Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Při našem převážně turistickém pobytu v Jizerkách jsme se rozhodli jeden den trochu odpočívat. Ale zase ne moc. Chceme se zajet podívat asi k pěti rozhlednám. Začínáme těmi, které jsou nejblíž. Dokonce do katastru obce Lučany nad Nisou spadají dvě rozhledny. A k oběma se dokonce nechá dojet autem.

Město leží na silnici z Tanvaldu (8 km) do Jablonce nad Nisou (5 km) v podhůří Jizerský hor. Středem obce vede rozvodí. Obcí protéká Lužická Nisa, pro kterou zde používají i název Lučanská Nisa, a odvádí vodu do Baltského moře. Voda ze severní části obce vtéká do Kamenice a dále až do Severního moře.
Kdy byla obec založena není známo. Majiteli byli páni ze Smiřic. Od r. 1635 panství vlastní rod Des Fours, který již vlastnil nedaleké Albrechtice. První písemná zmínka je z r. 1623 - v kronice sklářské rodiny Schürerů je uveden jako kmotr rychtář z Lučan. Obyvatelstvo se živilo převážně drobným zemědělstvím, domácím tkalcovstvím a předením. Sklářský průmysl se zde rozšířil až v 18. století.
Severozápadním směrem od obce se zvedají vrcholy s rozhlednami. Jedním z nich je Bramberk (787 m), od centra města vzdálený 5 km. Již r. 1889 zde byla postavena dřevěná 16 metrů vysoká vyhlídková věž, ke které r. 1892 přibyla turistická chata. Po požáru byla dřevěná rozhledna r. 1912 nahrazena současnou kamennou 21 metrů vysokou stavbou z žulových kvádrů. Na ochoz ve výšce 18,5 metrů vede 96 schodů. Až do r 1991 celý areál provozovala společnost Restaurace a jídelny, pak ji získal soukromý majitel, který zde postavil hotel. Postupně se zde vystřídalo několik majitelů, resp. nájemců. Jeden z nich r. 2007 rozhlednu z důvodu havarijního stavu uzavřel, dokonce ji i oplotil, aby na nikoho nic nespadlo.
R. 2010 chtělo město rozhlednu převést do svého majetku, nebyly však dohledány příslušné dokumenty, které by to umožnili. Rozhlednu mělo pouze v nájmu, přesto s pomocí dobrovolných příspěvků opravilo schodiště, ochoz, vyměnilo některá okna a za pomoci místních dobrovolných hasičů zpřístupnili zarostlé cesty. Později v okolí nechali vykácet stromy. Až na jaře 2014 rozhlednu získala v dražbě. Dnes má opravenou i střechu a vyspárované zdivo.
Když jsme tam byli my, bylo to v říjnu, takže po sezoně a ještě ve všední den. V té době byla rozhledna otevřena již jen o víkendu, měli jsme tedy smůlu. Restaurace neměla ještě otevřeno, přesto jsme se pokusili dovnitř vniknout, abychom si koupili aspoň pohlednici. A to jsme doufali, že je ukecáme, aby nás nahoru pustili. Dozvěděli jsme se, že turistická chata není součástí rozhledny a že tam nic takového neprodávají. Až později jsme se dočetli, že z rozhledny je kruhový výhled na Jizerské hory a Krkonoše.
Kdo chce na rozhlednu vystoupat, tak je dobré se podívat na stránky města www.lucany.cz/rozhledna-bramberk, kde se tyto informace dozví. A kdo by chtěl v chatě pod rozhlednou přespat, tak si informace musí najít na http://chatabramberk.cz.
O 3 km dál z města stejným směrem je vrchol Slovanka (820 m) s naší nejstarší železnou rozhlednou. Pozemek pod rozhlednu r. 1887 daroval pan Seibt, proto se tento vrchol dřív jmenoval Seibtův vrch. Tato rozhledna byla vystavena na Světové výstavě železáren ve Vídni, následně byla vybrána jako jedna ze dvou návrhů. Kamennou podezdívku postavil za jeden den jediný zedník, další tři dělníci 17 dnů montovali kovové díly. Slavnostně byla otevřena 14. srpna 1887. Dobrovolné vstupné od 5 tisíc návštěvníků by pokrylo stavební náklady i dovoz konstrukce. Bylo ponecháno ve fondu na budoucí údržbu věže. Pravidelně ji natírali ochranným lakem a před sezónou nechali zkontrolovat její technický stav. Ještě po r. 1945 zůstala přístupná, ale údržba se už zanedbávala. Postupem času okolní stromy rozhlednu přerůstaly. R. 1997 byla zcela uzavřena, dokonce ji tehdejší majitel chtěl nechat rozebrat a odvézt. Naštěstí k tomu potřeboval demoliční výměr.
Stavební úřad její stav prověřil a doporučil její rekonstrukci. Tím ji vlastně zachránil. R. 1995 ji odkoupilo město Lučany, takže ani tuto rozhlednu nevlastní majitel turistické chaty. Rozhledna byla díky sponzorům i drobným dárcům opravena a 5. července 2000 znovu slavnostně otevřena. Lesní správa povolila i částečné pokácení okolních smrků, takže z rozhledny je opět kruhový výhled. R. 2003 vyšla dokonce s touto rozhlednou poštovní známka.
Celá volně přístupná rozhledna je 14 metrů vysoká, vlastní kovová konstrukce měří 11 metrů. Na vyhlídkovou plošinu ve výši 10 metrů vede 56 schodů. Jsou vidět Jizerské hory, Krkonoše, Český ráj, Ještěd, Jablonec nad Nisou a Liberec.
Kousek od rozhledny stála i turistická chata. R. 1895 do ní uhodil blesk a vyhořela. Až r. 1928 zde byla postavena nová a pojmenována Slovanka. Po ní nakonec byl pojmenován kopec a rozhledna.
V současné době se autem nechá dojet cca 200 metrů pod vrchol, kde je parkoviště. Dál mohou pouze ubytovaní hosté. Z parkoviště se nahoru nechá projít po pěšině lesem, kde obnovená historická Maxovská křížová cesta. Vede ze silnice z Horního Maxova k Seibtově studánce. Je 0,5 km dlouhá a je upravena jako naučná stezka, na které jsou 3 zastavení - v Horním Maxově, na vrchu Slovanka a u studánky.
K turistické chatě, která poskytuje i občerstvení, patří ještě malé chatky na nedalekém palouku. Ceny ubytování a otevírací doba občerstvení jsou na http://www.slovanka.eu. Je tady hezky. Jsou tu sjezdovky lyžařského střediska Severák, vede tady i řada turistických tras.

