Podzim v přírodní rezervaci Soos.

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

V Chebské pánvi se nachází jedna z našich národních přírodních rezervací se zvláštním názvem Soos. Je několik výkladů, jak název vznikl a s největší pravděpodobností jde o chybný a zkomolený překlad z němčiny. Ale to není tak podstatné. Jistě zajímavější je skutečnost, že Soos nemá ve střední Evropě žádnou konkurenci. I když se v této lokalitě v minulosti těžila rašelina, křemelina a při severní části rezervace kaolin, je toho stále hodně k vidění. Vrátíme – li se v čase o mnoho staletí do minulosti, zjistíme, že se tady rozkládalo poměrně rozsáhlé slané jezero. To postupně zmizelo a díky neklidnému podzemí se zde vytvořily rašeliniště, minerální slaniště a vrstvy křemeliny. Zajímavé jistě je i to, že kolem rezervace protékají dva potoky. Na JZ potok Vonšovský a na JV potok Sázek, které ale vodou rezervaci neplní. Hlavním dodavatelem vody jsou pouze deště a podzemní prameny. Zvláštností jsou také mofety, které vynášejí na povrch bahno. První ochrana tohoto území se datuje do 19. století a týkala se Císařského pramene a jeho okolí. Zlom nastal až v roce 1964, kdy bylo toto území prohlášeno přírodní rezervací. Rozloha rezervace je 221 ha s nadmořskou výškou mezi 432 až 440 metry. V současnosti prochází části území naučná stezka o délce přes jeden kilometr.

Rezervace Soos se nachází něco kolem šesti kilometrů SV od Františkových Lázní. Odtud lze jít po červeně značené cestě. Bohužel konec října byl deštivý a tak jsme se rozhodli pro auto. Obloha byla sice pokryta šedočernými mraky, ale po příjezdu na parkoviště před rezervací to začalo vypadat s počasím nadějně. V budově pokladny se seznamujeme s místním pejskem, zakupujeme vstupenku a můžeme jít. Jsme tu sami a naše první kroky vedou do zdejší záchranné stanice. Je zde několik větších opeřenců, ke kterým osud nebyl moc nakloněn. I když tu je o ně postaráno, určitě jim chybí svoboda. Jdeme ke vchodu do rezervace. Za ním vstupujeme na povalový chodník a před námi se objevuje velká pláň, kterou podzim vybarvil do neskutečné krásy. Mezí řídkým březovým hájkem procházíme až k Císařskému prameni. Už nad ním nestojí altán a voda tryská ze země několika otvory. Využíváme nabídku k napití této výtečné minerálky a pročítáme údaje na panelu. Řídký lesík končí a kolem chodníku se objevují první mofety, prameny a praskající bubliny.

Jsme tu stále sami a o to více vnímáme nikým nerušené zvuky v okolí. Na několika místech je bláto pokryté barvami. Odtud je vidět velká část rezervace, ale nejblíže k chodníku je takové miniaturní pohoří vytvořené křemelinou. I počasí se trochu umoudřilo a na obloze přibývají modrá okna. Slabý větřík ozvučuje pruhy rákosí a orobince. Po několika krocích se dostáváme k několika silnějším pramenům, které dávají najevo, že podzemí tady je stále neklidné. Výhledy na všechny strany jsou doslova kouzelné. Vše ohraničuje vrostlý les, který vytvoří rám tohoto obrazu. Chodník končí a stezka pokračuje po úzké silničce kolem úzkokolejky. Jak se dozvídáme z panelu, byla v provozu až do roku 2012 a od roku 2015 ji provozuje muzeum. Po levé straně je větší rybník s vodou barvy černé kávy. Větřík nabral na síle, odvál další mraky a rozezněl rákosí. Procházíme kolem železniční zastávky Nový Drahov a po několika minutách opět stojíme před budovou pokladny. Nedaleké muzeum je kvůli karanténě uzavřené a tak nezbývá, než se s tímto hezkým místem rozloučit. Je to neuvěřitelné, ale byli jsme tady několik hodin.

Jídlo a pití se tady díky viru a také podzimu nedá koupit. To jsme měli zajištěné ve Františkových Lázních, kde jsme dávali do pořádku tělesnou schránku.

Soos na podzim je zcela něco jiného než během léta. Člověk tu je sám a více vnímá vše kolem. I zima tady je jistě jiná. Když se vše shrne, tak se nám tady moc a moc líbilo.

Jak již bylo výše napsáno, moc se toho nenachodí a jde se stále jenom po rovině. Jen v místech, kde jsou stromy to trochu klouže na listí. Vstupné je 50,- Kč za osobu. Parkování je bezplatné, možná se ale v sezóně platí. Dá se říci, že to byl moc hezký a zajímavý výlet.

Poslední aktualizace: 12.11.2020
Podzim v přírodní rezervaci Soos. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Podzim v přírodní rezervaci Soos.

Rezervace SOOS - Císařský pramen
Císařský pramen najdeme v rezervaci SOOS téměř na začátku 1km dlouhé…
Přírodní rezervaci najdeme cca 6 kilometrů severozápadně od Františkových…
Přírodní rezervace SOOS je vzdálena asi 6 km severovýchodně od…
Naše společná cesta začíná na Exitu 169 rychlostní silnice R6. Dále…
Do západních Čech, skoro těch nejzápadnějších, tedy CHEBSKO, kde…
Naučná stezka prochází územím přírodní rezervace Soos a tematicky se…
Poblíž osady Hájek nedaleko Františkových lázní najdete národní přírod…
Tato stanice je součástí železniční tratě z Chebu do Lub u Chebu.…
          Výstavba Kapličky započala v r.1860 místními sedláky. Podle dochovaných informací byla kaplička původně zasvěcena svatému…
Pomník vskutku monumentální kvality objevíme v západočeské Třebeni u křižovatky místní a hlavní komunikace. Pomník tvoří odstupňovaný kruhový podstavec se…