Valašské město Karolinka II. den naší jarní minidovolené, 1. část

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

V Moravském regionu je možno navštívit kouzelné kouty malebné valašské přírody nejen v oblasti Beskyd, ale také Javorníků a Vsetínských vrchů. My jsme se sem vypravili při naší minidovolené autobusem ze Zlína, ve Vsetíně přestupujeme na vlak, který nás unáší směrem přes Halenkov do Karolinky. Měli jsme vystoupit na vlakovém nádraží, ale z okna nás cestou zaujala velká vodní plocha, proto vystupujeme o zastávku dřív a jeden km se vracíme zpět - prohlédnout si " Valašský Balaton, " který slouží ke koupání a rybaření.

Leží v údolí pod hlavní silnicí mezi Novým Hrozenkovem a začátkem města Karolinky. Toto přírodní koupaliště zaujme svou rozlohou, průzračně zbarvenou vodou, travnatými plážemi se skluzavkou a skokanským můstkem. Je zde i možnost rybaření, vybudováno bylo v letech 1977 - 86.

Potom pokračujeme po silnici k centru Karolinky, kde si ve stravovacím zařízení se zahrádkou na náměstí dáváme přestávku a kávu. Odtud jdeme ke konci Karolinky kolem Valašského národního divadla, kolem několika hotelů, až k údolí a mostu u Bečvy. Cestou fotíme zdejší roubenky a rozkvetlé stromy - na jaře je vše v plném květu.

Přejdeme přes most a ocitáme se na začátku Raťkova, kde si jdeme prohlédnout unikátní soubor lidové architektrury - 26 roubených staveb = obytné stavení z konce 18. - 19. století rodiny Orságů. Vidíme i původní stodoly, seníky a sklípky.

Nedostaneme se však ke všem zbízka, zastaví nás cedule - soukromý pozemek. Ale i tak je to velký zážitek - vidět 1 z nejcennějších souborů lidových dochovaných staveb, stojících na původním místě. Dál jsme pokračovali zpevněnou silnicí, vlevo ve stráni bylo spousta kvetoucích stromů a několik chaloupek. Došli jsme až k stavbě doplňující areál roubenek Valašského šenku. Je to velká roubená budova, kde je možnost ubytování i stravování.

Ještě kousek pokračujeme údolím a vracíme se stejnou cestou zpět k Bečvě. Odtud kolem místních Skláren. Podle historických pramenů byla jejími zakladateli židovská podnikatelská rodina Reichů. Sklárny jsou hlavním symbolem města. Skleněné produkty byly vyváženy do celého světa. V srpnu mohou milovníci skla navštívit zdejší tradiční Sklářský jarmark, také je tento den dnem Otevřených dveří ve Sklárnách. Odtud jdeme ke středu města - autobusové zastávce, chceme pokračovat do Velkách Karlovic. Území Karolinky kdysi patřilo ke Vsetínskému panství.

Od roku 1998 se stává Karolinka samostatným městem, dnes má přes 2800 obyvatel. Vletech 1975 - 86 zde byla vybudována přehrada, která dnes zásobuje pitnou vodou velkou část okresu Vsetín, z části i Zlín. Není ke koupání, je vybudována na řece Stanovice, její hráz je 390 m dlouhá, vysoká 38 metrů.

Konec 1. části.

Ráno jsme se posilnili ve Vsetíně v jídelně polévkou, svačinu jsme měli sebou a další zastávka byla po cestě jen na kávu.

Zdejší krajina je velmi přitažlivá ve všech ročních obdobích - např. údolí Léskové na hřebenu Lemešná zaujme pralesem Rázula s původním jedlo - bukovým porostem a řadou chráńěných rostlin.

Za návštěvu stojí i Fojtství, které najdeme v nedaleké obci Bzové = to hospodářské stavení sloužící jako muzeum. Fojta byl kdysi zástupcem vrchnosti ve valašských obcích. V půdních prostorech jsou pořádány výstavy. Významné místo v životě Valachů zaujímala dřevovýroba, další expozice seznamuje s lidovou uměleckou tvořivostí, řezbářskou prací - ke shlédnutí je oroginální betlém, samostatná expozice - výroba lysovaného a foukaného skla.

Poslední aktualizace: 14.5.2013
Valašské město Karolinka II. den naší jarní minidovolené, 1. část na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Valašské město Karolinka II. den naší jarní minidovolené, 1. část

Vodní nádrž Stanovnice, Karolinka
Vodní nádrž Stanovnice u Karolinky byla vybudována v letech 1977 - 1985,…
Ski areál Karolinka SKIAREÁL KAROLINKASkiareál Karolinka se nachází na okraji města…
  Karolinina Huť dříve bývala součástí Nového Hrozenkova, ale několik le…
  Včera byl druhý květnový státní svátek. Máme sice s manželkou dovolenou,…
   Když jsem před nedávnem psal (pln údivu) o úspěšném spolku ochotníků a…
Sklářská expozice ve valašském městečku Karolinka je přístupná od…
Naším cílem tentokrát byly Javorníky, protože tuto oblast na rozdíl od…
Nacházíte - li se v malebném městečku Karolince a chcete se ubytovat ?…
Východně od města Vsetín nás v horském údolí tvořeném řekou Vsetínskou…
Jeden prodloužený lednový víkend jsme strávili s manželem v krásné pří…
   Karolinka, ležící v údolí Vsetínské Bečvy mezi hřebeny Vsetínských vrchů a Javorníků, je půvabným valašským městečkem, známým…
  Druhé nejmladší valašské město Karolinka neohromí turisty v moderním…
Podľa prvých písomných zmienok patrilo územie dnešnej Karolinky k vsetínskému panstvu. Dnešná…
  V lednu jsem tři týdny marodil se zády, a když mi žena oznámila, že nám…
V údolí Vsetínské Bečvy se nachází v překrásné valašské krajině obec Karo…
Vodná nádrž Stanovnice je postavená nad mestečkom Karolinka, ktoré leží…
Karolinka leží východně od města Vsetín. Město se rozkládá v hors…
Jižně pod obcí Karolinka v pohoří Javorníky se na severních svazích nac…
  Z chaty Slavonie v Karolince po silnici do obce, po levé straně…
Pěkným místem pro dovolenou, či víkendový pobyt je obec Karolinka, lež…