Lubenec - Chyše - Libyně - rozhledna Vochlice

Tipy na výlet Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Po silnici  I/6 z Prahy do Karlových Varů přijíždíme do obce Lubenec, odkud vyrazíme na výlet, při kterém pěšky a pak i za pomoci auta navštívíme zajímavá místa nacházející se v jejím okolí.

Z Lubence, obce o níž se první písemná zpráva zachovala ze začátku 12. století, kdy zde byla zastávka obchodní stezky a jejíž význam ještě stoupl po založení Karlových Varů, kdy zde byla přepřahací stanice se vydáváme po zelené turistické značce k vyhlídkovému místu Bílý kříž. Tato vyhlídka, která je součástí skalního masivu Liščí skály a ke které se váží i dvě pověsti vztahující se k majitelům zdejšího panství rodu Lažanských nám poskytne pěkný výhled do kraje směrem na Doupovské Hory.

Od Bílého kříže začneme scházet po modře značené trase NS do údolí Struhařského potoka a přes bývalou obec Struhaře naše cesta pokračuje k Lažanské studánce. Lažanskou, nebo také Hraběcí studánku nechali Lažanští upravit jako odpočinkové místo, ke kterému rádi zajížděli hosté pobývající na jejich zámcích ve Struhařích a v Chyši.

Od studánky pokračujeme stále po modré k obci Žďárek. Po cestě protínáme pomyslnou hranici a vstupujeme do Přírodního parku Horní Střela. Park se rozkládá na skalnatých svazích po obou stranách toku řeky Střely.

Přicházíme na okraj obce Žďárek a zde přejdeme na žlutou značku, která nás lesním porostem dovede až ke skalnatým partiím nad řekou Střelou nedaleko Chyše. Ze skalnaté vyhlídky se nám naskytne moc pěkný výhled na město.

Z vyhlídky scházíme do údolí Střely a vcházíme do města. Jako první nás zaujme mohutný barokní kostel Zvěstování Panny Marie z konce 17. století. Naše další kroky následně směřují přes Žižkovo náměstí k místnímu zámku.

Panské sídlo je na tomto místě připomínáno v písemnostech již na konci 12. století. Jak šel čas, tak i zdejší panství střídá majitele, zámek je několikrát stavebně upravován, až jej v roce 1766 získává rod Lažanských. Těm zámek patří až do roku 1945, kdy je na základě Benešových dekretů zestátněn. Stát se však o zámek nestará a tak je v roce 1967 uzavřen a chátrá až do roku 1996, kdy ho kupuje rodina ing. Vladimíra Lažanského. Zámek, zámecký pivovar i přilehlý park procházejí nákladnou rekonstrukcí. Dílo se nadmíru vydařilo. Zámecký areál Chyše je v současnosti atraktivním a vyhledávaným turistickým cílem. K zajímavostem zdejšího zámku patří i to, že zde jako učitel zámeckých dětí působil v roce 1917 Karel Čapek.

Po prohlídce zámku a jeho okolí se vydáváme Nádražní ulicí k místnímu nádraží, odkud se vracíme vlakem zpět do Lubence. Cesta z lubeneckého nádraží zpět do obce vede kolem Lubeneckého rybníka, který je vyhledávaným odpočinkovým místem místních.

V Lubenci nasedáme do auta a dopravujeme se do obce Libyně. V obci se nachází 700.let starý románský kostel sv. Jiljí, který byl před deseti lety naprostou ruinou. Díky občanskému sdružení Za záchranu kostela sv. Jiljí zde od roku 2009 probíhá rekonstrukce a v současné době je v kostele umístěno zajímavé vitrážové muzeum. Stejné občanské sdružení pak stojí i za záchranou další turistické zajímavosti, kterou je Vochlická rozhledna nad Libyní. Od kostela sv. Jiljí vede k rozhledně žlutá turistická značka a je z ní pěkný výhled k vyvýšeným kopečkům Přírodního parku Horní Střela, přes které jsme šli při cestě do Chyše.

Návštěvou Vochlické rozhledny tento náš výlet končí.

Občerstvili jsme se v cukrárně na chyšském náměstí, další možnost je v Chyši v pivovaru, nebo po návratu vlakem v Lubenci. V Libyni v kostele je na pokladně muzea také možnost zakoupit malé občerstvení.

Výlet pěknou přírodou a návštěva tří míst, která díky obrovské snaze zdejších lidí se opět stala turisticky atraktivními místy.

Parkování v Lubenci zdarma.

Zámek Chyše otevřen: duben a říjen SO, NE a SV 10-17
                                  květen, červen a září  ÚT-NE 10-17
                                  červenec a srpen ÚT-NE 10-18
                                  Základní vstupné 100,- Kč.

Vitrážové muzeum v kostele sv. Jiljí v Lybini otevřeno od konce dubna do konce října o sobotách a nedělích 13-16 hodin. Stejnou otevírací dobu má i rozhledna Vochlice. Klíče od rozhledny jsou k vyzvednutí ve vitrážovém muzeu. Vstupné do muzea i na rozhlednu 20,- Kč. Mimo uvedené dny a hodiny si lze klíče od kostela a od rozhledny zapůjčit v prodejně Skloart v Lubenci v časech PO-PÁ 8-17, v SO 8-12 hodin.

O víkendech jezdí vlak z Chyše do Lubence každé dvě hodiny.

Poslední aktualizace: 20.8.2017
Lubenec - Chyše - Libyně - rozhledna Vochlice na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Lubenec - Chyše - Libyně - rozhledna Vochlice

Pomník obětem pochodu smrti v Lubenci.
Na konci II. světové války procházelo Lubencem několik pochodů smrti. Němečtí fašisté používaly tyto pochody smrti jako způsob likvidace zajatců a vězňů. Nemocní, vyčerpaní…
V roce 1923 byl na Ruském kopci v Lubenci postaven v ne…
Nelze jednoznačně říci, že Lubenec či Chyše jsou v žatecké oblasti, ale…
Festival Skotsko v Kostelíku letos v červenci slavil 10. výročí založení.…
Směřujeme do severní části Krušných hor, takže musíme projet přes Lubenec, i kdybychom snad nechtěli. Že je to chmelařská oblast jsm…
Několikrát jsem jel po silnici z Prahy do Karlových Varů. Vždy jsem obdivoval skály nad silnicí u obce Ležky. A tak jsem se na ně…
Vochlice je rozhledna, blízko obce Lubenec. Občanské sdružení na záchranu kostela sv. Jiljí v Libyni se pustilo do její obnovy…
Městečko je usazeno mezi Doupovské a Tepelské vrchy v mírně zvlněné Jesen…
Kostel Zvěstování Panny Marie se nachází v obci Chyše u Žlutic v malebných Doupovských horách. Stojí na vršku zvaném Špičák …
Chyše – Blatno Je sobota, počasí mi přeje a pokračuju na cestě ze Žlutic…