Putování pohořím Žiar

V dňoch 5. - 7.5.2001 sme robili trojdňovú hrebeňovku pohorím Žiar. Toto pohorie je pomerne málo známe a to nie len v Čechách ale aj na Slovensku. Pokúsim sa vám popísať hrebeňovku a tiež naše stretnutie s medveďom, ktoré sme tu zažili. Autobusom z Prievidze sme sa dostali do Fačkovského sedla (802 m). V motoreste sme si dali guláš a čaj s ... a po červenej sme vyrazili smerom k Vríckemu sedlu. Fačkovské sedlo je obvykle nástupným miestom na hrebeňovku Malej Fatry - Lúčanská časť. My sme však neodbočili po žltej na mohutný a dominantný Kľak(1351 m) , ale sme pokračovali pod hranicou lesa prekrásnym úbočím, plným mohutných prameňov s peknými výhľadmi. Tu je tiež prameň rieky Nitry. Asi po 45 min. chôdze velmi pohodlným terénom nás takmer na mieste prikoval prenikavý medvedí pach. Ak ste čo len raz boli v ZOO u klietky medveďa, nemôžte sa pomýliť. Pre prípad stretnutia s medveďom nosíme zo sebou nejakú pyrotechniku na odplašenie, no a tak sme si ju vybalili a kráčali sme ďalej. Po dvoch hodinách chôdze sme zišli z cca 900 m do Vríckeho sedla (asi 550 m). Tak ako Fačkovské sedlo oddeluje Strážske vrchy od Malej Fatry, tak Vrícke sedlo oddeluje Malú Fatru od pohoria Žiar. Zo sedla sme prudku stúpali lesom asi 30 min. a potom miernejšie zarastenými lúkami na Závozy (912 m). Nádherný výhľad je odmenou za toto jediné prudké stúpanie na trase. Odtiaľ sme zostupovali po čevenej až sme nad osadou Hadviga narazili na lúkach na prameň s napájadlom. Tu sme si postavili prístrešok (nosíme len tropiko z Á-čka). Asi o 19,15 zrazu kamarát povedal - MEDVEĎ. Postavil som sa a skutočne. Vo vzdialenosti cca 60 m prechádzal okolo nás medveď. Určite nás nevidel ani necítil, pretože sa vôbec neponáhlal a bol na rozdiel od nás úplne kľudný. My sme stáli ako sochy, bez hlasu a pohybu, naša pyrotechnika bola už zase v batohoch. Medveď vošiel do lesa a my sme pomaly opäť ožili. No, príliš pokojne sme veru nespali. Na druhý deň sme pokračovali do Vyšehradského sedla (579 m) kadial prechádza štátna cesta z Nitrianskeho Pravna na Turiec. Vystúpali sme na Vyšehrad (829 m)s náučným chodníkom k bývalému rovnomennému hradu a osídleniu z ml. doby kamennej. Opäť prekrásne výhľady najmä na Veľkú Fatru. Cesta pokračuje potom lesom k divokej a neznačenej chatovej osade uprostred lesov a napája sa na kvalitné lesnú cestu vhodnú na horskú cyklistiku. Z lesa sme vyšli až na Sklenianskych lúkach, kde sme pod Horeňovom prespali. Ďaľší deň sme pokračovali po červenej cez Kozie chrbáty až do sedla pod Vysokou (902 m) a odtial sme zbehli do Handlovej. Celé pohorie Žiar je charakteristické prekrásnymi horskými lúkami, dostatkom vody na trase, ihličnatými alebo zmiešanými lesmi s mnohými horárňami.. Nie su tu prudké a namáhavé stúpania či klesania, ale ani žiadna dedinka s krčmou či chatou. Až v závere je možné zísť pred Kozími chrbátmi do lyžiarského strediska s verejnými chatami, kde je pravdepodobnosť občerstvenia. Pre túto túru sme použili mapy: Malá Fatra - Martinské Hole ( 120), Vtáčnik - Horná Nitra (131), a Kremnické Vrchy (132). Celá trasa je ideálna na nenáročné putovanie s batohom. Pre týždenný vandr doporučujem zísť do Kremnice, previesť sa vlakom do Budče a urobiť aj Kremnické vrchy. S pozdravom Borivoj