovýchodním směrem od Dvora Králové. K…
Hospitál Kuks a Braunovy sochy Ctností a Neřestí   9.9. 2022 Kuks…
Obec Kuks se nachází v Podkrkonoší, na hlavním silničním tahu z Hradce…
Naše společná cesta začíná na konci dálnice D11 Hradec Králové…