Putování Malou Fatrou

Koncem července 2001 jsme uskutečnili přechod pohoří Malá Fatra na západním Slovensku. Naše cesta začala v malé obci Strečno, nedaleko Žiliny. Odtud po červené směr Velký Kriváň. První den je třeba překonat náročné stoupání ze Strečna (360 m.n.m.) až na hlavní hřeben do výšky cca 1000 m.n.m. Po cestě je zde možno vidět zříceniny dvou hradů a to Strečna a Starého hradu. V úmorném horku je tento výstup dosti náročný a vzhledem k první možnosti nabrat vodu až u Chaty pod Suchým, doporučuji se dostatečně zásobit. Na Chatě pod Suchým se dá něco málo pojíst a za cca 200,- Ks přenocovat. My jsme pokračovali dále po červené nahoru do sedla Príslop. To už jsme v nadmořské výšce přes 1200 m.n.n. Vzhledem k blížící se bouřce jsme obešli kopec Suchý po žluté značce. Bouřce jsme ale neutekli, tak nás zastihla v Sedle pod Suchým. Spolu se silným větrem a kroupami to byl v sedle „zajímavý“ zážitek. Ráno už za krásného slunečného počasí pokračujeme dále po červené směr Malý Kriváň (1670 m.n.m.) a nejvyšší horu malé Fatry Velký Kriváň (1708 m.n.m.). Kolem 13:00 hodin nás pod Velkým Kriváněm zastihla další bouřka. Ta se po pár minutách změnila ve stálý déšť a hustou mlhu. Po více jak hodinovém čekání na trochu lepší počasí jsme nakonec kolem 14:00 zahájili ústup po zelené značce pod lanovkou do údolí na Chatu Vrátná. Zde jsme nakonec také nocovali. Druhý den ráno nás opět přivítalo pochmurné počasí. Rozhodli jsme se před cestou zpět ještě projít Horné a Dolné diery. Jedná se o hluboká a velice úzká údolí vyhloubená ve skalních masívech. Jsou zde četné žebříky a lávky umožňující přechod celým údolím. Naše putování zachycují četné fotky. Za běžných podmínek teče skalním údolím nevelký potok. Po celonočním vytrvalém dešti se ale změnil v burácející masu vody vzbuzující pořádný respekt. Nakonec jsme kromě jediného vodopádu, kde byla pod vodou celá lávka přešli vše, i za cenu mokrých bot, oblečení a častého brodění a dost krkolomných přelézání divokých peřejí. Po celodenním úsilí jsme překonali všechny nástrahy zmiňovaných roklin a večer vyrazili na cestu zpět z vesnice Biely Potok. Trochu nás pouze mrzelo, že jsme díky nepříznivému počasí nestihli navštívit Malý a Velký Rozsutec. Ale není všem dnům konec. Určitě se sem ještě vrátíme. Ve srovnání s Velkou Fatrou je Malá Fatra pestřejší a nabízí daleko více z nádherné přírody hor. Určitě stojí za návštěvu i přes více turistů.