Žďár nad Sázavou

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za kulturou Na kole

Do Žďáru nad Sázavou jsme přijeli vlakem, autobusové nádraží se nachází hned vedle toho vlakového. Mile nás překvapila mozaika Bohumíra Matala, jež je k vidění na fasádě i uvnitř budovy nádraží.

Vydali jsme se ulicí Nádražní směrem k náměstí Republiky. Za druhým kruhovým objezdem je k vidění pomník padlým vojákům obou světových válek. Okolní parčík je bohužel poněkud zanedbaný.

Foto: Katrintje

Na náměstí Republiky jsme se pokochali Barokním morovým sloupem a pak jsme se vydali kolem bývalého hotelu Veliš, na němž je zajímavá secesní fasáda s vyobrazením známých postav české historie (Mistr Jan Hus, J. A. Komenský, Petr Chelčický, K. H. Borovský), k budově radnice. Radnici jsme obešli zleva, zastavili se v CK Santini Tour, kde je TIC, a pak se dali ulicí Nábřežní. Kolem farního kostela sv. Prokopa a kaple sv. Barbory jsme se dostali k na první pohled nezajímavé Tvrzi nad řekou Sázavou. Je to ale jedna z nejstarších budov ve městě a sídlí v ní Regionální muzeum (v pondělí zavřeno)!

Odtud jsme se vydali na dlouhou cestu podél silnice směrem ke kostelu sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře. Z Bezručovy ulice nás ukazatele navedly do Sychrovy ulice, odkud jsme po schodech (díky zábradlí se nahoru dříve či později dostanou i babičky) vystoupali až k poutnímu kostelu. Tato dechberoucí památka zapsaná na seznamu UNESCO stojí za obchůzku. V pondělí není hlavní brána otevřená, ale pokud se vydáte po cestičce vpravo, dojdete k druhé bráně, ta otevřená je a můžete se tak podívat i dovnitř. Navíc se ze Zelené hory můžete pokochat výhledem na Žďár, na architektonicky zajímavý hřbitov za Zelenou horou nebo na Konventský rybník a žďárský zámek.

Vrátili jsme se zpátky na Bezručovu ulici, která odteď nesla název Santiniho. Po barokním mostě se bohužel nedá přejít, ale kochat se můžete alespoň z cestičky, jež vede kolem. Brzy jsme došli ke vchodu do zámku, ve kterém najdete Cisterciánský klášter a jeho Prelaturu, baziliku Nenebevzetí Panny Marie a sv. Mikuláše, zvonici, kašnu Panny Marie s Ježíškem, Muzeum knihy a další (vizte oficiální stránky města http://www.zdarns.cz).

Po Santiniho ulici jsme došli k Dolnímu hřbitovu, dalšího z děl Giovanniho Santiniho. Dovnitř se jít nedá, ale skrz mříž uvidíte to podstatné - sochu Anděla Posledního soudu.

Konečně jsme mohli opustit rušnou hlavní silnici a vydat se po silničce kolem výrobního závodu TOKOZ k vodní nádrži Pilská. Kolem vodní nádrže vede lákavá cyklistická a inline stezka. Naším cílem bylo ale Sousoší Hraniční kámen Michala Olšiaka.

Cestou zpátky jsme šli kolem TOKOZu vpravo, kde doslova ční do oblak masivní lípa. Zprava jsme obešli Dolní hřbitov, abychom se mohli podívat na dvouobloukový kamenný most přes řeku Sázavu, chvilku jsme postáli na dřevěné lávce vedle mostu a místním jsme museli připadat jako exoti, neb na mostě kromě data 1834 opravdu není nic zajímavého.

