Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody

Potštát
Potštát  •  Fotografie (5)  • Foto: haenschen

Naším cílem je město v srdci Oderských vrchů-Potštát.Nejlepším způsobem,jak se do města dopravit,je auto.Od Olomouce je to silnice R35 a dále 441,od Oder rovněž 441 a od Hranic 440.Autobus sem pochopitelně také jezdí,zájemce odkazuji na IDOS.Až se ČD dostanou do konjunktury,jistě sem položí i železniční trať :).

Náměstí v potštátě

Hlavní atrakcí,pokud to tak lze nazvat,v Potštátě (Bodenstadt-pro germanisty) je náměstí s věží s hodinami-pozůstatek bývalého pivovaru.Dále zde najdeme morový sloup,několik soch světců a taky Jednotu :).Potštát má 2 kostely-centrální Kostel sv. Bartoloměje (to je ten nevzhlednější) a hřbitovní kostel Nanebevzetí panny Marie (na severním okraji města,na kopci).Zajímavý je také zámek,dnes sloužící obecnímu úřadu.Jde o jednopatrovou,poměrně rozlehlou budovu pod náměstím.Momentálně (podzim 2009) se pracuje na obnově fasády...Město (status byl obnoven teprve v r. 2006,takže lze najít infopanely s různým označením-obec/město) působí dojmem,jakoby se tu na chvíli zastavil čas-ostatně jako na několika místech bývalých Sudet-,což je zvlášť patrné v neděli a pokud možno v mlze.Za 1. republiky zde žilo kolem 1500 obyvatel,většinou německé národnosti a po odsunu se již původní počet nepodařilo obnovit.K tomu jistě přispěla i horší dostupnost,díky odlehlé poloze města.Dnes v Potštátě (správně na Potštátě) žije asi 800 obyvatel...

Zvonička v Boňkově

Hlavním turistickým cílem je však Potštátské skalní město v údolí říčky Veličky,podél silnice 440 do Hranic.Na celodenní výlet se hodí vyjít z Potštátu po žluté značce,která začíná pod hlavním kostelem a vede přes pole-pozor na ztrátu orientace!-směrem na Kyžlířov,jehož dominantou je velké ZD :).Cesta vede později lesem,kolem bývalé rozhledny,odkud bylo možno vidět i Vysoké Tatry!Skalní město se nachází pod námi,takže je třeba buď sejít kousek dolů se značky (to jsme neučinili a taky toho moc neviděli),nebo dojít po značce na silnici a vidět jen jeho část.Zde je docela problém v koordinaci značka-skály,proto je možná lepší dát se po naučné stezce.Žlutá nás vede přímo po hřebeni mezi dvěma údolími až ke zřícenině hradu PUCHART a dál na zmiňovanou silnici a kolem říčky a po louce až do Lhotky,kde se nachází pěkná dřevěná zvonička.Pokud nechceme jít nezáživný úsek až k Hranicím,odbočíme hned na kraji Lhotky Doprava a jdeme po NEZNAČENÉ silničce-soukromá cesta-,z níž za pár minut sejdeme vpravo na vedlejší cestu a lesem přes hřebínek na silnici (a červenou značku) do údolí Radíkovského potoka.Tento neznačený úsek je sice krátký,ale pozor,ať nedojdete až k haciendě na konci soukromé cesty-ledaže byste zašli na kafe :).

Na červené se nachází zámeček Kunzov,postavený zač. 20. století jako letní sídlo rodiny Kunzů z Hranic.Pokračujeme svahem vzhůru do obce Radíkov a dál přes Boňkov,za nímž se v lese nachází několik božích muk.Poslední osadou před Potštátem je Michalovka (Michelsbrunnen),založená německými osadníky.V dnešní době je zde 11 domů,převážně využívaných k rekreaci a opět dřevěná zvonička.To už se blížíme k Potštátu,ze směru,odkud je na město nádherný rozhled-vyhlídka hraběnky Walderode,poslední majitelky zámku...

Turistické známky: 1558-Potštátské skalní město (na OÚ či v restaurantu Na vyhlídce)

Možnost občertvení je v Potštátě v restauraci Na vyhlídce a v restauraci Na baště.

Pod Puchartem

Velmi pěkné je centrum Potštátu,i přes jeho pohraniční charakter,dále historické dřevěné zvoničky v okolních obcích a samozřejmě krajina Oderských vrchů.

Negativně hodnotím průběh žluté TZ,z níž skalní město není prakticky vidět-proto je asi lepší jít buď hned z Potštátu po naučné stezce nebo se na ni napojit po sestupu od Puchartu a dojít po ní do Potštátu,což je i kratší varianta výletu...

Do potštátského zámku se běžně dostat nedá,stejně tak ne na Kunzov,za vstupy tedy ušetříme,což můžeme následně propít a projíst ve městě :).