Živé muzeum výroby dřevěných hraček

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Vypravíme se do Jiřetína pod Bukovou, který spadá pod Albrechtice v Jizerských horách. Dnes je toto místo známější možná tím, že nad ním se vypíná skiareál Tanvaldský Špičák. Bez problémů se sem dostanete autem z Tanvaldu či Smržovky. Dá se sem dojet i vlakem, ale v závislosti na výchozím bodě vaší cesty to bude i s několika přestupy a ne vždy na sebe spoje navazují...

DETOA
DETOA  •  Foto: mazanov

DETOA je jedna z posledních továren v Evropě, kde se stále vyrábějí dřevěné hračky a "komponenty", a to často na strojích, které zde pracují už desítky let. Co se hraček týká, zejména tu vznikají miliony dřevěných Krtečků a jeho přátel. K těm komponentám - hlavně jde o kladívka či celé klaviatury pian a dřevěné figurky společenských her - já jsem rozpoznal třeba Carcassone, ale to se asi nesmí oficiálně prozrazovat. Každopádně se firma chlubí tím, že zásobuje i velké celosvětové producenty, takže sami uvidíte, co bude zrovna ve výrobě, až si sem zajdete na exkurzi.

DETOA navazuje na své předechůdce, kterými byly značky Schowanek a TOFA. Tradice této továrny se tedy datuje do roku 1908. O exkurze do továrny je velký zájem, což má výhodu v tom, že si ji můžete naplánovat prakticky na kdykoli, když sem budete mít cestu. Ale lepší je se předem objednat, abyste nemuseli čekat, až bude místo :-) Projdete celou výrobu od příjmu surového dřeva, jeho hrubé řezání a sušení, soustružení přesných tvarů (téměř určitě uvidíte, jak vznikají klasické hrací kostky a figurky pro Člověče, nezlob se) až po strojové barvení. Okrajově se seznámíte i s ručním malováním detailů, s kompletací sestav a balením. A také uvidíte některé z historických kousků, které se zde vyráběly. A to by bylo, abyste nepoznali aspoň jeden, co jste jako malí měli také v rukou... A protože vám to nedá, zbytek svých choutek můžete uspokojit v malém firemním obchůdku, kde mají jak hotové finální výrobky, tak různé polotovary pro domácí kreativní tvoření.

My jsme tu byli na oddychovém odpoledni v rámci týdenního lyžování. Pro podobné příležitosti je v okolí řada zejména menších penzionů. Mimo lyžařskou sezónu by snad mohli mít volno i bez předchozí rezervace :-)

Je mi jasné, že zveřejněnými fotkami vás nenalákám, ale když ono se vevnitř fotit nesmí. Ale já jsem si zhruba hodinovou exkurzi užil tak, že jsem si ji už i jednou zopakoval. Doporučuji všemi deseti! Více informací najdete na stránkách továrny a muzea.

Provozní doba a ceny jsou na internetových stránkách muzea.

Poslední aktualizace: 2.11.2016
Živé muzeum výroby dřevěných hraček na mapě
Autor: mazanov

Příspěvky z okolí Živé muzeum výroby dřevěných hraček

muzeum výroby hraček - jiřetín pod bukovou
dnes vyrazíme do Jiřetína pod Bukou,který se nachází me…
  Tanvaldský Špičák ( 831 m.n.m.) se do zájmu prvních turistů dostal již…
Jiřetín pod Bukovou, obec proslavená zejména výrobky ze zdejší tov…
Jednosměrné terénní stezky v lesích na svazích Tanvaldského Špičáku. Za…
Rozcestník v horní části úbočí vrchu Buková označuje odbočku ke geografickému vrcholu kopce (836 m.n.m.) vzdálenému odtud asi 100…
Naše cesta začíná na Exitu 71 rychlostní silnice R10. Dále pokračujeme po silnici E65 přes Malou Skálu, Železný Brod, Velké Hamry až…
Ski areál Tanvaldský Špičák se nachází v nadmořské výšce: 542 - 812 m…
V Bikeparku Tanvaldský Špičák najdete traily s upraveným povrchem a poz…
Sobota 4. 9. 2021 Tábořiště Areál Paraplíčko je u…
Rozhledna Tanvaldský Špičák
Roku 1889 byla zpřístupněna skalní vyhlídka, nazývající se Fenterova skála…
Albrechtice v Jizerskýc…
Mariánská Hora se rozkládá nad obcí Albrechtice v Jizerský Horách. Horské…
Tanvaldský Špičák - 831 m n.m., výrazný vrch a středisko sjezdového lyžov…
Smržovka - železniční viadukt
Viadukt ve Smržovce patří k nejzajímavějším a nejkrásnějším…
Cesta k Vyhlídce Buď od penzionu U Vozdeckých vZáhoří u Smržovky a cca…
Venku je sice deštivo, ale ani to mě nijak neodradí od zdravotní procházky…
Začíná jaro a to je čas procházek přírodou. V tomto příspěvku bychom Vás rádi pozvali do oblasti Jizerských hor, která má určitě…
Josefův Důl je malebné městečko, rozkládající se v krásné krajině Jizersk…
Náš výlet začne v jednom z turistických center Jizerských hor v Josefově…
Horská obec, založena r. 1670 a pojmenována po jednom z rodiny Desfoursů, majitelů panství. Novogotický jednolodní kostel Nejsvětějš…