Olomouc a Skrytá krása středověkých rukopisů

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Do hanácké metropole jsme se na počátku letošního března vypravili z důvodu neodbytného vábení ze strany středověku, přesněji řečeno kvůli jeho vzácně vídané tištěné podobě, která je tak trošku dokladem mnohaleté česko-německé pracovní i kulturní sounáležitosti. Jeli jsme tradičně vlakem a netradičně jen „na otočku“.

Původně byl naším jediným cílem někdejší klášter klarisek, ve kterém sídlí zdejší vlastivědné muzeum, tento program jsme ale nakonec lehce rozšířili. To, že právě hlavní výstavní síň v bývalém klášterním kostele sv. Kláry byla nějaký čas z havarijních důvodů uzavřena, nám moc nevadilo. Od počátku jsme totiž chtěli vstoupit pouze do prostor Handkeho sálu, kde se koná výstava s názvem „Skrytá krása: Středověké rukopisy z našich sbírek“.

Jak již název výstavy zcela nepokrytě napovídá, jedná se o výstavu regionální. Navíc o expozici víceméně komorní … a přitom poměrně unikátní a rozhodně navštíveníhodnou. Tedy minimálně pro Ty, kteří obdivují jak majestátný půvab listů středověkých rukopisů a jejich pestrobarevných iluminací, tak i knihy nenápadnější, skromnější, goticky temnější. Navíc chce tato výstava představit nejen proces vzniku knih, ale také typy knižní výzdoby, funkci jednotlivých exponátů i zajímavosti středověké knižní kultury.

Vlastivědné muzeum v Olomouci se v tomto případě navíc pyšní tím, že mnohé vystavované pergamenové a papírové kodexy z jejich sbírek i středověké rukopisy jsou novodobé veřejnosti představeny poprvé. Dokonce i slavnou, tajemnou – německy psanou - „Olomouckou knihu věšteb“ je tady možno vidět po více než dvou dlouhých desetiletích. Přes svůj název však tato kniha, která je považovaná za bohatě iluminovaný (mj. medailony se zobrazením zvířat a symbolů zvěrokruhu) pergamenový kodex, vznikla s největší pravděpodobností v Bavorsku a I. čtvrtině 15. století.

Kromě tohoto kodexu jsou k vidění např. také rukopisné a tištěné misály z 13. až 15. století, iluminovaný antifonář z 80. let 14. století nebo lekcionář z I. čtvrtiny 15. století.

Výstavu připravilo Vlastivědné muzeum v Olomouci ve spolupráci s Masarykovým ústavem, Archivem AV ČR a katedrou výtvarné výchovy Pedagogické fakulty UP. Je přitom zajímavé, že nevelký, ale poměrně významný, olomoucký soubor středověkých rukopisů do nedávna unikal badatelskému zájmu, což se týkalo také misálového dřevořezu Ukřižování z poloviny 15. století, které je jediným známým dochovaným otiskem.

K původnímu programu jsme si již v samotném Vlastivědném muzeu přidali ještě výstavu „Mušle Středomoří“ (nabízí opravdu přesně to, co má v názvu) a teprve půl roku otevřenou stálou expozici nazvanou „Příroda – od počátku bez konce“ (tuto zážitkovou přírodovědnou expozici jsme viděli poprvé … a rozhodně stojí za návštěvu i interaktivní spoluúčast).

Dalšími – částečně již plánovanými – bonusy byly výstava grafik Oldřicha Kulhánka v Galerii Mona Lisa (tradičně velmi dobré) a procházka historickým centrem Olomouce, kde jsme „nečekaně objevili“ několik výrazných a zajímavých domů (kolem kterých jsme v minulosti snad tisíckrát prošli bez povšimnutí). Zcela neplánovaná – ale do kulturně-výstavního programu dne skvěle zapadající - byla naopak návštěva jedné pozoruhodné prodejní galerie umístěné ve velice atraktivních prostorách historického domu.

Olomouc - jako krajské město – sice nabízí nepřeberné množství možností, ale my to tentokrát vzali opravdu jen na otočku. Před odjezdem vlaku jsme alespoň stihli jedno točené ...

Líbilo: Dá se říct, že naprosto všechno, protože tento „poznávací zájezd“ se opravdu vydařil. Budeme-li se ovšem držet jen toho zásadního bodu denního programu, tak musíme zmínit alespoň několik iluminovaných liter nebo dřevořez Ukřižování z moravského misálu z I. poloviny 15. století (ten dokládá snahu středověké knihy zlevnit tím, že malované dílo nahradí vlepená grafika). Potěší také obrazovka, na které si můžete „prolistovat“ slavnou Olomouckou Knihu věšteb nebo informační panely s mnoha zajímavostmi. A za docela milý bonus můžeme označit také fakt, že Olomouc byla v době kolem sobotního poledne téměř liduprázdným městem.

