Martínkovice - kostel sv. Jiří a sv. Martina

Tipy na výlet Vycházka - půldenní

Jsme na dovolené na Broumovsku. Máme rádi přírodu, ale zajímáme se i o architekturu. I když kostel v této obci patří do Broumovské skupiny kostelů, od ostatních se liší. Nestavěli ho otec a syn Dientzenhoferovi.

Obec se rozkládá asi 5 km na jih od Broumova v mírně zvlněné krajině, kde před 350 miliony let bylo velké jezero. Obcí protéká Martínovský potok, který pramení v Broumovských stěnách.
Podle archeologických nálezů se zde ve starší době kamenné zdržovali lovci. Během raného středověku osídlená nebyla. Ve 13. století benediktini z břevnovského kláštera osídlovali úrodné roviny kolem řeky Stěnavy a jejích přítoků. Tak byly zakládány dlouhé lánové vsi, mezi nimi i Martinsdorf (současné Martínkovice). Stěhovali se sem převážně němečtí zemědělci a řemeslníci.
První písemná zmínka o obci je z r. 1255 v souvislosti s obchodní stezkou z Broumova do Kladska, další až z r. 1320. Zemědělství a drobná řemeslná výroba zdejší obyvatelstvo živilo po několik dalších století. Obec se i přes robotní povinnosti rozvíjela, r 1677 byly 2. největší vesnicí z 19 vesnic broumovského panství. Byl zde i velký panský dvůr s ovčínem pro 300 ovcí. Až r. 1848  je osvobodil z poddanství. Právě z té doby se dochovalo v obci několik statků, které jsou svým uspořádáním a členěním fasád typické pro tuto oblast. Zvlášť výjimečné jsou štíty.
Během 17. a 18. století budovali na Broumovsku bohatí benediktini církevní stavby, z nichž některé i dnes patří k architektonickým skvostům. Mezi ně patří i kostel sv. Jiří a sv. Martina, který byl postaven na kopci nad soutokem Martínkovského potoka a řeky Stěnavy na severovýchodním okraji obce. Když se jede od Broumova, tak jen kousek za odbočkou do obce odbočuje vlevo do kopečka prašná cesta. Je sice označena směrovkou, ale malou a nenápadnou, kterou jsme samozřejmě přehlédli. Navíc cesta směřuje jakoby zpátky, takže není moc vidět. Ani kostel z tohoto pohledu jsme neviděli. Důležitým poznávacím znamením může být malá dřevěná čekárna u autobusové zastávky téměř právě na té odbočce.
Již r. 1384 byl zdejší dřevěný kostel uváděn jako farní. R. 1650 byla k němu přistavěna zděná věž. Ta jediná se zachovala při stavbě nového kostela v letech 1692-1698. Je ukázkou raně barokní architektury severoitalské provenience. Toto je jediný z Broumovské skupiny kostelů, který byl postaven podle projektu Martina Allia. Na hlavním oltáři jsou monumentální sochy sv. Vavřince a Štěpána z doby okolo r. 1700. Zachovala se i stropní barokní výmalba. Jednomanuálové varhany se 744 píšťalami postavil v letech 1769-1771 broumovský varhanář a využívaly se při bohoslužbách až do 70. let 20. století. Opraveny byly r. 2010. Kostel je chráněn jako kulturní památka České republiky.
Ve 2. pol. 19. století byla postavena na místě bývalého mlýna  textilka. V r. 1875 k ní přibyla přádelna, tkalcovna a sukárna. Tkal se zde damašek, později i hedvábí na výrobu padáků. Po válce sem byl dosazen národní správce. Němečtí obyvatelé byli vystěhováni, z vnitrozemí se sem stěhovali zájemci o zemědělské usedlosti, živnosti i domky. Začínala se budovat česká vesnice a začal se zde rozvíjet i kulturní život. Jen provoz textilky byl od r. 1963 postupně likvidován, až byl r. 1995 zcela ukončen. Dnes je objekt uzavřený a nevyužívaný, stejně jako malá továrna na výrobu nudlí, kde se po válce vyráběla nějaký čas kružidla.
Mezi další památky v obci patří barokní fara z r. 1690. Prý byla propojena podzemní chodbou s nedalekým hostincem. V 19. století byla z vnější strany hřbitovní zdi vybudována křížová cesta. Byla tvořena kamennými kapličkami s obrázky namalovanými na plechu. Kapličky se zachovali, obrázky jsou však pouze na dvou zastaveních.
Za zmínku stojí ještě kaplička sv. Anny s křížovou cestou na druhém konci obce . Oboje bylo postaveno současně r. 1798 a také r. 1999 současně obnoveno a vysvěceno. R. 2011 byla jednotlivá zastavení doplněna obrázky od zdejšího občana Přemysla Volfa.
Přes řeku Stěnavu je postaven zajímavý raně barokní most, který prý má půdorys ve tvaru řeckého kříže.

