Procházka po Karlově Studánce

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody Na hory Na kole

Foto: Franta

Naše dvoudenní expedice do "Království divočiny" začíná velmi nechutným ranním vstáváním - ( už v půl čtvrté ráno a to je dneska svátek patrona České Země ) - a jízdou Zlínským expresem do Přerova. V ranní tmě se leskne silnice a chodníky po nočním dešti a to nám zrovna na náladě nepřidává. Nu což, ještě nás čeká notný kus cesty dálkovým busem a snad to bude v horách lepší ... Záď autobusu obsazuje početnější výprava rodičů s dětmi - chystají se na přechod hlavního hřebene Jeseníků od Ovčárny po Skřítek. Jeden ze skupiny plní funkci "baviče" a svými výroky rozesmává celý bus. Projíždíme Olomoucí a Šternberkem, míjíme sanatorium Paseka a dlouhým žlebem se blížíme k Rýmařovu. Venku za okny se mraky nízké oblačnosti i mlhy rozplývají v nicotu a nebe se zbarvuje do azuru. Ano, babí léto se ještě nehodlá vzdát svého panování a tak nás čekají sluncem prozářené a ostrou viditelností překypující dva dny plné šťastných okamžiků ! To ale zatím neplatí pro malou holčičku z té přerovské výpravy, které se udělalo špatně a s igelitovým pytlíkem v ruce a s maminkou si jde stoupnout ke dveřím. Bavič cérenku nahlas upozorňuje, aby sáček moc nezasvinila, že ho ještě budou potřebovat ...

Projíždíme Malou Morávkou, ještě chvilka stoupání a více jak polovina "obsahu" autobusu vystupujeme na Hvězdě. Zatímco všichni ostatní míří přes silnici k točně linky nahoru na Ovčárnu, já s Janou si jdeme prohlédnout mapu s turistickým rozcestníkem. Dle značení jednoho lázeňského okruhu zamíříme do lesa vlevo nad cestou, která klesá do Karlovy Studánky. Po 1 km, kdy my pokračujeme stále po vrstevnici a silnici pod námi už ani nevidíme, trochu znejistím. Naštěstí se ale brzy potkáváme se zelenou značkou a ta nás svádí na stráň s penziony a ke kapli sv.Huberta s výhledem na celé lázničky ... První věc, která nám nepříjemně razí do očí, je rameno jeřábu a hluk na staveništi v místech vyhořelého hotelu Hubert. Škoda ho, stokrát škoda, pamětníci se mnou jistě rádi zavzpomínají na jeho hezký a útulný interiér, vyložený dřevem. Ze stropu visely lustry celé vyřezané ze stejného materiálu a z oken restaurace se dal při žejdlíku pivka pozorovat zdejší umělý vodopád ... Co vznikne nyní na jeho místech, bůh suď, doufejme jen, že i tato novostavba bude obložena dřevem a zapadne do zdejšího překrásného prostředí ...

Foto: Franta

Od dřevěné kaple sv.Huberta, v jejímž interiéru se nacházejí olejomalby s loveckými výjevy a která tu stojí už od r.1758, zestupujeme k silničce, k Bílé Opavě a zezadu k vodopádu. Ani zblízka jeho tolik typický hukot kvůli rambajzu z blízké stavby neslyšíme. V bufetu u vodopádu jsme si chtěli původně dát kávu, ale protože mají otevřeno až v 10 a je teprve o 1.5 hodiny méně, tak honem dál a do klidnějších míst ... Okolo unikátního geologického muzea - ukázky jesenických "kamenů" ve formě velkých balvanů jsou volně rozhozeny na loučce ( a že těch rozličných druhů hornin a minerálů v těchto horách ale je !! ) - do parčíku a k rybníčku s divokými kachnami. Následuje ochutnávka kyselky v pitném pavilonu a procházka centerm lázniček, kde je už otevřená aspoň cukrárna. Kupujeme si oplatky a pokračujeme v exkurzi po krásách lázní, procházíme okolo kostelíka a hotelu Džbán, míjíme budovu s lázeňským bazénem a venkovní okrasnou nádrží. Naproti ve svahu nádherné - a pro Karlovu Studánku tolik typické -lázeňské budovy. Možná zrovna v té největší naproti se léčil i náš bývalý exprezident, který má dneska svátek ...

Přicházíme ke spodnímu parkovišti. Stojí tu otevřený obchůdek a vedle bar, kde činíme poslední pokus koupit si kafé. Bohužel i tady je ještě zavřeno a tak si musíme nechat zajít chuť ! Po mostku přes Bílou Opavu na druhou stranu a výstup po chodníku s tříbarevným značením tří lázeňských okruhů nahoru loukou. Kolem stezky stojí moc hezké budovy a jeden vyhlídkový pavilonek. U lesa usedáme na lavečku a před další cestou se posilujeme svačinou z útrob batohu ... a je to výborný pečený bůček s chlebem a banánem - to vše spláchnuto chutnou minerálkou ...

Při jídle se můžeme kochat hezkým výhledem na lázně pod námi a v duchu se vrátit časem do roku 1785, kdy byly tyto jedny z nejkrásnějších moravských a slezských lázní - na dohled od hory Praděd, založeny. Stalo se tak v místech staré železářské osady Hubertov. Původně tu prý stával dřevěný lovecký zámeček majitelů panství, kteří patřili k řádu německých rytířů. Hlavním pokladem založených lázní se staly prameny železité kyselky a samozřejmě též nádherné čisté horské prostředí, obklopené překrásnými lesy. ( Názvy původních starých pramenů - Maxmiliánův, Karlův, Antonínův, Vilémův, Bezejmenný a Trubačský). V roce 1931 se navrtal další - Norbertův - s velmi bohatým obsahem železa a kyseliny uhličité. Veřejnosti přístupný je pramen v parku v Pitném pavilonku. V Karlově Studánce se léčí nemoci dýchacích cest, choroby krevního oběhu a také ty, zapříčeněné povoláním - silikóza ...

