Nový plavební kanál - Neugrabenflöβe.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody

Pokračování výletu po Flájském plavebním kanálu. První dvě části jsou popsány na www.turistika.cz/vylety/flajskyplavebni kanal a na www.turistika.cz/vylety/novy plavebni kanal flaje-Clausnitz

Plavební kanál Fláje - Clausnitz zajišťoval potřebu dřeva pro hutě, doly a hamry u města Freiberg a také pro samotné město.

Freiberské hutě už v 15. století spotřebovaly dřevo z blízkého i vzdálenějšího okolí. A Tak bylo nutné dopravit důležitou a potřebnou surovinu ze vzdálenějších lesnatých hor v okolí Flájského potoka. Jako dopravního prostředku měla být použita voda.

Foto: Hribal

V druhé polovině 16. století došlo k průzkumu hornatého terénu a vymezení budoucího plavebního kanálu. Stavba kanálu probíhala v letech 1624 -1629.Plavení dřeva se využívalo až do roku 1874. Ukončení provozu plavebního kanálu uspíšilo vybudování dobrých dopravních cest přes hřebeny Krušných hor a zároveň nahrazování dřevěného uhlí kamenným uhlím a koksem.

Kanál je svědectvím měřičského a stavitelského umění lidí v době ranného novověku.

Spád od Flájí do Clauznitz je 1 metr na 1285 metrů délky kanálu.

Z hraničního přechodu v Českém Jiřetíně pokračujeme po silnici vedoucí do Rechenbergu. Po krátkém stoupání přicházíme k trase plavebního kanálu. Je zde malé parkoviště a informační tabule s mapkou Neugrabenflöβe.

Odbočujeme ze silnice a po značené cestě přicházíme na nově vybudované vyhlídkové a odpočinkové místo. Je odtud nádherný výhled na vesničku Neuwernsdorf ve stráni vrchu Kohlberg, přehradu Rauschenbach, za kterou vykukuje zámek Purschenstein, na horu Schwartenberg s horskou chatou na vrcholu, na pod námi ležící osadu Cämmerswalde a na vzdálenější vrcholky - Jelení horu, Hirstein, Pöhlberg Klínovec a Fichtelberg.

Na vyhlídce jsou panely s popisem a fotografiemi trasy plavebního kanálu. Pohledem do krajina je tak možné rozpoznat dochované obrysy kanálu na protilehlé stráni ve svahu vrchu Steinberg a jeho další pokračování směrem do Clauznitz.

Cestou po okraji lesa jsme sešli ke kanálu. Po jeho stranách jsou dnes Pastviny. Pěšina po hraně kanálu se brzy ztrácí ve vysoké trávě a trnitém porostu. Proto jsme dál pokračovali po pastvině až na zeleně značenou cestu vedoucí do Cämmerswalde. Plavební kanál se zde stáčel do protisměru a velkým obloukem obcházel Cämmerswalde. Plavební kanál zde postupně zanikl a dnes jsou zde pole a pastviny.

Po místním značení jsme odbočili k minimuzeu letadel. Vedle výletní hospůdky je vystavené a přístupné letadlo IL 14, stíhačka MIG - 21, vrtulník Mi-2 a letecké motory. Po prohlídce letadel jsme sešli do Cämmerswalde a po silnici jsme vystoupali do průsmyku Clauznitzer Passhöhe, kde plavební kanál přecházel do údolí řeky Muldy. I zde je kanál zasypán, ale v terénu jsou znatelné jeho obrysy.

vyhlídka
vyhlídka  •  Foto: Hribal

V Clauznitz se kanál napojuje na místní potok, který byl upraven pro plavení dřeva a který se po pěti kilometrech vlévá do Freiberské Muldy.

V Clauznitz jsme cestu po kanálu ukončili a po silnici jsme se vrátili do Českého Jiřetína.

Občerstvení v minimuzeu letadel a pak v Českém Jiřetíně.

Nová udržovaná vyhlídka s nádherným výhledem.

Vstupné do minimuzeua letadel v Cämmerswalde - 1 €.

Poslední aktualizace: 4.9.2015
Nový plavební kanál - Neugrabenflöβe. na mapě
Autor: Hribal

Příspěvky z okolí Nový plavební kanál - Neugrabenflöβe.

Pamětní kámen v Deutschgeorgenthalu.
Český Jiřetín a Deutschgeorgenthal spojuje starý hraniční přechod s mostem přes Flájský potok. Vede tudy evropská dálková turistická stezka E3 od Černého moře do Španělska. V…
Třetí etapa hřebenové trasy po německé straně Krušných hor. Vycházel jsem z Českého Jiřetína. Za hraničním přechodem jsem odbočil…
Vodní nádrž na pitnou vodu. Vybudována v letech 1963-68 na Flájském potoc…
Na pomník osvobození v Českém Jiřetíně byla přidána pamětní deska na amerického letce Sgt. Wilbura G.Dishneua, který zahynul 12.5.1944 nedaleko Českého Jiřetína v troskách…
Český Jiřetín patří k nejpříjemnějším zákoutím Mostecka a je…
Krásná 20kilometrová trasa plná zajímavostí a půvabných míst. V České …
Podzimní výlet do krušných hor.                                           …
V polovině roku 2013 byla dokončena a zpřístupněna naučná stezka Nový…
Nedaleko od Českého Jiřetína na německé straně Krušných hor v …
Výlet do Krušných hor na přehradu Fláje, plavební kanál, přehradu…
Ráno, dobře vyspaní na mýtině, nedaleko hájovny Fláje, dokonce vidíme…
Kousek od zříceniny starého hradu v Rechenbergu, na okr…
Tři kilometry severně od Českého Jiřetína, na skalnatém ostrohu nad říčkou…
Nad vodní nádrží Fláje, na hoře Bradáčov stojí lovecký zámeček Lichtenwald. Vpravo od brány do zámečku stojí replika původního smírčího kříže, který zmizel v 90tých letech…
Lovecký pozdně barokní zámeček Lichtenwald stojí na vys…
V polovině 16. století dostal Rechenberg právo vařit pivo. Dnešní pivovar…
Lesy ČR pracují na obnově Flájského plavebního kanálu V místě vzniká také kulturně – historická naučná stezka Od vybudování kanálu letos uplyne 383…
Využil jsem krásný podzimní den k výletu do Krušných hor.Vybral jsem si…
Turistické a rekreační horské středisko ležící na…
Puklá skála leží 1 km severně od Flájské přehrady a z Horní Vsi /části Českého Jiřetína / po červené turistické značce po 1,5 km…