Opuštěné Skoky - kostel Navštívení Panny Marie

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Do přírody Na kole Se psem

Obec Skoky, která v současné době patří pod blízké Žlutice, je zvláštní a v podstatě opuštěné místo ... Původně převážně německými obyvateli obývaná vesnička, v níž na konci II. světové války stálo 28 domů, žilo 31 domácností, byly zde 2 hospody, fara, škola a obchod, silně utrpěla poválečným odsunem Němců. Sice byla obec po odsunu dosídlena obyvateli ze Slovenska, kteří ale plného předválečného stavu nikdy nedosáhli. V roce 1957 byly proto Skoky připojeny k Mlyňanům a později v roce 1960 ke Žluticím. Od těch jsou ale poměrně vzdáleny a ještě více je odřízla Žlutická přehradní nádrž dokončená v roce 1969, kdy bylo zbylé obyvatelstvo vystěhováno a ve Skocích zůstává v obytném domě č. p. 21 poslední obyvatelka, která se tak stává svědkyní srovnání neobydlených domů a zbytků obce v roce 1972 se zemí. Poslední obyvatelka obce však umírá v roce 1982 utonutím ve vlastní studně a Skoky zůstávají opuštěné ... Tedy až na poutníky, turisty a nadšence, kterí se snaží o jejich obnovu.

Do dnešních dnů se ve Skocích dochoval dům č. p. 21, stodola usedlosti č. p. 5, hřbitov, kaplička pod Skoky a kostel Navštívení Panny Marie. Je to právě kostel, který je dominantou obce. Původně na jeho místě stála kaple, kterou nechal vybudovat místní sedlák, kterému se ve snu zjevila Panna Marie a připomněla mu slib, který kdysi společně s 9 dalšími sedláky dal žlutickému faráři, když je káral, že nechodí pravidelně na bohoslužby. Tehdy oponovali, že to ze Skoků mají do Žlutic přece jenom dost daleko a cesty jsou za špatného počasí špatně schůdné, nicméně přislíbili financovat výstavbu kaple přímo ve Skocích. Z peněz tohoto sedláka a za přispění panského úřadu v Údrči postavená kaplce ve Skocích byla vysvěcena v roce 1717 a již od začátku se začaly obcí a blízkým okolím šířit zvěsti o zázračných uzdraveních věřících. V roce 1732 byla dokonce zřízena komise, která shromažďovala tato svědectví a výpovědi o zázracích. Skoky postupně nabíraly na věhlasu a v roce 1736 se mše svaté zde zůčastnilo již 30 000 poutníků. Postupně byla kaple přebudována a v místě vyrostl plnocenný kostel s dvěma věžemi. Byla zde i fara a hřbitov. Nicméně s vysídlením německého obyvatelstva, změnou režimu a dalšími událostmi 20. století kostel postupně chátral. Sice se v roce 1958 stal národní kulturní památkou a v 60. - 70. letech minulého století byl opraven, ale čas nezastavíš a se zmizením pozůstatků opuštěné obce mizelo i povědomí a péče o kostel. V roce 1990 je kostel vrácen do majetku řeholní komunity premonstrátů v Teplé, ale na jeho rekonstrukci nezbývají peníze. V letech 1989 - 2006 je pustošen a vykrádán, proto musí být v roce 2005 zazděn. Od roku 2007 se o kultivaci okolí a celého území zaniklé obce snaží spolek Pod střechou, z. s. a na záchranu kostela pořádá sbírku Kanonie premonstrátů Teplá.