Foto: Franta

Karlova Studánka leží v nadmořské výšce 775 m a v celém areálu lázní se můžeme potěšit pohledem na empírové a klasicistní stavby - postupně tu vznikaly v průběhu celého 19. století. Velikou atrakcí lázní je vysoký umělý vodopád, který "propírá" zdejší už tak velmi čistý vzduch a díky němuž se tyto lázně honosí dalším "NEJ" : čistota ovzduší v těchto místech je největší nejen v naší republice, ale možná vůbec v celé střední Evropě !!! Lázničky jsou východiskem k velice atraktivním turistickým cílům, jimiž jsou například Vodopády Bílé Opavy a nejvyšší hora Moravy - Praděd. ( Ty méně "atraktivní" cíle ale též stojí za vidění, protože toto "srdce" Hrubého Jeseníku oplývá nesmírně krásnou přírodou v celém širém okolí a je úplně jedno, na kterou světovou stranu se po značených turistických cestách - a i těch bez "značky" - vydáte ...)

V brzkých ranních hodinách tu s velkou nabídkou občerstvení raději nepočítejte a vemte si něco - tak jako my - sebou. Pohostinných zařízení, otevřených po zbytek dne je tu ale dost.

Když si odmyslíme pracovní ruch na místě bývalého hotelu Hubertus - a to je dnes Státní svátek !! - tak je tu jinak už překrásný každý metr čtvereční !!!!!

Neplatili jsme za nic a doufáme, že ani v budoucnu naše politiky nenapadne zavést za návštěvu a prohlídku jakýchkoliv našich lázní - ( na záchranu státní kasy a do své kapsy ) - jakýkoliv poplatek ...

Poslední aktualizace: 8.10.2011
Procházka po Karlově Studánce na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Procházka po Karlově Studánce

Karlova Studánka a Rolandův kámen (modrý lázeňský okruh, ostříhaná ovce a ještě něco navíc)
Lázeňská Karlova Studánka je obcí jistě všeobecně známou a oblíbenou. Aby…
Rolandův kámen je vysoký skalní útvar, který najdeme severním směrem od K…
Náš dvoudenní výlet začínáme už brzy po ránu - vstáváme o půl 4. a…
Karlova Studánka je sice všeobecně vnímána jako lázeňská obec, al…
Středně naročný výstup podél Bílé Opavy zahájíme a ukončíme v Karlově…
Karlova Studánka v Jeseníkách je obcí a také lázněmi. Ve stylových…
Jdeme se podívat do lázeňské obce, která leží v okrese Bruntál na východní…
Lázeňský dům Libuše je poslední velkou stavbou, která byla v Karlově…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych Vás pozval na Vycházku Údolím Bílé Opavy. Vyrážíme z Karlovy Studánky, od restaurace …
Karlova Studánka pyšnící se kromě jiného nejčistším vzduchem v Evropě je n…
Jedli bělokorou zvanou Vévodkyně najdeme při sjezdu z Karlovy Studánky do Ludvíkova, asi 1km pod lázněmi vlevo od cesty (nebo od Ludvíkova asi 3km vp…
Do Karlovy Studánky. Autem případně busem, nádraží tu není (nejbl…
Karlova Studánka je nejvýše položená obec na Bruntálsku, nachází se ve…
 Je to snad nejvíce obdivovaná vyhlídková trasa v Hrubém Jeseníku, její…
Karlova Studánka svými dřevěnými empírovými stavbami patří ke…
Nejdřív jsme jeli autobusem do Karlovy Studánky (zastávka restaurace…
Jedeme za pohodou, klídkem, romantikou, za čistým vzduchem, jedeme do…
Praděd patří k nejvyšším horám České republiky (1491m) a na jeho …
Umělý vodopád, který je jednou ze zajímavostí Karlovy Studánky, byl…
Karlova Studánka - pitný pavilon
Dřevěný pitný pavilon byl postaven v roce 1862 a společně se Slezským domem to jsou nejvýraznější dominanty Karlovy Studánky. Ve…
Tato unikátní dřevěná stavba byla postavena dle projektu architekta…
Hledáte - li možnost ubytování ve státních lázních - Karlově Studán…
Horské lázně Karlova Studánka jsou obdivované pro jedinečnou architekturu povětšinou dřevěných lázeňských budov zasazených do okolních hlubokých lesů…
Výchozím bodem našeho podzimního výletu je lázeňská obec Karlova Studánka. Pokračujeme nejprve po společné modré a žluté turistické…
Jedeme navštívit lázeňské městečko Karlová Studánka. Karlová…
Karlova Studánka leží severozápadním směrem od města Bruntál a tvoří vstupní bránu na vrchol Praděd ( 1492 m.n.m.), který se zvedá západním směrem…
Atrakce v Karlově studánce - umělý vodopád
Pokud se ocitnete v Karlově Studánce, oblíbeným místem pro turisty a atrakcí pr…
Rozcestí je umístěno u křižovatky hlavních cest na okraji lázeňské obce…
Rozcestí Hvězda - motorest je umístěno na hlavní příjezdové cestě do láz…