Zámek Stekník a menhir Zakletý mnich

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Mezi jeden z nejvýznamnějších rokokových zámků v naší republice patří zámek Stekník. Zámek najdeme na Žatecku, na vyvýšenině nad řekou Ohří, v nekonečné záplavě chmelnic pod ním se rozprostírajících.
Necelé dva kilometry chůze nás pak dělí od další zajímavosti této oblasti, kterou je druhý největší menhir u nás nazývaný Zakletý mnich.
K zámku se dá pohodlně zajet autem, k menhiru se následně vydáme cestou okolo zámku, která pozvolna přechází do cesty polňačky a ta nás až k menhiru dovede.
Pro lepší orientaci v terénu je ale lepší se před cestou k menhiru podívat do mapy.

Zámek Stekník byl vystavěn na konci 17. století na místě vyhořelé středověké tvrze. Majitelem byl v té době Jan Jiří Kulhánek z Klaudensteina. Ten nechává vystavět zámek v barokním slohu, přestavbu do slohu rokokového zadává stavebníkům v druhé polovině 18. století jeho vnuk Jan František. Nepřestavuje se jenom zámek samotný, ale na svahu pod zámkem je vybudována krásná terasovitá zahrada italského typu. Po druhé světové válce je zámek odkoupen Československým státem od jeho posledních soukromých majitelů. Následně v něm sídlí Výzkumný ústav chmelařský a později slouží pražské Národní galerii jako depozitář. V roce 1996 začíná zámek spravovat Národní památkový ústav a od roku následujícího začíná procházet celkovou rekonstrukcí. V současnosti jsou zrekonstruovány a zpřístupněny místnosti v 1. patře zámku a zámecká kaple. Současně s rekonstrukcí zámku proběhla i rekonstrukce zámecké zahrady. Zahradu položenou v prudkém svahu tvoří pět teras, jejichž středem prochází schodiště. Celý prostor zahrady je zakončen v její spodní části volně otevřenou zelenou plochou. Zajímavostí je i stavba v rohu spodní partie zahrady. Jedná se o vojenský řopík z předválečného období, neboť tudy probíhala tehdejší obranná linie.

Menhir Zakletý mnich je druhým největším menhirem u nás. Na výšku má 2,2 metru a váží asi 2 tuny. Při troše představivosti v něm lze rozpoznat postavu mnich v kápi. A samozřejmě, že se k tomuto menhiru váže i pověsti o mnichovi, který svedl místní dívku a přemluvil ji, aby s ním utekla. Právě na tomto místě však byla dvojice dostižena převorem, který mnicha proklel a ten zkameněl. Dívka byla následně upálena jako čarodějnice.

Možnost občerstvení je v pokladně zámku Stekník.

Nejvíce nás zaujala zámecká zahrada. V době své největší slávy to musel být doopravdy skvost, což je možné i posoudit z informačních cedulí, které jsou po zahradě rozmístěny.

Zámek Stekník je pro veřejnost otevřen od května do konce října.
květen a září ST-NE 10-16,30
červen, červenec a srpen ÚT-NE 10-16,30
říjen SO a NE 10-15,30

Vstupné do kaple a zámku 80,- a 60,- Kč,
vstupné do zámecké zahrady 30,- Kč.

Menhir Zakletý mnich stojí uprostřed polí a je tak celoročně volně přístupný.

Poslední aktualizace: 23.7.2017
Zámek Stekník a menhir Zakletý mnich na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Zámek Stekník a menhir Zakletý mnich

Zámek Stekník, krásné rokoko Žatecka.
Při našem několikadenním pobytu na Žatecku jsme si vybrali pro pr…
Zámek s italskou terasovitou zahradou, patří k nejvýznamnějším…
Národní památkový ústav zahajuje na státním zámku Stekník provoz …
Zámek patří k nejvýznamnějším rokokovým stavbám v Čechách. Od roku 1997 prochází celkovou rekonstrukcí.…
Zámek patří k nejvýznamnějším rokokovým stavbám v Čechách. Od…
7 km jihovýchodně od Žatce, nedaleko Drahomyšle stojí druhý největší a nejznámější menhir, 2,2 metru vysoký Zkamenělý mnich nebo…
„Black Ice“ – tak označují zasvěcení prvotřídní asfalt na stezkác…
Vlakem jsem jel do obce Tvršice, která je na trati Postoloprty - Žatec. Vydal jsem se za druhým největším a nejznámějším menhirem v…
Zámek Dobříčany se nachází v centru stejnojmenné obce, vzdálené 5 km ji…
Obec a zámek Rybňany se nachází 6 km východně od Žatce. První zpráva o…
Liběšice - Kostel sv.Martina a Navštívení Panny Marie - Mariánské poutní místo.               Liběšice leží kousek od Žatce,…
Zřícenina hradu Pravda leží na okraji pěkného kraje Přírodního parku Džbán Rozsáhlá zříc…
Přírodní památka o rozloze 16,8 ha a nadmořskou výškou od 200 m do 245 m…
Zámek Líčkov je dominantou stejnojmenné malebné vesničky, nacházející se …
Zámek Líčkov, galerie malíře Oskara Brázdy a siesta se zámeckou paní…   …
Na našem výletě se podíváme na tak trochu tajemná a přitom krásná místa na…
Kapucínský Klášter na Pražském, neboli také Horním žateckém předměstí, by…
Když jsme se letos na cestě z dovolené v Hřensku a v Českém středohoří…
Od Žatce jedeme směrem na Most. Jedeme pořád rovně po Čsl. Armád…
Žatec se do podvědomí lidí dostal hlavně díky pivu. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších chmelařských oblastí u nás. S chmelem je zde…