Výlet na hrady Kumburk a Bradlec.

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

Předností Českého ráje je množství památek, které jsou snadno přístupné. To platí i o výše uvedených hradních zříceninách, které se staly cílem jednoho z naších výletů v této oblasti. Z Rybníčku jedeme do Jičína a odtud pokračujeme silnicí do Lomnice nad Popelkou. Ještě před Železnicí odbočujeme vpravo a kolem obce Soběráz míříme k severu. Po vjezdu do lesa začíná stoupání a po projetí několika zatáček se dostáváme do osady Újezdec. Její domky dosti vzdálené od sebe jsou rozloženy na svahu po obou stranách silnice. Moc vhodných míst k zaparkování tu není a tak volíme vjezd k jedné z chalup, která není obydlená. Kontrola, co dát do batohu a vycházíme.

Pokračujeme po silnici k nedalekému lesu, kde by měla procházet modrá značka Ta ale pokračuje po silnici a tak odbočujeme vpravo na neznačenou lesní cestu. Dá se říci, že nyní jdeme po hřebeni žádaným směrem. Les v okolí je převážně smrkový. Podcházíme vedení vysokého napětí a přes velkou paseku se dostáváme k rozcestí s úzkou asfaltkou. Po té vede červená až na další rozcestí pod hradem. Z cesty se otevřel hezký pohled na okolní louky a horu Tábor. Vcházíme do lesa a po chvilce jsme u odbočky na hrad. Trochu strmé, ale krátké stoupání končí u hradní brány. Před námi se zvedá zřícenina Hradu Kumburku ( 642 m.n.m.). Ten byl postaven na počátku 14. století. Jeho zakladateli byli Markvarticové. Mezi roky 1437 až 1456 bylo postaveno vnější opevnění. Po zpustošení švédským vojskem během třicetileté války již nebyl opraven a v roce 1658 na císařův rozkaz měl být pobořen. Což se asi udělalo jen částečně.

Od brány pokračuje cesta v jakési spirále hradem okolo hradeb, pokračuje na nádvoří a odtud po schodišti na nejvyšší část hradu. Postupně procházíme pod hradbami, nad které ční zbytek bašty. Vcházíme na malé nádvoří, kde je několik menších objektů. Tady má základnu Sdružení pro záchranu Kumburku. Po schodišti se dostáváme ke vstupu do sklepení, které je možné projít. V zachovalé místnosti pod vyhlídkou je pamětní deska na návštěvu K. H. Máchy. Zbývá vystoupit na plošinu a před námi se otevírá výhled do všech světových stran. Díváme se na zasněžené Krkonoše, hory Tábor a Kozákov. Hluboko pod námi je Bradlec a v dálce město Jičín a za ním silueta vrchu Veliše. K východu lesíky, pole a vísky a v dálce za nimi pásmo hor. Zda se jedná o Orlické hory si nejsem moc jistý. Ale je to prostě nádhera. Krkonoše se během chvilky o něco více zviditelnily a tak se fotí znovu. Sestupujeme pod hradby a nacházíme stezku, po níž je možné celý hrad obejít a stojí to za malou námahu. Jsme tu sami a tak si tu nádheru můžeme v klidu vychutnat.

Po stejné cestě se vracíme až k silnici a za ní procházíme lesem po modré. Zdá se, že toho moc neuvidíme a tak jdeme k okraji lesa a přes louku míříme na Bradlec ( 542 m.n.m.). Ten se vypíná přímo před námi a listnatý les na jeho vrcholu je oblečen do krásné jarní zeleně. Dostáváme se pod hrad a šplháme pěšinou k objektu, který lze nazvat bránou. Jak tenhle hrad na konci 13. století stavěli, je pro mě záhadou. Prostor na vrcholu je velmi úzký a stavitel hradu musel být kouzelník. Po hradě mezi torzy budov vede pěšina, ale zážitkem je hrad obejít. Místo pro romantiky jako stvořené. Jen zdivo nad hlavou v některých místech nebudí důvěru. Výhledu do okolí vadí les a jen v několika místech je vidět do blízkého okolí. Ale pohledy na skálu a stěny hradu z těchto míst jsou nádherné. Náš výlet se blíží ke svému závěru. Z hradu jdeme po louce do Újezdce a pohledem na Kumburk se loučíme s tímto krásným místem Českého ráje.