Do Skoků jsme se vydali po červené turistické značce od parkoviště Sadová ve Žluticích, viz mapka v galerii. Po červené se jde neustále až do obce Polom, kde je potřeba z červené uhnout a vydat se na křitovatce doleva směr Skoky. Tato cesta má asi 11 km a provede vás nádhernými loukami a stezkami, otevřenou krajinou s výhledy nejenom na přehradní nádrž Žlutice. Zpět do Žlutic se lze dostat (abyste se nevraceli stejnou cestou) napojením na modrou poutní stezku směr klášter v Teplé (hned za zadní částí kostela, v blízkosti křížku), držet se směr technická památka Česla a po lesních stezkách a silničkách obejít vodní nádrž Žlutice a vyjít přímo pod její hrází (bez porušení zákazu vstupu do vodárenského pásma). Je nutné překonání potůčku.
Další možností, jak se do obce dostat, je vydat se poutní stezkou přímo od kláštera v Teplé. Veškeré informace o stezce, možnostech ubytování, stravování atd. lze zístkat zde https://www.skoky.eu/clanky/skokovska-stezka/
Další možností je přijet autem do obce Polom a dále pokračovat pěšky.
V letních měsících je v obci Skoky možnost občerstvení, jinak si vemte svačinou s sebou, nebo se občerstvěte ve Žluticích.

Kostel Navštívení Panny Marie je obvykle nepřístupný. Bývá otevřen je v době různých akcí a konání bohoslužeb, dále pak v období letních prázdnin v červenci a srpnu. Více informací lze získat přímo na stránkách obce Skoky, viz

Více fotek na @malaga8181
Více o obnově obce Skoky, kostela a přilehlého okolí je možné se dočíst a na záchranu přispět zde https://www.skoky.eu/clanky/obnova/

Poslední aktualizace: 10.5.2023
Opuštěné Skoky - kostel Navštívení Panny Marie na mapě
Autor: Akva1

Příspěvky z okolí Opuštěné Skoky - kostel Navštívení Panny Marie

Poutní kostel Skoky
Kostel Navštívení P. Marie ve Skocích je kouzelné místo. Osada SK…
Každý z nás určitě někdy zaslechl slovní spojení „panenko skákavá“. Dnes…
Do "obce" Skoky se dostanete ze silnice E48 - pokud jedete od Karlových…
Bývalá obec Skoky se nachází v lesích nad Žlutickou vodní nádrží. Do současné doby se zní dochovaly zříceniny několika opuštěných…
Významným místem Karlovarské kraje je vodní nádrž Žlutice, kter…
Na jedné mapě na internetu jsem nedaleko od Žlutic na Karlovarsku…
Cílem výletu  je rozhledna Svatobor  s restaurací,  kterou najdeme 3,5 km od Sušiče. Výšlap na…
Ze Žlutic ke Vladaři   Je sobota 6.července a já ráno jdu  na rakovnické nádraží na první rozumný vlak na Žlutice. Chci si projít trasu ze Žlutic přes…
Při cestě po silnici č. 193 od Štědré k městu Žlutice jsme necelý jeden…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu na výlet nejen do přírody, ale hlavně po kostelech.Začínáme ve Žluticích…
V jihovýchodní části okresu Karlovy Vary, asi 30 km od tohoto lázeňského města, se rozkládá v romantické krajině nad údolím řeky…
Žlutice se pyšní neobvykle starobylou historií. V roce 1973 se zde konaly…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu na malou procházku městem Žlutice. Začínáme na nádraží Žlutice, odkud po…
Jedeme do Žlutic. Je to poměrně malé městečko v Karlovarském kraji (zhruba 20 km od Toužimi), které se rozkládá ve svahu na ře…
Černá smrt, jak se v období středověku obrazně říkalo epidemiím moru, byl…
Žulová kašna, která roku 1863 nahradila původní dřevěnou kašnu je spolu s…
Na poloviční cestě mezi městy Bochov a Toužim leží vesnice Kozlov…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu na malou…
Při silnici č. 198 z Bochova do Toužimi, lze asi jeden kilometr z…
Hrad postavili páni z Plavna a poprvé je o něm zmínka v r. 1473. Z hradu zbyly Zbytky věží, příkopy s valem, sklepy a zbytky…