Na okraj Českomoravské vrchoviny do Žumberka a okolí

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

Pro návštěvu těchto poněkud odlehlých míst je asi nejlepší zvolit auto. Já jsem na místním náměstí parkoval v pohodě celý den sám.laughing

Po zaparkování se nejdříve vydáme prohlédnout poměrně rozsáhlou a zajímavou zříceninu hradu Žumberk. Jak se dočteme, na její částečné opravě se podílí Pardubický kraj. Dočteme se zde také něco o historii hradu a tak jen za přispění Tomáše Durdíka doplním pár informací o dispozici hradu.

Dispozice hradu byla dvojdílná. Prostor předhradí dnes zaujímá velký novověký hospodářský dvůr. Jádro mělo zhruba pětiboký obrys. Po celém obvodu ho obíhal parkán, v němž na čelní straně stávala zřejmě věžovitá vstupní brána. Palác dodatečně rozšířený o dva rizality (předsunutá část průčelí stavby po celé její výšce) zaujal zadní, nejchráněnější stranu. Na jeho zříceninách jsou patrny stopy pronikavé renesanční přestavby.

Celková klasifikace tohoto šlechtického hradu není za současného stavu příliš jasná. Zdá se však, že šlo o bezvěžový hrad, který by nejspíše mohl zapadat mezi hrady s palácem jako hlavní obrannou i obytnou stavbou. Značnou roli v obraně však mohla sehrát i hlavní hradba.

Po návštěvě a prohlídce hradu vyhledáme pod hradem turistické rozcestí, od kterého se vydáme po zelené značce směrem na Vížky. Dojdeme do Vížek, na silnici uhneme vlevo a jdeme kousek málo frekventovanou silnicí. Značka po chvíli zahne vpravo na Radochlín. Na turistickém rozcestí změníme značku a směr a uhýbáme vpravo po modré, která nás vede kolem zajímavého rybníka Zaháj do Výsonína, s vybudovaným odpočívadlem. Zatáčíme společně se značkou vlevo, zastavíme a pobavíme se u jedné ze zahrádek v obci. Překročíme frekventovanou silnici a místní silničkou sestupujeme na rozcestí Svídnice (hráz). Jdeme vlevo po žluté značce a stoupáme do obce Práčov. Znenadání se před námi v pravotočivé zatáčce vynoří stavba kostela sv. Jakuba Většího. Člověk si říká, kde se v tomto kraji vzala tak rozsáhlá stavba. Další dominantou obce je vyrovnávací věž Křižanovické přehrady. Žlutá značka nás provede obcí až před vrata Slavické obory.

Značka oboru obchází vlevo a pokračujeme pohodlnou lesní cestou. Po chvíli se nám naskytne možnost podívat se do hlubokého údolí Chrudimky ze skalních srázů nad řekou. Nevede tam žádná značená odbočka, ale jsou tam prošlapané cestičky a tak to v podstatě nemůžete minout.

Žlutě značenou cestou dojdeme po chvíli na turistické rozcestí Strádovské peklo, kde je možnost chvíli posedět a pokochat se okolí přírodou. Zabočíme vlevo a po zelené značce s řekou po pravé ruce jdeme Strádovským peklem na zříceninu hradu Strádov, který jsme již navštívili při jiné vycházce tímto krajem.

Od zříceniny zelená pokračuje do obce Libáň s křížem a pamětní deskou věnovanou hudebnímu skladateli Zdeňku Fibichovi, který v obci ve zdejší myslivně prožil část mládí. Od rozcestníku pokračujeme po modře značené cestě a vracíme se do výchozího místa. Nejdříve dojdeme na rozcestí Radochlín, ze kterého již jdeme zpět po známé cestě, nejdříve po zelené do Vížek a následně až do Žumberku.

Prohlédneme si jednu větší a jednu menší zříceninu hradu, podíváme se, kde přezimují netopýři. Projdeme se hezkým krajem v okolí Chrudimky a zadíváme se do jejího hlubokého kaňonu.

Dalšími památkami a zajímavostmi Žumberku jsou kostel Všech svatých, zvonice, socha sv. Jana Nepomuckého, roubená studna s rumpálem, kamenná kašna, všechno pěkně pohromadě na náměstí.

Já jsem v Žumberku žádné místo k občerstvení v podzimním čase neobjevil a tak jsem na zpáteční cestě využil osvědčené místo v Nasavrkách. Možná, že je v sezóně otevřena restaurace Pod hradem, ale v době mé návštěvy bylo zavřeno. A tak nezapomeňte přibalit občerstvení do batohu.

Na další vycházce v této části Železných hor mě zaujala poměrně rozsáhlá zřícenina hradu Žumberk se zimovištěm netopýrů. Zajímavý je rybník Zaháj uprostřed lesů. Z vyhlídky skalních srázů nad Chrudimkou, kousek mimo značené trasy, je pěkný pohled do hlubokého údolí Chrudimky. Jako zjevení se vyjímá zajímavý kostel sv. Jakuba Většího v zatáčce pod Práčovem. A v neposlední řadě se určitě zastavíte a zasmějete u jedné zahrádky v obci Výsonín.

Vstup na obě hradní zříceniny je volný. Bohužel se nedá dostat na hráz přehrady Křižanov II s vodní elektrárnou Práčov II.

Poslední aktualizace: 16.12.2017
Na okraj Českomoravské vrchoviny do Žumberka a okolí na mapě
Autor: trempik

Příspěvky z okolí Na okraj Českomoravské vrchoviny do Žumberka a okolí

Lom Žumberk - zastávka u vody
Po celé České republice se vyskytuje nejeden Žumberk. Dnes vás zavedu na Źumberk nedaleko Chrudimi ve Východních Čechách. Mnozí z…
V příkrém srázu nad říčkou Ležák, někdy též nazývanou Holetínka, byl na…
Žumberk
Zřícenina hradu Žumberk stojí na ostrohu ve stejnojmenné obci na Chrudims…
Kostel se nachází blízko známé zříceniny hradu Žumberk a to…
Při turistickém putování okolím Slatiňan nalezneme v obci Loučky …
Minizoo v Bítovanech sice není veliká, ale jednáse o útulné místo, kde se…
Osada Práčov ležící na levém břehu Chrudimky je místní částí obce  Svidnice. V druhé polovině 14. století byl v Prácově na skalnatém výběžku nad údolím …
Při průjezdu obcí Miřetice směrem od pietního místa Léžáky nás po…
V Nasavrkách na Chrudimsku mají již téměř čtvrt tisíciletí unikátní sad. …
Jedeme do Nasavrk, městečka na úpatí Železných hor, navštívit zdejší…