Zapadlá perla Istrie - malovaný kostel Beram

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Jedním z oblíbených míst, kde se tráví letní dovolená je i Istrie. Pokud máte čas a chuť objevovat i památky, udělejte si mezi koupáním a sluněním čas na malý výlet do vesnice Beram. Najdete ji ve vnitrozemí, kousek od Pazinu (ten stojí také za prohlídku). Největší místní pamětihodností je krásný kostelík s dochovanými středověkými výmalbami.

Foto: Miaucis

Malá zapadlá vesnice Beram se nachází ve středu Istrijského poloostrova asi 4 km od Pazinu. Najdeme zde architektonický skvost velkého historického významu. Jedná se o hřbitovní kostelík P. Marie na Skalách (Sveta Marija na Škrilinah) z 15. století, situovaný asi 1 km od středu obce. Kostelík je maličký, velmi skromný, na první pohled by jste si ho nevšimli. Podobných najdeme na Istriji více (třeba v Lovranu). Kostelík má otevřenou předsíň typickou pro istrijské kostely z tohoto období. Nenápadná stavba skrývá nádherné fresky z pozdního středověku, téměř dokonale dochované.

Nalezneme zde 47 kompozic vytvořených kolem roku 1474, které vytvořil Vincenc z Kastavu (jeho jméno je napsáno na štítu u vchodu do kostela (HOC pinxit magister Vincencia de Kastua) a další dva anonymní mistři z jeho dílny (bývají nazýváni Mistr Tance smrti a Mistr Pašijového cyklu). Jsou zde zobrazeny scény ze života P. Marie a Ježíše Krista, postavy světců a andělů, Klanění tří králů a Tanec smrti. Předlohou pro fresky byly grafické mědirytiny umělce zvaného Meister mit den Bandrollen původem z Nizozemí, z roku 1465 a grafiky tzv. bible chudých. Nástěnné malby v Beramu jsou ovlivněny také tvorbou Jihotyrolských malířů a tzv. krásným slohem pozdní gotiky.

Jedinečný je zejména cyklus Tance Smrti (Dance Macabre), který ukazuje, že smrt si nevybírá. Na pásu fresky vidíme obchodníky, chudáky, biskupy, krále a dítě, jak tančí v ruku v ruce se smrtí vstříc hrobu. Freska má připomínat jak křehký je lidský život a jak opomíjivá je světská sláva a bohatství. Počátky této středověké alegorie jsou v kazatelských textech a první zobrazení tohoto ikonografického motivu se objevilo v Paříži v letech 1424 - 25 (fresky se nedochovaly). Další zobrazení tohoto typu najdeme v kostelích v Basileji a Tallinu (deskové malby), ve slovinském Hrastovleje (fresky) a na vnější stěně karneru v rakouské obci Metnitz. Cyklus fresek patří k nejvýznamnějším středověkým nástěnným malbám v Chorvatsku a na Istirii.

Sugestivně je také zobrazeno mimo jiné i Vraždění neviňátek, Sv. Jiří bojující s drakem a další známé motivy z bible.

V barokním období byl kostel renovován, opraven byl malovaný dřevěný strop a osazen nový mramorový oltář, fresky byly zaomítány - až v roce 1913 byly fresky odkryty a restaurovány.

Kostelík nebývá pravidelně otevřen, klíče jsou uloženy v domě č. 33 ve vesnici. S námi šla starší paní, která se o kostel stará. Zpočátku nám zakázala uvnitř fotit, poté přece jen na chvíli focení dovolila. Za tak krátkou dobu se toho moc nafotit nedalo, škoda. Zážitek z nádherných uměleckých děl však zůstal v paměti.

Za prohlídku stojí i samotná vesnice Beram. Působí tak trošku omšele, ale je docela malebná. Pokud bude otevřený farní kostel sv. Martina, také stojí za prohlídku, jsou zde také fresky z 15. století.

Více zobrazení fresek na www:

Foto: Miaucis

Na Istriji je mnoho možností k ubytování i stravování. Kavárny a restaurace najdeme i v nedalekém Pazinu.

Kostel je nádherný, jen je škoda, že jsou takové problémy s focením. Místo je také obtížně dostupné veřejnou dopravnou, je dobré když máte vlastní dopravní prostředek. Kostelík je víc než kilometr od centra obce v okrajové, opuštěné oblasti.

Vstupné se (zatím) neplatí. Ale jak je známo, v Chorvatsku je možné všechno. My jsme Istrii navštivili v zimě a byl tam božský klid a velice slušné počasí.

Poslední aktualizace: 27.1.2014
Zapadlá perla Istrie - malovaný kostel Beram na mapě
Autor: Miaucis

Příspěvky z okolí Zapadlá perla Istrie - malovaný kostel Beram

Na kole po Istrii, 5. den
Středa, 20.8. V noci najednou začalo pršet. Honem pod plachtu, zavelel…
Limski kanal. Kam ho zařadit, taky by se dalo říct záliv nebo fjord. Dnes…
Po dálnici od Splitu směrem do ČR. Od Splitu je vzdálenost cca. 9…
Porečské středověké hradby a jejich bašty či obranné věže patří bezesporu mezi nejzajímavější památky tohoto úžasného historického m…
Každý návštěvník Poreče chce především vidět památku UNESCO - Eufraziovu baziliku. Vstup pro dospělé je 40 kun, otevřená je od dubna…
Toto měto na istrijském poloostrově se v římských dobách jmenovalo…
Pozoruhodné středověké domy hrají mezi pamětihodnostmi krásného chorvatského sedmnáctitisícového města Poreč roli nezanedbatelnou,…
Poslední den našeho chorvatského pobytu měli ostatní možná podstatně…
Pokud si dokážeme historické centrum dnešního sedmnáctitisícového…
V blízkosti obce Poreč najdeme nádherné místo pro odpočinek i pro sport. …
Naše aktivní dovolená na území bývalé Jugoslávie se pomalu, ale ji…
Rovinj je jedno z nejmalebnějších míst v Chorvatsku. Město se nachází na…
               Putování po ChorvatskuUž druhým rokem jsem se rozmýšlel,…
Přišlo ráno dalšího dne, který jsem měl opět naplánován jako sólo…
Koper (italsky Capodistria) je město ve Slovinsku, na pobřeží Jaderského moře. Má skoro 24 tis obyvatel. Koper je nejdůležitějším přístavem země. D…
Pro ty mladší bude zřejmě vzpomínkový popis mé první – a vlastně i jediné – cesty do někdejší Jugoslávie něčím zcela nepochopitelným, ale tento…
Městečko Piran je krásné přímořské městečko. Leží na malém poloostrově, na jehož konci se nachází maják. Dominantu Piranu tvoří…
Nejkrásnější z několika slovinských středozemních měst je určitě Piran,…
Pulu najdeme v zátoce v jižním cípu poloostrova Istrie. První známky…