Zřícenina Brníčko

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody Na kole

Brníčko je obyvatelům severozápadní Moravy snad dostatečně známé a doprava k němu není závratně složitá, přes Brníčko jezdí autobusy a to i o víkendech, pěšky sem můžeme dojít i od vlaku z Bludova nebo Postřelmova, či od východu od Hrabišína, pěkný je i výlet na kole údolím potoka Loučky od jihu od Lesnice nebo severu přes Hrabišín.

Hrad Brníčko vznikl kolem poloviny 14. století, jeho stavebníkem byl nejspíš Ctibor Morava z Brníčka, jak uvádí listina z r. 1353. Zajímavé je že obec Brníčko je starší, snad již z poloviny 13. století, o čemž vlastně svědčí románský původ kostela. Samotné Brníčko dokonce bylo uváděna jako městečko.

Po husitských válkách připadl hrad i panství Tunklům a přestože jejich panování bývalo dosti divoké, bývali později oslavování (snad pro svoje husitsví či češství). Hrad byl opuštěn opuštěn počátkem 16. století.

Přímo pod hradem je hospoda U Kouřilů, a protože se u Tondy i vaří, netřeba doporučovat další, ostatně jedná se o jednu z nejlepších hospod široko daleko.

V současné době na Brníčku probíhají drobné stavební úpravy, zajištění pilíře, zdiva paláce a schodů na hrad. Ostatně už bylo na čase, zřícenina hradu je sice malá, ale půvabně vévodí okolí. Zejména po té co byl odstraněny náletové dřeviny. Výstup na hrad nakonec není zvlášť obtížný, můžeme k němu vystoupat červenou a modrou TZ od středu obce, případně při výletu z Úsovské vrchoviny obráceně ze směru od Cikánského buku, případně neznačenou cestou přes louku od kostela.

A kromě samotné zříceniny je i pěkný výhled na Jeseníky. Za poněkud problematičtější snad považuju elektrický ohradník v části hradního kopce, za kterým se pasou ovce, ty ovšem dávají mléko k výrobě pochutin, které nabízí místní farma.

Vstup na zříceninu je volný, na státní svátek 5.7.2011 je ohlášena nějaká akce s rytíři a večerním vystoupením Žalmana a spol., tam se asi něco plati bude ale díky poměrně snadné dostupnosti se dá vylézt na hrad i na odpolední vyjížďce třeba po práci (kdo to nemá daleko).

V minulých dobách se na Brníčku pořádaly zábavy (magické či čarovné noci), od těch se ale upustilo, když dvojici zmoženou nočním křepčením, která si ustlala na louce pod hradem, údajně přejel časně orající traktorista...

Milenci to snad přežili, zábavy už ne (ostaně noční návrat z kopce byl už tak dosti ošemetný).

Poslední aktualizace: 28.6.2011
Zřícenina Brníčko na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Zřícenina Brníčko

Na romantickou zříceninu Brníčko
V krajině plné kopců Hanušovické vrchoviny stojí na jednom z nich…
Brníčko-hrad
Obec Brníčko najdete 9 km severovýchodně od Zábřeha v Úsovské vrchovině, p…
Brníčko, hrad, v současnosti tedy zřícenina vzniklo koncem 13.…
Letošní duben ukázal všem příznivcům turistiky – alespoň co se…
Asi 7 km východně od Zábřehu, byla ve 12. století, lovčím krále P…
Určitě se nejedná o nějaké nepsané pravidlo, ale z neznámých důvodů navšt…
Návštěvu několika obcí šumperského okresu chceme „ozdobit“ výstup…
  Dnes jedu na výšlap opět brzy ráno a sám, za okénky vlaku velmi pošmourné…
Cílem našeho výletu je obec Brníčko, ležící mezi městy Šumperk a Z…
Velká válka, později přejmenovaná na 1. světovou válkou, jejíž sté výročí začátku si letos připomínáme, byla do té doby nevídanou…
Brníčko je nevelkou podhorskou obcí a najdeme ji východním směrem od měst…
Kdo byl v Brníčku a nebyl U Kouřilů, jakoby nebyl. Ne, že bych parafrází…
   Zhruba v polovině vzdálenosti mezi městy Zábřeh a Šumperk - ale stranou…
Ačkoliv v době snad končící všeobecné uzávěry prognostikové předpovídali, že…
Vyjedeme si na 475 m.n.m. vysokou Markovici a budeme…
Zajímavý válečný pomník z roku 1921 najdeme v Dlouhomilově na Šumpersku.…
Dlouhomilov je nevelkou obcí se 460 obyvateli a najdeme ji jižním…
Když už je v nějaké vesnici vyhlášená památková zóna, znamená to, že nejde…
Farní Kostel Všech svatých je orientovanou raně barokní stavbou z 2. poloviny 17. století. Jednolodní dispozice s polygonálním závěrem. Představená…
Většina projíždějících Dlouhomilov spíš jen mine. Na pohled nenápadná víska mezi Hrabišínem (přesněji Dolní Olešnou) a Brníčkem…