Radnice  •  Foto: Katrintje

Celý výlet (pěšky včetně oběda) trval asi 5 hodin, s návštěvou muzeí a kostelů by to trvalo o pár hodin déle, ale v pondělí jsou, jak už je tradicí, zavřené. Poučení pro příště wink

Před výpravou po stopách architekta Giovanniho Santiniho jsme se zastavili v Süssově hostinci nedaleko Turistického informačního centra na náměstí Republiky. Pocity rozporuplné. Obědvali jsme na příjemně vyhlížející zahrádce, kde jsme však (snad poprvé v životě) viděli krysu. Kamarád-vegetarián si v menu z BEZmasých jídel vybral omeletu, ve které bylo ale pomalu více masa než na mém talíři s výtečným přírodním kuřecím řízkem. Obsluha milá. Ceny uspokojivé.

Nejzajímavější je samozřejmě kostel sv. Jana Nepomuckého, fotograficky nejzábavnější je pak Sousoší Hraniční kámen.

Jelikož jsme se do Žďáru vypravili v pondělí, bylo Muzeum knihy zavřené. Snad příště! Smile

Foto: Katrintje

Na žďárském zámku najdete také Muzeum klavíru.

V TIC mě zaujal leták "Putování Žďárskem za plastikami Michala Olšiaka". Myslím, že je to skvělý nápad na cyklistický výlet. V blízkosti Žďáru se kromě lva a orlice nachází ještě socha Charlieho Chaplina a Mamlase. Další sochy najdete v Hamrech nad Sázavou, Poděšíně, Obyčtově, Račíně, Škrdlovicích, v osadě mezi rybníky Sykovec a Medlov a na hrázi rybníka Velké Dářko.

Poslední aktualizace: 5.10.2012
Žďár nad Sázavou na mapě
Autor: Katrintje

Příspěvky z okolí Žďár nad Sázavou

Pomník obětem 1. světové války
Pomník odhalený ve Žďáře 9. října roku 1921. Slovanský bojovník se štítem a věncem, na podstavci z komolého…
Historická studna na náměsti Republiky ve Žďáře nad Sázavou byla objevena při…
Socha rudoarmějce s kulometem na rameni, hledící k východu. Autorem je Konrád Babraj a byla odhalena při příležitosti 10. výročí…
Truchlící žena s lipovou ratolestí a kapucí na hlavě. To je pískovcová…
Výstavní galerie Michala Olšiaka – v dubnu 2013 otevřená ve Veselské ulici ve Žďáře nad Sázavou, poté v létě 2015 přesunuta na náměstí…
Webkamera se nachází v centru města na náměstí Republiky, umístěná na jeho…
Nachází se ve středu města na Náměstí Republiky v přízemí zadního traktu…
Na náměstí Republiky stojí Barokní morový sloup z roku 1706 od Jakuba Steinhubla, sochaře usazeného ve městě. Jeho prací je i sloup…
Jednopatrová budova stojí v severozápadní části náměstí Republiky. Postavená byla zřejmě na konci šestnáctého nebo začátkem sedm…
Nová kašna na zrekonstruovaném náměstí Republiky ve Žďáře nad Sázavou…
To, že betonové (přesněji železobetonové) sochy Michala Olšiaka zdobí velkou část Vysočiny, zejména tak oblast Žďárských vrchů je celkem všeobecně zn…
V roce 2015 proběhne ve Žďáře nad Sázavou již 21. ročník festivalu…
Po loňské vynucené pauze jsme se letos na konci července opět vypravili na…
Zvonkohra je umístěna na východním rohu Staré radnice ve Žďáře nad Sázavou…
Časová osa na náměsti Republiky ve Žďáře nad Sázavou znázorňuje důležité časové milníky v historii města Žďáru. Nachází se mezi…
Žďár na Sázavou leží ve střední části Českomoravské vysočiny – ve…
Nachází se na hlavním náměstí Republiky. Prochází tudy červeně a modře značená turistická cesta. Červená značka vede k zámku, Tálskému mlýnu, na…
Historický dům se secesní fasádou na náměstí Republiky ve Žďáře nad…
Dobíjecí stanice elektrokol na Náměstí ve Žďáře nad Sázavou vedle Staré rednice na nám Republiky.Nejbližší dobíjecí místa a půjčovny…
V České republice se nachází celkem 12 památek, jejichž věhlas překročil…