Výlet do obce na Valašsku - Prlov

Tipy na výlet Celodenní výlet Do přírody

Protože máme rádi valašskou přírodu a staré dřevěnice, na dnešní výlet jsme zvolili procházku nedalekou obcí Prlov. Ze Zlína jsme přijeli autobusem asi za hodinu, Prlov se nachází ve Zlínském kraji v SV části Vizovické vrchoviny. Obec je rozložená v kotlině kolem Prlovského potoka. Byla založena sloučením pasekářských samot do jednoho fojtství. Do revolučních let 1848 - 1849 spadal Prlov pod vizovické panství, od roku 1850 patřil pod politický okres Uh. Brod, roku 1860 patřil Holešovu, roku 1935 Zlínu, od roku 1945 spadal do okresu Vsetín. Moderní obec Prlov přesto, že je malá, dnes žije bohatým kulturním, společenským a sportovním životem. Přírodní památkou obce je rybník Neratov, který se nachází pod obcí směrem k Polance. Smutné tragické události z období 2. světové války připomíná v Prlově obnovený partyzánský bunkr, stojící nad obci, schovaný mezi stromy. V obci najdete občanskou knihovnu, hospůdku, víceúčelové hřiště, dřevěnou kapličku, pomník padlým objetem Prlova, stadion, dětské hřiště, kulturní dům, poštu, zdravotní středisko, Fitness centrum, prodejnu potravin, prodejnu smíšeného zboží, myslivnu. Místní staré dřevěné chaloupky jsou ukázkou zdejší dochované valašské lidové architektury. Spousta z nich stojí mezi zástavbou moderních domů, lidé v některých z nich ještě bydlí.

Když procházíme dědinou až na její konec, spatříme zde několik rybníků, které stráží vodník sedící na sloupu. Na loukách vedle nich je založena velká zemědělská farma. Volně se zde prochází domácí zvířectvo - husy, slepice s kohoutem, nádherný páv se svou družkou. Kolem farmy pokračujeme dál pěšinkou u lesa, na loukách po pravé straně vidíme rozloženo několik zemědělských strojů, směrem vzhůru, kousek pod lesem se pasou a sluní krávy. Vystoupáme asi půl kilometru až k hřebeni, kde stojí rozdělovník turistických značek s tabulí Naučné stezky vedoucí k vrchu Vartovně. Chvíli zde odpočíváme a kocháme se výhledem do údolí i okolní valašské krajiny. Jdeme dál chvíli pěšinou, a pak nás čeká další stoupání, dva kilometry lesem jdeme vzhůru až k vrcholu prudkého kopce, kde stojí valašská Eiffelovka - věž Vartovna z roku 2009. Je jednou ze čtyř rozhleden Valašska a měří 37 metrů. Má kovovou konstrukci a točité schodiště. Pokud se vám zde poštěsí a máte pěkné počasí, z vyhlídkové plošiny rozhledny se naskytne krásný výhled do krajiny, dohlédnete do Vizovických, Hostýnských vrchů, Chřibů, Vsetína i dál. Vrchol Vartovna býval strážní cestou, kde se zapalovaly ohně. Okolo vede řada turistických stezek. Na louce za plotem se zde pasou oslíci a jsou hodní, tak si je hladíme. Po odpočinku a svačině se vydáme na cestu zpět. Scházíme okolo luk a z druhé strany kolem lesa dolů, asi dva km po turistické značce, pak lesem až k motorestu na Sirákově. Zde se zastavíme na kávu a polévku. Od zastávky pod motorestem jedeme zpět do Zlína autobusem. Počasí nám přálo, a tak se nám výlet do valašské přírody vydařil.

Najedli jsme se na Motorestu Sirákov, svačinu jsme měli sebou.

Prlov je malá, ale malebná obec se sarými dřevěnicemi a pěknou přírodou. Výhledy nad obcí jsou malebné, věž Vartovna je pěkná i výhled z ní, ale ten kopec vedoucí k ní je trochu prudký.

Mezi nejvýznamnější akce pořádané v obci Prlov patří hasičský Memoriál obětí Prlova, soutěž sušení sena, hasičský a myslivecký ples, květnové vyhánění oveček na první pastvu ovčáckým psem a další akce. V roce 2011 byla obec vyznamenána Záslužným křížem ministerstava obrany 1. stupně. Vstupné na věž Vartovna je 20 kč.

Poslední aktualizace: 2.3.2019
Výlet do obce na Valašsku - Prlov na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Výlet do obce na Valašsku - Prlov

Podzimní procházka z obce Prlov na rozhlednu Vartovna - I.část
Je konec  léta a počasí připomíná spíše ranný podzim. První Sobotu v září…
Pěkná procházka je do blízké valašské obce Prlov, ležící ve Zlínském…
  Už ani sám nevím, kolikrát jsem projížděl po hlavní silnici, vedoucí z …
  Procházku dědinou Prlovem končíme u farmy s volně se potulující drůbeží.…
   Menší a vcelku nenápadná valašská dědina Pozděchov se nemusí stát jen…
Tak jsme zase jednou nevěřili předpovědi počasí - což byla chyba !…
První zmínka o této valašské dědině se v análech objevila LP 1361, kdy pat…
Pozděchov leží v severní části Vizovické Vrchoviny severovýchodním směrem…
Pokud se vydáte přes obec Seninku k rozhledně Vartovna, pěkným…
Valašská příroda je krásná, proto jsme za cíl našeho výletu zvolili…
Jedna z nejmladších obcí Valašska - Seninka se nachází stranou od hlavní…
Ještě před vydáním tzv. toleračního patentu Josefem II., rakouským císařem…
Rozhledna Vartovna
Nad valašskou obcí Seninka na kopci Vartovna byla v listopadu 2009 otevřena kovová rozhledna. Vyhlídková věž o výšce 37 metrů je…
Autobusem ze Vsetína nebo Zlína vyjedeme na Sirákov. Kolem horské…
Vizovická vrchovina (1): Rozhledna na Vartovně, a okolí (04/2020)…
Kam vyrazit na Zlínsku? Další tip na výlet začíná na kopci zvaném Sirákov na silnici ze Zlína na Vsetín a obráceně. Kousek odtud se …
Seninka je nejmenší obec bývalého okresu Vsetín. Leží jižním směrem od to…
Únor 2010 a naše turistická partička jede na chatu u motorestu Sirákov.…
Přírodně velmi hezké je údolí potoka Trubiska, jímž prochází po celé jeho…
Obec Valašská Polanka leží jižně od města Vsetín. Obcí prochází silnice a…