Madeira – Levada dos Cedros

Foto: Bekmen

„Doba Covidová“ obecně cestování neprospívá. Chcete-li vyrazit na dovolenou do zahraničí, jsou letos možnosti výrazně omezenější. Jednou z variant, kam vyrazit, je Madeira. Za „odvahu“ při rozhodnutí vycestovat na tento překrásný ostrov, se vám Madeira odvděčí minimem turistů, což má pochopitelně své výhody. Na Madeiru se aktuálně dostanete nejsnáze s Čedokem. V Last Minute se dá zájezd pořídit za (v minulých letech) nevídané ceny!!!

Před odletem je třeba vyplnit Covid dotazník - na základě kterého vám bude vygenerován QR kód. Tím se po přistání na letišti prokážete a bude vám zdarma proveden test na Covid-19. Výsledek testu bude zaslán na e-mailovou adresu cca za 10 hodin. V průběhu těchto 10 hodin by se měl turista zdržovat v hotelu, což není problém, protože přistanete po 16. hodině, v hotelu si dáte večeři a kolem 2. hodiny ráno máte výsledek testu v mailu. V praxi celá procedura testování trvala asi 15 minut. Vlastní odběr vzorků není nic, co by si člověk užíval, ale za 5 minut o tom nevíte. Pokud by náhodou došlo k tomu, že by test vyšel pozitivně, není třeba panikařit. Vláda zaplatí hotel i stravu po celou dobu nutné karantény.

Foto: Bekmen

Na Levádu dos Cedros s místním označením PR14, se z Funchalu dostaneme autem přes náhorní plošinu Paul da Serra. První část této turistické stezky vede unikátním vavřínovým lesem, který je zapsán v kulturním a přírodním dědictví UNESCO. První osadníci nedokázali toto území využít k těžbě dřeva, resp. pro ně bylo obtížné odtud dřevo stáhnout k pobřeží. Z tohoto důvodu se zde dochoval tento starověký vavřínový prales, který cestou obdivujeme. Pro turisty je pěšina pochopitelně upravená, ale okolní les je absolutně neprostupný. Zabloudit se tu nedá, protože odbočit do lesa prakticky není kam. Po 1,3 km dojdeme k vlastní levádě. Pár desítek metrů od rozcestí (proti proudu), pod několik metrů vysokým vodopádem, kanálek levády začíná. Vedle kanálku je leváda tvořena chodníčkem, primárně určeným pro její údržbu. Právě tyto chodníčky využívají turisté, kteří mají možnost obdivovat um stavitelů a krásu okolní čisté přírody. Tato leváda byla vybudována v 17. století a jak bylo v té době zvykem, na její stavbě se z větší části podíleli otroci.

Z flory jsme obdivovali (mimo již zmíněných vavřínů) stromové konvalinky a až 3 metry vysoké borůvčí!!! To bych importoval k nám a byl by konec hrbení při sběru borůvek.

Procházky po levádách jsou populární pro svoji nenáročnost. Z logiky věci jdete pořád z mírného kopce. Slušná turistická obuv je výhodou, ale ne 100% podmínkou. Občas narazíte na místo s blátem nebo louží, kterým je třeba projít a mít zpevněný kotník také není od věci. Ale v obyčejných keckách, konkrétně tuto trasu, jistě také projdete. Za celou cca 7 km cestu jsme potkali jen kolem desítky dalších turistů. Kdo chce zažít Madeiru bez návalu turistů, má k tomu teď ideální příležitost.

Krátké video z naší vycházky:

Foto: Bekmen

Občerstvení si je nutné vzít sebou. Na celé trase není možnost koupit si něco k jídlu nebo k pití. Voda v levádě je sice průzračná a pravděpodobně i pitná, ale protože kolem ní chodí lidé, pít jsme ji raději nezkoušeli.

Nádherná procházka bujnou vegetací, kdy vám u nohou neustále bublá "potůček". Všude svěží zelená barva, sluníčko prosvítající mezi stromy, občasný závan mlhy, když se les trochu otevře a vítr žene mrak vzhůru do svahu.

Instagram @visitmadeira

Facebook @visitmadeira

#visitmadeira #visitportosanto #madeiranowordsneeded

Poslední aktualizace: 12.8.2020
Madeira – Levada dos Cedros na mapě
Autor: Bekmen

Příspěvky z okolí Madeira – Levada dos Cedros

Přechod Madeiry (13) - Nekonečná cesta spáleništěm do Calhety
Středa (31.8.2016) Nad údolím se probouzí nový den a modrá obloh…
Když už cestujete na Madeiru, určitě je třeba navštívit i další…
Úterý (30.8.2016)Nový den zahajujeme ranní koupačkou v koupacích …
Neděle (28.8.2016)Dnes nás čekají krásné a turisticky atraktivní …
Ostrov Madeira (3): Rabaçal – Levada do Risco, Levada das 25 Font…
Pondělí (29.8.2016)Vstáváme poměrně brzy. Les kolem je hustý a mn…
Nejzápadnějším vetším městem je Porto Moniz vzdálené od Funchalu 70 km.…
Ostrov Madeira (4): Náhorní planina Paúl da Serra – Levada do Paúl…
Sobota (27.8.2016)Ráno se budíme, vstáváme a protože dle předpově…
V tomto díle se podíváme ještě jednou do hor, kterými Madeira přím…