Moravská Třebová a její zajímavosti

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Do města přijíždíme vlakem a do jeho centra jdeme pěšky, v něm záhy přicházíme na hlavní Moravskotřebovské náměstí. Z tmavých mraků na obloze vyklouzlo slunce a prosvěcuje celou tu nádheru mimořádného a prostorného náměstí s velkým morovým sloupem i kašnou.

Nejvíc nás ale samozřejmě upoutají městské věže a měšťanské domy se svými nádhernými fasádami. Procházíme si také přilehlé uličky, kostely a zanedlouho stojíme u zadní strany další zdejší pozoruhodnosti - trojkřídlého renesančního zámku s velmi cenným portálem a moc hezkými arkádami na jeho nádvoří.

Zámek v Moravské Třebové je jedním z nejvýznamnějších renesančních zámků v ČR. Je součástí městské památkové rezervace a do jeho interiérů můžeme nahlédnout, pokud si vybereme alespoň jednu z pěti stálých expozic. K dispozici návštěvníkům je i útulná kavárna.

Na nádvoří zámku si prohlížíme také unikátní sluneční hodiny - je to jedinečný soubor šesti slunečních hodin. Zámecké okruhy nabízejí seznámení s alchymistickou dílnou, archeologicko - mineralogickou expozici, středověkou mučírnu, Selskou jizbu a Poklady Moravské Třebové - my jsme z toho bohužel nic neviděli, neboť jsme se sem dostali ve velmi pozdním odpoledni a všechny kromě kavárny už bylo turistům uzavřeno. Škoda, tak až příště ...

Na nádvoří zámku v zámecké galerii se konají různé přednášky, výstavy, na zámku se konají noční prohlídky a spousta dalších akcí.

K dalším zajímavostem patří kromě zdejšího zámku také kostel Nanebevzetí Panny Marie, kaple, křížová cesta ke Kalvárii, Františkánský klášter, piaristické gimnásium, malebný hřbitov, plný historikých náhrobků, zbytky hradeb a další.

Vracíme se na náměstí a procházíme další zajímavou ulicí ke kostelu s červenou fasádou, pak už směřujeme k nádraží.

Zastavujeme se na kafé a motoráčkem odjíždíme do České Třebové, kde po hodině čekání jedeme - Zlínským expresem k domovu.

Z časových důvodů jsme měli jídlo sebou a stavili jsme se jen doplnit tekutiny v místní zahradní restauraci.

Moravská Třebová nás zaujala - je perlou renesanční architektury. Toto město, ležící v Pardubickém kraji, má také pěkné okolí -je tu plno pahorkatin a vrchovin a nabízí mnoho příležitostí k jejich poznání jak pěším turistům, tak i těm na kolech.

Vstupy do jednotlivých okruhů na zámku se pohybují kolem 30 kč za osobu,

za okruh - Poklady Moravské Třebové - 60 kč.

Vlakové a autobusové nádraží je každé na jiném konci, proto by bylo dobré umístnit u nich viditelné mapy pro lepší orientaci.

Poslední aktualizace: 9.1.2013
Moravská Třebová a její zajímavosti na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Moravská Třebová a její zajímavosti

Rozhledna Pastýřka
Pokud se někdy podíváte do Moravské Třebové, rozhodně stojí za to podívat se na tuto renesanční perlu i z výšky. Na vrchu Pastvisko, který ovšem na…
Nad městem Moravská je ve zničenadle vrcholu kopce Nad …
  Při našem pobytu v Moravské Třebové jsme měli, kromě poznávání města, …
Kdo někdy zavítal do Moravské Třebové a pozorně se díval, mi dá za pravdu, že město i s blízkým okolím nešetří památkovými objekty, ale nakonec i díky …
  Moravská Třebová je známa jako město renesance, neboť se v ní z tohoto…
Moravská Třebová (též známá pod přezdívkou Moravské…
Nachází se západně od historického centra a je součástí františká…
Zámecké zahrady v dnešní podobě tvoří nejnižší a zároveň nejjižně…
Obec Boršov je místní částí města Moravská Třebová, od níž leží asi 3…
Renesanční zámek se nachází ve městě Moravská Třebová na Svitavsku v Par…
Moravská Třebová – zámecký portál, nejstarší renesanční památka v ČR
Zámek v Moravské Třebové je považován za jednu z nejkrásnějších a nejcennějších památek období renesance a manýrismu na území české republiky.  Na…
Tato, částečně nadzemní, ale převážně již undergroundová, atrakce je originálním dílem skládačky prohlídkových okruhů jednoho z nejvýznamnějších a…
Pravidelné celodenní cyklovýlety do Moravské Třebové jsme vždy po…
Tento tip na celodenní výlet nás zavede do oblasti zemské hranice Č…
Při návštěvě jednoho z nejvýznamnějších renesančních zámku v ČR če…
Stojí na jižním okraji Masarykova náměstí a svou věží vytváří jednu z dominant města. Byla postavena koncem 15. století v pozdně gotickém slohu a v…
Že je Moravská Třebová městem kulturním není třeba dlouho pochybovat. Snad v minulém režimu tento fakt zastíral neutěšený stav zdejšího zámku, ale to…
Středa 20. 10. 2021 V noci se skutečně zatáhlo, ale nepršelo. Vstáváme v…
Moravská Třebová patří k pozoruhodným městským památkovým…
 Když se řekne renesance, většině z nás v hlavě naskočí představa slunné…