My jsme se tu dlouho nezdrželi, jen jsme se zajeli podívat ke kostelu, kde jsme si prošli křížovou cestu i hřbitov a tím si kostel obešli. Obcí jsme projeli, zdálo se, že je tam snad nějaká možnost ubytování, ale hospůdku jsme neviděli. Jen obchod byl v centru. Na jídlo není problém zajet do Broumova.

Kostel je hezký, velký i vysoký. Podle odborníků prý patří mezi nejhodnotnější a nejzajímavější venkovské raně barokní kostely u nás. Zajímavá je vstupní brána na hřbitov, která je situovaná mezi dvě malé márnice. Na sever od brány je i barokní fara s pozdně barokním upraveným průčelím. Kostel byl před časem nabílen, takže na první pohled vypadá naprosto skvěle, bohužel věž ze vstupní strany už tak hezky nevypadá. Vše ostatní se snad někdy nějaké opravy dočká.

Obcí vede několik cyklotras. Jedna vede podle řeky Stěnavy z Broumova do Polska a obcí projíždí v její severní části. Další cyklotrasa vede také z Broumova, ale do střední části obce a opět dál do Polska. Třetí cyklotrasa prochází obcí do podhůří Broumovských stěn, které se po okraji nechají na kole objet.
Poslední aktualizace: 31.7.2018
Martínkovice - kostel sv. Jiří a sv. Martina na mapě

Příspěvky z okolí Martínkovice - kostel sv. Jiří a sv. Martina

Muzeum papirových modelu v Polici n Metuji
Při mé navštevě Police n Metuji jsem navštivil pěkné muzeum papirovych…
  Kostel sv. Barbory v Otovicích je další ze slavné „Broumovské skupiny…
Úvod (shodný pro všechny díly Pod Javořími horami): Když jsem na …
Další částí naší krásné země, kterou jsme se rozhodli navštívit, …
Vezmu to trochu zeširoka, omlouvám se. Na podzim 2009 jsem se…
Tato trasa není okružní, je tedy vhodné se do Broumova dostat…
Příjemná, středně náročná trasa plná výhledů, tedy pokud si k…
Okolí Broumova sice nebylo postiženo střety mezi Prusy a Rakušany v létě roku 1866 tak jako např. Náchod, Česká Skalice, Trutnov a…
Po zajímavostech Broumova…             Zajet do Broumova jsem plánovala…
Broumov - dřevěný kostel sv. Panny Marie
Jedná se o nejstarší dřevěnou sakrální stavbu nejen v Čechách, ale i ve…
Pomníky obětí 1. a 2. sv. války jsou umístěny v malém parčíku u hřbitova a…
Broumov leží v Východních Čechách, východním směrem od města Trutnov…
Kostel sv. Václava se nachází u dolní brány pod „hlavním“ Mírovým a Malým…
Pomník se sochou prvního rakouského svatého a mučedníka, sv. Floriána se nachází u kašny na Malém náměstí. Na současné místo byla…
Broumov - Benediktínsky kláštor
Benediktínsky kláštor ( národná kultúrna pamiatka ) - dnešnú podobu…
Broumovské Mírové náměstí je s přilehlým okolím historickým centrem města. Měšťanské domy jsou původně ze 16. století, postaveny…
Jedeme přímo do Broumova do pivovaru. Parkoviště je přímo v areálu pivovaru. Prohlídka místního pivovaru. Vaří se zde pivo pod názvem Olivětinský…
Muzeum, které se nachází v sousedství kláštera návštěvníky seznamuje s…
Kostel sv. Petra a Pavla je poprvé připomínán v r. 1258, kdy pražský biskup věnoval příjmy z farního kostela Břevnovskému klášteru,…
Naším cílem je malebné broumovsko a samotné město Broumov, ve kterém se…