Nové Čerťáky

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za sportem Do přírody Na hory

Do Jeseníků i Jeseníku. Myšleno tedy oblast myšleno pohoří a zároveň i město, ačkoliv jestli se nemýlím, územně, tedy katastrálně jde o Českou Ves. Vzhledem k faktu, že do Jeseníku jezdí vlaky, autobusy a i soukromé dopravní prostředky, není třeba se zvlášť rozepisovat.

Ačkoliv tedy hlavní cíl se rozkládá v kopcích, dá se dojet i autem, je třeba ale počítat s nějakými náklady, a navíc abychom si vylepšili kondici, přeci jen je lepší zvolit aktivnější formu přístupu, tedy pěšky, lze i na kole (vede sem asfaltka). Jako přístupová trasa od Jeseníku je nejkratší právě tato silnička doprovázená pěší žlutou TZ (a bílou cyklo), ještě kratší je modrá TZ z domovské České Vsi, lze to vzít oklikou přes Křížový vrch, případě ještě přes Zlatých Chlum…

O místě napojení a občerstvení není nouze v celém Jeseníku (i české Vsi), no a dodejme, že u výletního místa je přítomná oblíbená chata s restaurací i ubytováním.

Ale konečně tedy k hlavnímu cíli. To jsou samozřejmě skály na severozápadním úbočí Zlatého Chlumu. Jde o od nepaměti o oblíbený výletní cíl nejen místních, ale od vzniku lázní na Grafenberku i tamních lázeňských hostů. Místní obyvatelé říkají místu „Čerťáky“ ještě zasvěceněji „Harikáče“, což souvisí s původním majitelem a stavitelem chaty, Vincenzem Harichem z České Vsi. Menší výčep se postupně změnil v pohodlnou chatu s ubytováním. To je samozřejmě už náležitý důvod k výletu. Tím hlavním důvodu je ale soustava skal, jejichž největší blok dosahuje výšky až 40 m a délce masivu cca 100 m. Nejde ale o jedinou skálu, ale vlastně o menší sklaní oblast, řekněme vesničku. Materiálem skal jsou pegmatity. Ta nejvyšší skála je samozřejmě největším lákadlem a to z jednoduchého důvodu, je na ní zřízená vyhlídka. Samozřejmě na skálu se nedá vylézt jen tak, nejste-li horolezci. A ti na skalách vskutku lezou. Ovšem pro nehorolezce je zřízená zajištěná cesta se schůdky, žebříky a jištěním řetězy a zábradlími. Ostatně již v dobách turistického pravěku se skála postupně zpřístupňovala. Někdy v 50. letech minulého století byla skály opatřeny ocelovými stupínky, řetězy a žebříky. Zabezpečení bylo vyvedeno zřejmě dosti solidně, ačkoliv v posledních létech už byla určitá věkovitost znát. V roce 2023 tedy proběhla celková rekonstrukce, spíše se dá říci přestavba celé zajištěné cesty. Podle vyprávění majitele chaty, který pozoroval počínání dělníků prováděli práci celkem důkladně. Místy navrtávali skály sbíječkami a vrtacími kladivy i do metrové hloubky. Otázkou je, jakou použili při betonování prvků směs. V prvních letech se asi problémy hned neprojeví, otázkou je jak se použitý cement a výplň spojí s rostlou skálou.

Ale nechme spekulací, prozatím působí zajištění dosti bytelně. Možná někteří budou zklamaní, protože nový výstup vynechává úsek pod vrcholem, kam se docházelo oklikou, k vidění např. zde.

Závěrečný úsek je nahrazen ocelovým žebříkem s válcovou ochranou. Problém tak může být např. s větším batohem, případně malými dětmi (ale ty bych beztak raději nechal dole).

Celková vyhlídka se naštěstí zas tak nezměnila, ačkoliv vzhledem k položení pod vrcholem je samozřejmě o výhled omezený. Nejvíce nás asi přitáhne níže položené údolí Bělé s Českou Vsí, Písečnou až někam k Mikulovicéím a samozřejmě dál do Polska (Nysa s jezerem i sousední Otmuchowské. Z kopců v okolí vyhlížíme na protější kopce Sokolského hřbetu Rychlebských hor, kterým dominuje Studničním vrchem nad Jeseníkem, ale k vidění je i část hlavního hřebene hrubého Jeseníku zhruba od Červené hory, přes Keprník a Šerák a klesání Obřích skal. Za nimi pak vystupují o něco nižší kopce Hornolipovské hornatiny což je nejvyšší partie Rychlebských hor.

