Ve Svatém Poli kvetou orchideje.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Svaté Pole je malá víska, asi 2 km severovýchodně od Horažďovic. Leží nedaleko hranice Jihočeského a Plzeňského kraje a je to patřičně znát. Žije zde něco mezi 60 až 70 stálými obyvateli, stojí tady okolo 25 domů a člověk si připadá tak trochu jako na konci světa. Silnice zde končí a dál to jde jen polními cestami. Ves leží v sedle mezi kopci Na vrchu a Na Kobylinkách ( 531 m.n.m.). Třetí nad obcí, jihovýchodním směrem, je Radčín ( 516 m.n.m.). Ves je rozložena podél silnice a uprostřed stojí kaplička, před ní hezký křížek a nádrž s vodou. Domy jsou většinou opravené a novějšího data. Od kapličky je velmi hezký pohled k severu na Horažďovice a okolí. Severozápadně od vsi je vidět motokrosový areál. Na tabuli na břehu nádrže jsou informace o přírodní památce stejného jména. Tak ještě připravit fotoaparáty a vyrážíme.

Pod svah je to několik desítek metrů a je vidět, že naši kluci jsou tak v polovině období květu. Jsou vlastně všude kolem a odhadnout jejich počet je věcí do pranice. Počítám menší hlouček rostlin na necelém metru a u tří stovek to vzdávám. Mám dojem, že stále vylézají ze země. A když se podívám na svah, tak to bude jistě hodně přes deset tisíc. Procházíme loukou vzhůru, objevujeme desítky barevných odstínů a sem tam se setkáváme i s bílými jedinci. Člověk neví, co dřív fotit a kam se dívat. Uprostřed louky je jediný keř hlohu v plném květu a pod okrajem lesa se to žlutí pryšci. Na mezi v trnkovém porostu se rozhodly housenky, možná i krásného motýla, sežrat co se dá. Příroda si prostě nedá poroučet. Nacházíme několik kvetoucích rostlin šalvějí a vítodů a další a další vstavače.

Ve vsi žádné občerstvení není. Ale to je možné najít v nedalekých Horažďovicích a stejné to je i s ubytováním.

Došli jsme k okraji lesa a pod námi je víska jako z pohádky. Na jihovýchodě, za několika pásy kopečků, vystrkují svá temena hory Šumavy. Rozeznáváme Boubín a ty další si musíme nechat na doma k mapě. V opačném směru jsou vidět Svatoborská a Budětická vrchovina. A kolem nás barevný koberec končící na cestě za vsí. Otázka, kolik může být barevných forem také zůstává bez odpovědi, od krásně nachové až po bílou jich můžou být desítky. Dělá to na mě dojem, že je každý jedinec úplně jiný. Slunce po obloze urazilo značný kus cesty, teploměr se nehodlá zarazit ani na pětadvaceti stupních a pot začíná rychleji stékat z čela. Každá pohádka končí a i ta naše dnešní je před závěrem. Ještě poslední pohled a poté se již vracíme.

Svaté Pole je na mapě KČT č. 68 Pootaví. Nejbližší vlakovou stanicí jsou Horažďovice. Odtud se dá jít po červené ke kapli svaté Anny, která stojí nedaleko silnice z Horažďovic do Svatého Pole. Tam i zpět to je kolem 6 km. Pokud je dopravním prostředkem auto, lze parkovat na návsi, odkud je to k orchidejím 5 minut.

Poslední aktualizace: 25.5.2012
Ve Svatém Poli kvetou orchideje. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Ve Svatém Poli kvetou orchideje.

Horažďovická 50 - 49 ročník
Horažďovická  padesátka  49.ročník   Od místa startu na malém nádvoří…
Vyloženě oddychový jarní víkend jsme se letos rozhodli strávit v…
Strategický ostroh nad Otavou se v polovině 13. století stal ději…
V některých turistických příručkách je také zvána jako brána Jižn…
Horažďovice leží v Jižních Čechách, západním směrem od Strakonic. Město j…
Pomník se nachází na Husově náměstí, při kterém prochází Strakoni…
Ulice Příkopy v Horažďovicích je zřejmě vedena v místech, kde dří…
Jak branka ke svému jménu přišla jsem se nedozvěděl. Ale název je to…
Předpověď počasí slibovala příjemný sluneční den, přesto se hned od rána…
Mezi památkami města Horažďovic vyniká renesanční, barokně upravený…
Sloup je umístěn na východní straně náměstí Míru, nedaleko Radnic…
Pošumaví je krásný kraj plný starobylých měst, městeček a vesnic jako z …
Malá geologická expozice byla vybudována nedaleko horažďovického náměstí.…
Boubínský prales a rozhledna Jedu z Lenory vlakem do Kubovy Hutě - s 995…
Městské muzeum Otevřeno pro veřejnost od června do září, Út až Ne…
Původně raně gotická bazilika sv. Petra a Pavla patří mezi nejvýznamnější památky Horažďovic. Toto téměř šestitisícové západočeské město, jehož…
Horažďovice byly původně trhovou osadou, která vznikla pod hrade…
Na levém břehu řeky Otavy se rozkládá městečko Horažďovice – Perl…
Na tomto místě stál původně kostel sv. Michala. Ten byl postaven …
Jednou z hezkých sakrálních staveb města je i kaplička sv. Jana z…