Slavoňov - dřevěný kostel sv. Jana Křtitele se zvonicí

Tipy na výlet Vycházka - půldenní

Chystáme se opustit Náchodsko, ale ještě Jedeme do Slavoňova. Podle získaných prospektů tam má být dřevěný kostel sv. Jana Křtitele. Dokonce nám v infocentru tvrdili, že by mohl být otevřený. Když jsme jezdili po Slovensku a navštěvovali slovenské dřevěné kostelíky, tak samozřejmě se u něj musíme zastavit i u nás.

Slavoňov leží jen 4,5 km na východ od centra Nového Města nad Metují.
Existuje domněnka, že obec byla založena po r. 1167 – v tomto roce dostal hradecký arcijáhen Slavoň od panovníka zdejší krajinu – založené obci dal tedy své jméno. První písemná zmínka je až z r. 1369. Slavoňov vždy patřil mezi mezi chudé podhorské obce. První kostel zanikl pravděpodobně za husitských válek v 1. polovině 15. století. Jeho podoba se zachovala na otisku pečeti z té doby. Tento otisk je uchován v Eichlerově sbírce pečetidel v Národním muzeu v Praze.
R. 1553 postavil bohatý sedlák Jan Koltačka z nedalekého Blažkova se svým synem Janem dřevěný kostel. Postavili ho na svém pozemku, pak ho darovali farnosti Slavoňov i s okolními lesy a polnostmi. Na stavbu pravděpodobně použili dřevo ze svých lesů. Spodní trámy jsou dubové, následují jedlové a horní jsou smrkové. Spáry byly utěsněny mechem a maltou a nabíleny. Kostel není pravidelný obdélník. Předsíň pro vstup do kostela byla přistavěna až r. 1705. Střecha je pokryta šindelem, nahoře je malá věžička se zvoničkou.
Tento kostel zde na západním okraji obce stále stojí a nikdy se zde nepřestaly konat pravidelné bohoslužby. Dokonce se mu částečně vyhnul i požár r. 1811, kdy lehlo popelem 33 stavení. Původně byl zasvěcen sv. Martinovi. R. 1683 byl do kostela dán nový oltář se sv. Janem Křtitelem. Proto byl přesvěcen celý kostel.
Stav kostela odpovídal tehdejší době, kdy se střídala doba rozkvětu s dobou nouze i úpadku. Někdy dokonce hrozilo, že se zřítí, ale vždy byl zachráněn a opraven. R. 1958 byl zapsán jako kulturní památka, spolu s několika dalšími roubenkami (č. 31, 47, 61), které stojí při hlavní silnici, ale až tam jsme bohužel nejeli. Hlavně proto, že jsme o tom nevěděli. O tom se v prospektu nepsalo.
U kostela je hřbitov s dřevěnou márnicí a kamennou ohradní zdí. Vchází se do něj přes samostatně stojící dřevěnou zvonici na vysoké kamenné podezdívce. Bohužel se neví, kdy ji kdo postavil. Existuje domněnka, že je to pozůstatek z původního kostela. Po vnějším dřevěném schodišti se přes malý dřevěný balkonek vchází do vnitřní dřevěné části, kde je vestavěná dřevěná zvonová stolice na zavěšení tří zvonů. Dvojstupňová valbová šindelová střecha je ukončen dvojitým ozdobným křížem.
R. 1914 byla postavena do obce silnice, od r. 1920 je obec spojena autobusovou dopravou s okolními obcemi.

V obci jsme se dlouho nezdrželi. Jednak jsme docela pospíchali a hlavně jsme byli zklamaní, že nemůže dovnitř. Podle mapy se zdá, že je v obci restaurace. Jinak do Nového Města nad Metují, kde je možností víc, je to kousek.

Kostel i se zvonicí vypadá pěkně, je hezky opravený. Vidět ho uvnitř by rozhodně bylo ještě zajímavější. Takhle mi musí stačit jen fotky, které nám nabízí mapy.cz. Je jich tam docela dost a když je vidím, o to víc mne mrzí, že jsme se dovnitř nepodívali. Bohužel tam nebylo ani telefonní číslo, kam bychom mohli zavolat a někoho uprosit.

Obcí prochází modrá turistická trasa z Nového Města nad Metují (4 km) do Tisu (4 km), kde se nechá odbočit na zelenou a po 1 km dojít k poutnímu místu Rokole. Do Nového Města nad Metují se z obce nechá dojít i po žluté Klopotovským údolím – to je 5 km. Takže se nechá udělat cca 9 km dlouhý okruh. Nechá se zhruba uprostřed zkrátit po naučné stezce okolo chaty postavené podle plánu Dušana Jurkoviče – pak má okruh jen asi 6 km.
Poslední aktualizace: 11.9.2018
Slavoňov - dřevěný kostel sv. Jana Křtitele se zvonicí na mapě

Příspěvky z okolí Slavoňov - dřevěný kostel sv. Jana Křtitele se zvonicí

Dřevěný kostel sv. Jana Křtitele ve Slavoňově
Nádherný interiér. Vzácná ukázka lidové dřevěné architektury. Cenná původní vnitřní výzdoba. Nezapomenutelný zážitek. http://www.orlicko.cz…
V okolí Nového města nad Metují je značný počet míst, která stojí…
Obec Slavoňov u Nového Města je situována v okrese Náchod v líbivém…
Mertova díra v Klopotovském údolí Bohdašínského potoka připomíná bývalou…
Janovský potok pramení v podhůří Orlických hor pod vrchem Krahulec…
Přibližně kilometr za Bohdašínem ve směru na Olešnici v Orlických horách…
Výrov
Zřícenina hradu Výrov se nachází na ostrohu nad řekou Metují v blízkosti …
Rokole
Rokole leží nedaleko Ohnišova a je její správní součástí. Podle legendy z…
Zřícenina hradu Frymburk stojí na ostrohu obtékaném Olešenkou nedaleko vs…
Probouzíme se do deštivého rána a náš plán o celodenním výletu Do…
Pozdně gotický Kostel Nejsvětější Trojice, je po zámku druhou dominantou…
Nové Město nad Metují - pískovcové rokokové sousoší sv. Trojice bylo postaveno nákladem města na náměstí v roce 1767 jako dík za…
Pohodlná okružní trasa, vycházející z Nového Města nad Metují. Z…
Nové Město nad Metují - „odkrytá“ studna
Při rekonstrukci Husova náměstí, v Novém Městě nad Metují, v roce 2009…
Zámek v Novém Městě nad Metují v Královéhradeckém kraji je pro návštěvníky…
Galerie Zázvorka se nachází u věže městského opevnění ze 16. století stejného jména - Zázvorka. V 1. patře galerie je expozice…
Řeka Metuje pramení v západní části oblasti Adršpašsko-Teplických skal. O…
Zámek se zahradou v Novém Městě nad Metují dnes vlastní rodina…
Nové Město nad Metují, městská památková rezervace, bylo založeno v r.…
Jedeme na Náchodsko do historického Nového města nad Metují. Míříme za…