Foto: markyz63

Nelíbílo: Tady lze zmínit snad jedinou – navíc naprosto neovlivnitelnou – záležitost. Jestliže celý pracovní týden charakterizovaly slunce s azurovou oblohou, v sobotu dopoledne se rychle zatáhlo a šedivé pošmurno pak vydrželo celý víkend.

Výstavu „Skrytá krása: Středověké rukopisy z našich sbírek“ lze v Handkeho sále Vlastivědného muzea v Olomouci navštívit až do 23. dubna 2023 (zahájena byla 27. ledna 2023). Vstupné přijde na 80 Kč a kromě této výstavy můžete za uvedenou sumu navštívit také celou stálou expozici Vlastivědného muzea v Olomouci i výstavu „Mušle Středomoří“. Milým bonusem k výstavě rukopisů je bezplatná 28-stránková brožura, která je v podstatě malým katalogem k výstavě.

Zdařilá Kulhánkova výstava v Moně Lise potrvá do 1. dubna 2023 (zahájena byla 20. února t.r.) a vstup je volný.

Poslední aktualizace: 5.3.2023
Olomouc a Skrytá krása středověkých rukopisů na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Olomouc a Skrytá krása středověkých rukopisů

Historickým centrem Olomouce
Kdo by neznal město Olomoc, která se může pochlubit celou řadou…
Pokud někdo navštěvuje olomoucké AMO stejně často a pravidelně ja…
Pokud se někdo klidně veřejně přiznává k jisté „drogové“ závislosti na olo…
Přemyslovský hrad v Olomouci – nazývaný také Olomoucký hrad – je …
Výstava představuje výzkum nářečních jevů a zpřístupňuje jazykové…
Do Olomouce, tradičně vlakem. Co nám zavedli přímé vlakové spojen…
Šternberská Madona je jednou z nejpůvabnějších soch z okruhu tzv. krásných Madon. Tato polychromovaná opuková socha z konce 14. století měří sice…
   Město Olomouc je opravdu velmi vděčným turistickým cílem. Kromě…
A Egypt, chtělo by se dodat při přečtení názvu tohoto článku. Kd…
Hned na úvod tohoto „vyprávění“ se musím k něčemu veřejně přiznat. Zkrátka…
Olomoucké Arcidiecézní muzeum patří beze sporu k tomu nejzajímavějšímu, co svým návštěvníhům může stotisícová hanácká metropole…
Barokní ceremoniální kočár, jeden ze symbolů olomouckého Arcidiec…
Ve dnech 23. dubna až 4. října 2015 se návštěvníkům olomouckého…
Olomoucké Václavské náměstí se zbytky Přemyslovského hradu a biskupského paláce v budovách kapitulního děkanství se nachází na…
Katedrála je výraznou dominantou města Olomouce a to především svojí hlavní věží, jejíž výška 100,65 metrů z ní…
Přesto, že je krajská metropole Olomouc všeobecně známa především jako perla sakrálního baroka, vězte, že ani příznivec…
Mnozí milovníci umění i běžní turisté a cestovatelé již dávno…
Krajské město Olomouc je pro nás v současné době velmi dobře dosažitelné vlakem. Ze Šumperka se dá dojet na místo v čase běžně pod hodinu, výjimečně…
Výlety do Olomouce a tamního Arcidiecézního muzea podnikám – a na…
Drobná neorománská stavba v ohradní zdi se nachází na rozhraní olomouckého…
Olomouc, Katedrála (Dóm) sv. Václava
Katerdála neboli Dóm svatého Václava na Václavském náměstí blízko centra…
Jedním ze skutečných klenotů – převážně barokního – stotisícového…
Socha nejpopulárnějšího českého světce – promiň, ó svatý Václave – Johánka…
Olomoucké Biskupské náměstí se nachází na prostředním ze tří olomouckých…
Do hanácké metropole se vyplatí zajet prakticky kdykoliv. Více než…
Ulice 1.máje spolu s Masarykovou třídou je hlavní olomoucká spojnice histo…
Zatímní průběh zimy nedopřává vyznavačům zimních radovánek v přílišné realizaci jejich zálib, ušetřený čas je ovšem potřeba nějak…
Českou republiku mají v nejbližší době zaplavit výstavy, zaměřené na Otce…
OLOMOUC – krajské město stejnojmenného kraje a zároveň největší m…
Olomouc leží na Severní Moravě, jihozápadním směrem od Ostravy. O…