Jídlo a pití je dobré mít v batohu, což byl náš případ. Vše jsme si vynahradili u dobré večeře a výborného piva v hotelu Filip v Rybníčku, kde jsme byli i ubytováni.

Hrady Kumburk a Bradlec patří k těm romantickým místům, která jsou mimořádně přitažlivá. Mimo sezónu sem moc turistů asi nezavítá, my jsme nepotkali nikoho, i když byl hezký den pro výlet jako stvořený. Oba hrady a jejich okolí jsou hezké a zároveň zajímavé. Výhledy z těchto míst prostě nemají chybu.

Celá cesta je dlouhá mezi 8 až 9 kilometry s menším převýšením. Obě stoupání, jak na Kumburk tak i Bradlec, jsou jen několik set metrů dlouhá. Jedná se o pohodový výlet. Oba hrady jsou volně přístupné. V současnosti o hrady pečuje „ Sdružení pro záchranu Kumburku“. Vše je na mapě KČT č. 19 Český ráj.

Poslední aktualizace: 18.6.2015
Výlet na hrady Kumburk a Bradlec. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Výlet na hrady Kumburk a Bradlec.

Bradlec
Zřícenina hradu Bradlec stojí na čedičovém suku (557 m)…
Naším cílem je vrch, cca 7 km severně od Jičína v Kozákovském hřbetu mezi…
Turistický rozcestník, který se nachází jižně od zříceniny hradu Bradlec,…
Turistický rozcestník, který se nachází severně od zříceniny hradu Bradlec, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po modré značce ve…
Obec Újezdec se nalézá na jižním úpatí Bradla, cca 500 metrů pod říceninou…
Cílem našeho, cca 17 km dlouhého, pěšího výletu je rozhraní českého ráje a…
Turistický rozcestník, který se nachází u známé výletní restaurace…
Restaurace Na Klepandě, dříve zájezdní hostinec, který byl postaven…
Turistický rozcestník, který se nachází v serpentinách pod obcí Újezdec,…
Syřenov - obec na severním úpatí Kumburku. První písemná zmínka o vsi je doložena roku 1533. Obec je rodištěm MUDr. Františka Cyrila…
Jak název obce napovídá nachází se nedaleko zříceniny hradu Kumburk. První…
Lidovou plastiku, sousoší Nejsvětější Trojice najdeme v obci při pravé straně silnice ve směru Jičín - Lomnice nad Popelkou. Jestli…
Bradlecká Lhota - ves založená při velkém osídlování Čech kolem r. 1200.…
Východní výspa Českého ráje nabízí mnoho nádherných zákoutí. Osobně mohu…
Turistický rozcestník, který se nachází severně, cca 300 metrů pod zříceninou hradu Kumburk, ukazuje turistům cestu do dvou směrů.…
Výchozí bod je hospoda Na Klepandě na okraji obce Syřenov…
V sedmém putování po vrcholcích jičínska Vás oklikou zavedu na kopec…
Pondělí 18. 10. 2021 V noci klesla teplota v autě pod 7 stupňů, ale když…
Zřícenina hradu Kumburk stojí na výrazné osamělé homoli jihovýchodně od…
Míříme za historií a za výhledy na rozhraní Podkrkonoší a Českého ráje,…
Jedeme do městečka, které se nachází necelých 5 km severně od Jičína,…
Náměstí Svobody, přirozené centrum Železnice, které bylo do téměř současné…
První písemná zmínka o kostelu v Železnici pochází ze 13. století. Tehdy v…
Historie železnického Vlastivědného muzea je spjata s existencí Muzejního …
Cílem naší cesty je vrch Tábor, který je součástí Ještědsko - kozákovského hřbetu a pomyslně tak odděluje Český ráj od Podkrkonoší a…
Při příjezdu, nebo příchodu, k vrcholu Tábora nás zaujmou tři objekty, kostel Proměnění páně, křížová cesta a Tichánkova rozhledna.…
Jičín - Valdická brána
Valdická brána - dominanta Valdštejnova náměstí v Jičíně. Je jedinou dochovanou z původních tří bran, které byly součástí původních…
Jičín leží v Severních Čechách, východním směrem od Mladé Boleslavi. Město Jičín proslavil spisovatel Václav Čtvrtek ve svých…
Prachovské skály
Přírodní rezervace vyhlášena v roce 1933. Skalní město vzniklo usazením pískovců a slínovců na dně druhohorního moře a stalo se tak…