PEVNOST HANIČKA

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody Na hory

Na výlet jehož cílem jsou Orlické hory a Tvrz Hanička jsme se z Vysočiny vydali autem.

Autem jsme dojeli do Říček v Orlických horách. Odkud jsme vyrazili po zelené turistické stezce na Mezivrší. Na Mezivrší, kde je křížení turistických tras, jsme přešli na červenou a po ní jsme došli až k pevnosti Hanička. Od Haničky už jsme se přes Horní Rokytnici vraceli zpět do Říček po silnici.

Tvrz Hanička spadala do systému opevnění budovaného v letech1936 -1938. Stavba pevnosti trvala 22 měsíců a stála 28 milionů tehdejších českých korun. Jméno Hanička dostala podle nedaleké osady. Pevnost stojí jižně od Anenského vrchu přibližně7 kilometrůod Rokytnice v Orlických horách. Velitelem Haničky byl jmenován mjr. pěchoty Jaroslav Mikuláš Novák, bývalý legionář a účastník bitvy u Zborova. Posádku Haničky mělo tvořit 426 mužů a rota pěchoty sloužící k obraně okolního systému. Na Haničce měl sloužit VII. prapor 19. hraničářského pluku, který měl být v období míru umístěn v kasárnách v Rokytnici v Orlických horách. Tvrz Hanička se skládala ze šesti povrchových objektů, v podzemí mezi sebou propojenými téměř1,5 kilometrychodeb a sálů. Mohutné sály mohly pojmout velké množství munice a zásob, což mělo posádce umožnit boj v obklíčení několika měsíců. Z hlavní výzbroje Haničce chyběly především tři100 mmhoufnice, které se měly namontovat do dělostřeleckého srubu pevnosti a chyběla i dělová otočná a výsuvná věž se dvěma houfnicemi, která měla být nejúčinnější zbraní našeho předválečného opevnění. Tato věž by mohla střílet v rozsahu 360 stupňů do vzdálenosti téměř dvanácti kilometrů při kadenci 2 x 20 ran za minutu. 10. Října 1938 byla Hanička předána německé armádě. Ještě před předáním bylo z pevnosti demontováno a odvezeno zbylé vybavení do skladů ve vnitrozemí. V roce 1940 byla Hanička odstřelována německým dělostřelectvem a byla zkoušena kvalita našeho betonu. Na pravém pancéřovém zvonu jsou dodnes patrné známky zkoušek průpalných náloží.

Po válce je pevnost majetkem Československé armády a slouží jako zdroj pitné vody pro Rokytnici. V letech 1954-1958 přijíždí k objektům pevnosti Národní podnik Kovošrot a bez povolení vytrhává pancéřové zvony a odváží je ke zpracování do hutí. Tato akce poškodila pevnost víc než německá armáda. V podzemí pevnosti jsou zkoušeny také systémy pro Pražské metro. Od roku 1968 začíná snaha o zpřístupnění Haničky veřejnosti, to se daří v roce1969. V roce 1972 se zde natáčí film Dny zrady režiséra Otakara Vávry. Pro film jsou zhotoveny makety dvou houfnic, které jsou do dnes k vidění v pevnosti Dobrošov u Náchoda. Novodobé úpravy Haničky započaly v roce 1979 pod krycím názvem Objekt Kahan a měly tři etapy. Práce zde pokračují i po roce 1989 až do roku 1993, kdy se práce definitivně zastavily. Přestavba nikdy nebyla dokončena. V současné době je pevnost Hanička majetkem města Rokytnice v Orlických horách.

Na pozdní oběd jsme šli do hotelu Konšel. Jídlo a pití bylo dobré a obsluha příjemná.

Na návštěvě celého systému opevnění mne zaujala rychlost, pečlivost a kvalita provedení celého opevnění. Kdy malé sruby byly betonovány najednou a velké nadvakrát. Škoda jen, že nám nevyšlo počasí. Byla šílená mlha.

