Přes Čertovy hrady na Zvičinu

Tipy na výlet Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody

Naše putování krajem pod Zvičinou začalo na vlakové stanici Dvůr Králové nad Labem, kde jsme zaparkovali naše auto.
Odtud jsme vyrazili již po svých, po zelené turistické značce k Přírodní památce Čertovy hrady. Ještě než jsme došli na rozcestí Pod Pokladem a odtud dále pokračovali po žluté značce, okouzlilo nás místo, kde dříve stávala tvrz Zátluky. Žlutá turistická značka nás dovedla na historicky významnou lokalitu, pojmenovanou Komenského jeskyně a následně na rozcestí Perná-kříž. Z tohoto rozcestí jsme po zelené značce začali výstup na dominantu Podkrkonoší, vrch Zvičinu. Okouzleni krásnými výhledy do zdejšího kraje, které vrchol Zvičiny nabízí, jsme zahájili sestup do nižších nadmořských výšek po červené turistické značce přes Lázně pod Zvičinou do Bílé Třemešné. Z této obce, kde pobýval i Jan Ámos Komenský před svým útěkem do exilu jsme se vlakem dopravili nazpět do Dvora Králové nad Labem.

Čertovy hrady jsou přírodní památkou tvořenou souvislým pásem různě velkých a mnohdy abstraktně uskupených pískovcových balvanů.
Tvrz Zátluky byla postavena na kruhovém poloostrůvku jednoho ze tří zdejších rybníčků na konci 14. století. O sto let později je již uváděna jako pustá a do dnešních dnů ji připomíná kamenná zídka z nasucho poskládaných kamenů.
Komenského jeskyně se nachází ve stráni pod vrcholem Dehtovské hory. Jeskyně údajně posloužila jako skrýš Janu Ámosi Komenskému při jeho pobytu v Bílé Třemešné v letech 1626-1628.
Sedlo pod Zvičinou nabízí krásné výhledy do vnitrozemí. Za zmínku stojí i kříž u rozcestí turistických tras na Perné, či kaplička se sochou bílé Panny Marie s dítětem z roku 1838.
Zvičina je nejvyšším bodem Zvičinsko-kocléřovského hřbetu s nadmořskou výškou 671 metrů. V roce 1706 byl na vrcholu postaven barokní kostel sv. Jana Nepomuckého na místě, kde stával dřevěný kostelík z roku 1584. V roce 1891 zde byl postaven dřevěný hostinec, na jehož základech byla posléze vystavěna nynější Raisova chata, obohacená v roce 1925 o unikátní otáčivou rozhlednovou nástavbu.
Masarykova studánka se nachází pod vrcholem Zvičiny a upravena byla do své nyynější podoby v roce 1923 žáky sochařské a kamenické školy v Hořicích.
Lázně pod Zvičinou vznikly v druhé polovině 19. století, kdy místní pramen vody byl uznán léčivým. Nad pramenem byla v roce 1891 vystavěna kaple Panny Marie.
Březina rozcestí je místem s krásnou vyhlídkou na Krkonoše.

Ideálním místem pro obřerstvení je Raisova chata na Zvičině. Výstup na vrchol je již za námi a dolů to jde i s plným žaludkem.

Nejvíce se nám asi líbilo na všech vyhlídkových místech po trase výletu.

Raisova chata je otevřena mimo sezónu od pátku do neděle a v turistické sezóně od středy do neděle celoročně.
Ostatní popisované turistické cíle jsou celoročně volně přístupné.
Vlak z Bílé Třemešné do Dvora Králové nad Labem jezdí každé dvě hodiny.

Poslední aktualizace: 24.4.2022
Přes Čertovy hrady na Zvičinu na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Přes Čertovy hrady na Zvičinu

Turistický rozcestník Zátluky
Směrníky tohoto rozcestí ukazují průběh zeleně značené turistické trasy. SZ směrem vede tato trasa do Bílé Třemešné, na Zvičinu a do Miletína. Druh…
Čertovy hrady
Čertovy hrady jsou Krásnou přírodní památkou nedaleko Dvora…
Krásný pěší výlet do skal, jež vedou snad až do Pekla. Jedná se o skalní…
Rozcestník ležív lesích mezi Bílou Třemešnou a Horním Dehtovem. Vycházejí odtud tyto trasy: červená SV směrem - Dvůr Králové nad Labem a dále buď …
Polozapadlý smírčí kříž najdeme při levé straně silnice vedoucí z…
Doubravice - obec pod Zvičinským hřbetem historicky doložená roku 1542. V březnu 1625 zde byla schůzka bratrských kněží s J. A.…
První písemná zmínka o obci Zábřezí pochází z roku 1238. V obci u Božích…
ZOO - Dvůr Králové
ZOO nabízí klasickou zahradu se všemi pavilony a s více než 2.400…
Do Dvora Králové jsme přicestovali vlakem a před nádražím naskočili do…
Zoologická záhrada s viac ako 60 ročnou tradíciou Dvůr Králove nad Labem…
Naše společná cesta začíná na Exitu 84 dálnice D11. Odtud směř…
Vydáváme se do Dvora Králové nad Labem, nedaleko Hradce Králové, směrem na…
Bílá Třemešná - první písemná zpráva o obci pochází z roku 1238. Kroku…
V ZOO ve Dvoře Králové se můžeme podívat nejen na zvířátka. Od roku 1983…
V letech 1910 až 1919 byla na Labi nedaleko města Bílá Třemešná postavena Přehrada Les Království. Přehrada je známá též pod jménem…
Zámek se nachází ve vsi Bílé Poličany na Trutnovsku v Královéhradeckém kr…
Dřevěný kostel stával v prostoru na dnešním Dolním předměstí již kolem roku 1500. Později byl kostel pro zchátralost stržen a v roce…
Mariánský sloup na náměstí T. G. Masaryka je zřejmě nejvýznamnější volně stojící plastikou ve městě. Sloup byl postaven sochařem…
Dvůr Králové nad Labem - nám.T.G.Masaryka, soubor památek
Náměstí T. G. Masaryka - přirozené centrum města. Náměstí má tvar…
Pokud navštívíte Dvůr Králové a také zdejší ZOO, vydejte se potom směrem…
Vydáváme se jen kousek od Dvora Králové do obce Bílá Třemešná, na jejímž…
Naše cesta směřuje do města, které je známo zejména díky ZOO se safari, tedy do východních Čech, do Dvora Králové nad Labem. První…
Původně románský děkanský kostel sv. Jana Křtitele je doložen již ve druhé čtvrtině 13. století což dokládají základy apsidy a části zdiva. V…
Údolní nádrž Les Království
Soutěž 3 body
Údolní nádrž Les Království, postavená na horním toku Labe, 6 km proti…
Rodný dům K. J. Erbena najdeme necelých cca 300 metrů západně od náměstí…
Historie chaty na vrcholu Zvičiny spadá do roku 1891, kdy zde majitel…
Braunův betlém
Braunův betlém, unikátní přírodní galerie, kterou vytvo…
Naše cesta směřuje do nejvýchodnější části Zvičinského hřbetu, do lesního…
Kuks - Hospital
Počátkem osmnáctého století nechal hrabě Sporck na svém panství, u obce Kuks, zbudovat velkolepý areál, který dodnes okouzluje návštěvníky. Kromě…