Dole před sebou vidíme menší skálu zvanou Pekelník, za nimi pak vrcholky Bílých kamenů nebo Křemenáče. Dál až ke Špičáku.

Samotný výstup obnovenou cestou (provedly Lesy ČR s dotací Olomouckého kraje) nic nestojí, ušetřený peníz tedy poslouží k povinné návštěvě přilehlého restaurantu.

Poslední aktualizace: 2.5.2024
Nové Čerťáky na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Nové Čerťáky

Vodní mlýnky pod Bělákem
  Na malý umělý náhon s několika vodními mlýnky na potoce narazíme v údolí…
Zlatohorská vrchovina: Z České Vsi přes Bělák k Čertovým kamenům …
  Návštěvu Čertových kamenů jsem měl do našich dovolenkových plánů při…
Ať se nám to líbí nebo ne, tělo sportovce – turisty nevyjímaje – potřebuje…
Sobota 19. 6. 2021 Celou noc jsme měli pootevřené dveře, ale vedro bylo…
Čertovy kameny - to je skalní útvar nacházející se na severním úbočí…
  Nejatraktivnější turistickou skalní oblastí v blízkosti města Jeseníku jsou Čertovy kameny. Při mé poslední návštěvě jsem si tady …
  Včerejší večer proběhl ve znamení velkých dohadů o cíli našeho…
Turistické rozcestí Čertovy kameny
Turistické rozcestí leží u turistické chaty na Čertových kamenech. Procházejí tudy tyto značené trasy: modrá SZ směrem -…
Čertovy kameny jsou skalní útvar na severním úbočí Zlatého Chlumu,skalní…
  Ke dvěma vzdálenějším „pokrevním bratřím“ Čertových kamenů, rovněž tvořených pegmatitem (jedná se o skály Kostelník a Bělák), nás …
Výletníci, kteří míří z Jeseníku směrem k oblíbené výletní restau…
Česká Ves se nachází v údolí řeky Bělé nedaleko města Jeseníku. O…
  Obec Česká Ves původně patřila k jesenické farnosti, v minulosti…
Ač nerad, musím hned na úvod přiznat, že jesenickou stranu Jeseníků při…
Muzeum Veteránů v České vsi je otevřeno veřejnosti od 12.6.1999. Jeh…
Do Jeseníku, vlakem, autem (zvláš´t když se svezeme s kolegou v pracovní době), autobusem, tentokrát do okolí samotného města, ne tedy do lázní, ačko…
Po nějaké době jsem si zajel na Jesenicko a trošku dál až ke státní…
O tom, že Jeseník je perlou Jeseníků nemusíme nijak zvlášť pochybovat. Město vlastně ani neleží v samotných Jeseníkách (budeme-li…
Dnes se vydáme na Čertovy kameny, které jsou vyhledávány horolezci, turis…
Česká Ves je rodištěm Johanna Schrotha, který založil Lázně Dolní…
Do České Vsi autobusem ze Zlatých Hor.Z České Vsi od obecního úřadu pěšky po modré značce přes…
Vrchol, tyčící se v nadmořské výšce 908 m, nad městem Jeseník. Na jeho severozápadním svahu (ve výšce 875 m.n.m.) byla vybudována v roce 1899 kamenná…
Cílem mého listopadového výšlapu bylo rozhlédnouti se ze Zlatého Chlumu po rodném kraji Vincence Priessnitze. I listopad má své kouzlo, zvláště když…
  Turistická žlutá trasa z Jeseníku na Čertovy kameny vede většinou po silničce, ale v největším stoupání ji nekopíruje, namísto toh…
Podle potřeb a možností, pěšky, kolem, autem, autobusem, to ovšem jen do…
Pěkně opravená tvrz stojí na Zámeckém náměstí v centru města Jeseník v…
Jeseník leží na Severní Moravě, severním směrem od města Šumperk. Jeseník…
Okresní město Jeseník se stalo centrem turistického ruchu celého …
Rejvíz
Velké a malé Mechové jezírko jsou rašelinná jezírka v SPR Rejvíz - 1,2 km…