Více informací na oficiálním webu www.hanicka.cz

Poslední aktualizace: 18.6.2015
PEVNOST HANIČKA na mapě
Autor: honzajs

Příspěvky z okolí PEVNOST HANIČKA

Děl. tvrz Hanička
Hanička je jednou z největších českých pevností postavených před druhou s…
Autem zaparkujeme na parkovišti, které se nachází vedle…
Dělostřelecká tvrz Hanička
Pevnost Hanička je nejznámější hraniční opevnění v Orlických horá…
Pro milovníky vojenské historie je nedaleko Rokytnice v Orlických horách…
Ten kdo se zajímá o vojenské opevnění z 2. světové války u nás, t…
bunkr Na Holém
Bunkr Na Holém, resp. pěchotní srub R-S-74 je součástí prvorepublikového…
Anenský vrch je jedním z dominantních vrcholů Orlických hor s dlouho…
Rozhledna Anna
Rozhledna Anna Na stavbu byly použity jako sloupy modříny, vybrané z porostů v oblasti Rychnova nad Kněžnou. Podlaha…
Turistické rozcestí leží na hřebenovce Orlických hor pod vrcholem Anenského vrchu. Prochází tudy hlavní hřebenová červeně…
Po hřebeni Orlických hor za rozhlednou Annou a přenocováním…
Pohraniční ves (635 m) při pravém břehu Divoké Orlice. Roku 1550 se připo…
Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Neratově a místní hospůdka
Neratov byl významným poutním místem již od 2. poloviny…
Horská chata Perla postavená v roce 1984 jako podniková chata…
Středa 26. 8. 2020 Kupodivu se v noci výrazně neochladilo. Možná i proto, že se zatáhlo a občas sprchlo. Na dnešek hlásí vichřici, t…
Tento tip na výlet vlastně vznikl víceméně náhodou. Potřebovali…
Neratov – kostel Nanebevzetí Panny Marie
Přesto, že novodobá rekonstrukce kostela začala již v roce 1990, ještě v roce 2002 byl všeobecná označován jako zřícenina chrámu, ve které probíhají…
Rozcestník stojí u autobusové zastávky v Neratově pod kostelem Nanebevzetí Panny Marie. Vycházejí odtud od r. 2011 dvě turisticky značené trasy…
Neratov se veřejnosti v poslední době dostává do podvědomí díky…
Turistický rozcestník, který se nachází v sedle pod Mezivrším (939), ukazuje turistům cestu do tří směrů. Po značce červené ve směru…
Jedná se o nejdelší lanové centrum v Orlických horách a jedno z největších…
Pondělí 13. 9. 2021 Už večer jsme si připravili svačinu. Hned po snídani…
Jeden víkend (v roce 2010) jsme se rozhodli strávit v Orlických horách.Pro…
Vrchní Orlice  -  kostel sv. Jana Nepomuckého
Vrchní Orlice - kostel sv. Jana Nepomuckého
Vrchní Orlice od roku1603 samostatná obec, dnes osada nacházející se mezi…
Prvorepubliková pevnost Hanička nám připomíná skvělé opevnění našeho…
Dominantou náměstí T.G.Masaryka v Rokytnici je Kostel Všech svatých, který byl postaven v místě původního dřevěného kostela, který s…
Jedeme do Orlických hor, ne však na samotný hřeben hor, ale na jeho úpatí, do města, které je někdy nazýváno „hlavní město Orlických…
Židovský hřbitov leží na jihovýchodním okraji Rokytnice ve stráni…
Barokní kaple Navštívení Panny Marie pochází z roku 1760. Je kruhového půdorysu a nachází se na hlavním hřebeni Orl. hor ve výšce 1035 m. Sloužil…
Zemská brána je část řeky Divoké Orlice, kolem něhož se nachází přírodní rezervace taktéž pojmenované Zemská brána. Rozloha chráněného území je 88.22…