My jsme na obou rozhlednách byli dopoledne, kdy obě restaurace měli ještě zavřeno. Možnost najíst je snad v Lučanech nebo v nedalekém Bedřichově nebo určitě v Liberci. My jsme občerstvení spojili s návštěvou další rozhledny na Liberecké výšině.

Obě rozhledny jsou hezké, kamenný Bramberk samozřejmě upřednostňuji, ale i kovová Slovanka je zajímavá. Rozhledy jsou skutečně hezké.

Z rozhledny na rozhlednu se nechá dojít pohodlně pešky. Je to necelé 3 km. Auto je možno nechat u obou rozhleden. Pokud nechcete chodit po stejné trase, je možno zaparkovat na parkovišti Sedmidomí, které je v místech, kdy NS Gustava Leutelta křižuje silnici. Další parkoviště je kousek na jih – nedaleko autobusové zastávky Lučany nad Nisou, Horní Maxov, kostel, takže se na rozhledny nechá dojet i autobusem.
Určitě zajímavý by byl i výlet ze zastávky vlaku nebo autobusu Josefův Důl, kde začíná 11 km dlouhá okružní naučná stezka Gustava Leutelta, pojmenována po zdejším rodákovi – spisovateli Gustavu Leuteltovi a seznámíte se na ní s historií Josefova dolu a okolí. Jedno ze zastavení stezky je na rozhledně Slovanka.
Možností na turistiku je tu však daleko víc. Cyklostezky přímo na rozhledny nevedou, ale vedou v jejich blízkosti.
Poslední aktualizace: 2.3.2019
Lučany nad Nisou - rozhledna Bramberk a Slovanka a naučná stezka Maxovská křížová cesta na mapě

Příspěvky z okolí Lučany nad Nisou - rozhledna Bramberk a Slovanka a naučná stezka Maxovská křížová cesta

Rozhledna Nisanka - Nová Ves nad Nisou
Rozhledna Nisanka Krásné výhledy se vám naskytnou po vystoupání na rozhlednu Nisanky. Dohlédnete na Ještěd, Jizeru nebo i na Sněžku…
Turistické rozcestí leží na hřebínku mezi obcí Lučany nad Nisou a Černou Studnicí. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: červená J směrem…
Pár dnů jsme spali v Albrechticích v Jizerských horách, snad týden jsme se…
Naše společná cesta začíná u Obecního úřadu Nové Vsi nad Nisou. Zde zaparkujeme náš automobil a vyrazíme do mírného kopce nad OÚ. P…
PARAGLIDING První a nejjednodušší kontakt s tímto okouzlujícím leteckým sportem máte možnost zažít při paragliding-tandemových letech, možnost v…
Cesta k Vyhlídce Buď od penzionu U Vozdeckých vZáhoří u Smržovky a cca…
Vydáme se z Jablonce nad Nisou po zelené značce. Ta nás lesem a táhlým stoupáním dovede na rozhlednu s turistickou chatou Černá…
Otevírací doba: sobota a neděle: 13:00 - 16:00 Muzeum je umístěno v půdních prostorách Zámečku. V expozici najdete dobové předměty, fotografie a mapy…
Přibližně dvacetikilometrová trasa, při níž se rozhodně nebudete…
Jakmile se dopravíte do Smržovky a najdete rozcestí, tak už to budete mít…