Zřícenina hradu Lukov a ZOO Lešná u Zlína

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Do přírody Na kole Se psem

Cílem tohoto výletu je kombinace půvabně romantické hradní zříceniny s možná nejkrásnější a nejsympatičtější zoologickou zahradou u nás. Dá se říct, že pro většinu z nás se jedná o takřka ideální tip na (nejen rodinný a prázdninový) výlet. My takto do Zlínského kraje naposledy vyrazili autem a v polovině července. Příště bych už ovšem raději nevolil sobotu, ale všední den, kdy prý hlavně na hradě bývá takřka liduprázdno. Na Lukově to nakonec sice ještě docela šlo, ale v ZOO Lešná byla skutečně hlava na hlavě. A drtivou většinu návštěvníků ten den tvořili bratia Slováci, kteří (omlouvám se teď všem svým slovenským příbuzným a přátelům) bývají na můj vkus občas až moc hluční a všude se musí prodrat jako první (i když musím sám přiznat, že v tomto ohledu také občas bývám bratom ...).

Krom plánu návštěvního jsem chtěl realizovat i plán druhotný, testovací. Koupil jsem si totiž menší foťák, abych nemusel všude tahat zrcadlovku (taky člověk nejede vždy zcela bezpečnou krajinou, např. za týden bychom měli vyrážet až někam k Chomutovu a Mostu) a chtěl jsem ho poprvé vyzkoušet. Reaguje samozřejmě jinak než zrcadlovka, v něčem mě zklamal (nemálo), v něčem příjemně překvapil (taky tak).

Začínáme tedy na Lukově. Jedná se o rozsáhlou zříceninu (jedna z největších na Moravě) gotického hradu se zachovaným pilířovým mostem a vstupní branou. Hrad byl postaven pravděpodobně již v I. polovině 13. stol., rozšiřován ve 14. a 15. stol. a na konci 18. stol. byl definitivně opuštěn a postupně rozebírán. A určitě to nebyl hrad bezvýznamný. Zmiňuje se o něm i císař Karel IV. ve svém vlastním životopise a v současnosti je uváděn jako učebnice raně gotické architektury. Za vidění určitě stojí a za víceméně symbolické vstupné (30,- Kč) dostanete ke vstupence i velice (ale fakt) hodnotné materiály o hradu i o jeho okolí. Zklamalo mě ovšem počasí. Celý den horko a MODRO, ale již cestou na hrad se začernalo a obloha zůstala šedá téměř po celou dobu prohlídky (na tuto situaci už si ale začínám pomalu zvykat).

A foťák se právě za těchto ztížených podmínek až tak moc nepředvedl (koneckonců v současné době už tento ultrazoom nepoužívám, ale svého času svou práci odvedl). Po odchodu z hradu (samozřejmě v té chvíli hned opět vítězí azurově modrá) jsme se ještě stavili na procházce malým skalním městečkem pod západním parkánem. A i toto místo mohu každému jen vřele doporučit.

Pak už rovnou k autu a s drobnými problémy při výjezdu vyrážíme ke zlínské zoologické zahradě. Už narvané parkoviště svědčí o tom, že na nezájem si ZOO Lešná rozhodně stěžovat nemůže. Podle značek aut a přeplněné "malé Matějské", nacházející se hned vedle ZOO, by člověk nevěřil, že je národ v obrovské ekonomické krizi a 2/3 lidí si myslí, že žijí hluboko pod hranicí chudoby (o sousedním Slovensku ani nemluvě  ...).

V Lešné jsme už asi 10 let nebyli (naposledy ještě s dětmi na ZDŠ povinně umístěnými), ale všichni ji moc chválí (oprávněně, a to už tenkrát byla hodně pěkná). Miláčkem publika jsou kotulové (asi proto je tu také tolik Slováků, jméno jim musí být velmi blízké), tradičně tučňáci a hodně lákají průchozí voliéry (proto mám na fotkách tolik ptáků). Naší jedničkou se (krom kotulů) stal kuandu obecný (dříve bodlinatec chápavý), což je kombinace dikobraza a veverky, ovšem s růžovou zásuvkou.

Celá ZOO v Lešné u Zlína je rozdělena do částí podle světadílů (tedy je tam Amerika – a hlavně ta Jižní, Austrálie, Asie a Afrika), jednotlivé části navíc vhodně doplňují typické prvky těchto kontinentů (etiopská vesnice se skulpturami, japonské zahrady apod.).

Naší občerstvovací stanicí se stala Lešná. Zejména pestrému výběru frgálů nešlo - u nás už tradičně - ani na chvíli odolat.

Kromě nespravedlnosti ve sluneční činnosti, která nás zasáhla na Lukově, se jednalo o den jako malovaný a těžko bychom hledali moment či místo, které by nás zklamalo. Jen těch lidí by občas někdy mohlo být měné ... ale totéž si jistě ostatní myslí o nás. Takže vlastně výlet z kategorie ideální.

Foto: markyz63

Vstupné je relativně vysoké (120,- Kč, být místní, koupím si raději ihned celoroční), ale v ceně je focení, záchody a neuvěřitelné množství velmi zajímavých dětských atrakcí. Platí se snad jen lanové centrum a projížďka na velbloudu. A samozřejmě poživatiny pevné a tekuté, nabízené rovněž na mnoha místech (zajímavostí je fakt, že zde je nealko (coca cola 0,5 l) levnější než pivo (půllitr Zubra), což je u nás poměrně dost vzácný jev). Snad bude něco z atmosféry ZOO zřejmé i z fotek (zde zase foťák velmi mile překvapil, hlavně superzoom držel slušnou stabilitu obrazu). Potom už jen nákup frgálů (meruňkové už byly vyprodány, cena stejná jako např. v Rožnově), cigárko a domů.

Doplnění z roku 2019: Celý tento článek jsem posílal svým příbuzným, přátelům a známým v létě roku 2011. Je to tedy sice už téměř retro a zejména cenové relace jsou již dávno někde jinde, ale podstata věci zůstává stejná. Takže jako tip na velmi příjemný výlet, který lze absolvovat snad v kterékoliv roční době kromě období povodní a přívalových dešťů, je stále vysoce aktuální (fotogalerie navíc nabízí možnost srovnání, kam se obě místa za těch téměř 10 let posunula a jak moc se změnila).

A ještě dodatek letošní: Než jsem článek na Turistiku skutečně umístil, tak došlo k situaci, kdy zmíněné vodní katastrofy ještě doplnil nějaký vir z Korony. Teď už se snad zase blýská na lepší časy a obě místa budeme opět běžně navštěvovat …

Poslední aktualizace: 2.5.2020
Zřícenina hradu Lukov a ZOO Lešná u Zlína na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Zřícenina hradu Lukov a ZOO Lešná u Zlína

Restaurace - penzion v Lešné u Zlína
V místní části Lešná u Zlína, kousek od ZOO, stojí u hlavní silnice…
Chsete - li se podívat do tropického pralesa, nemusíte ani do Ameriky,…
  Poprvé jsem jeho romantickou siluetu uviděl na školním výletě v první třídě. Ani si už přesně nepamatuju, kdy byla prohlídka jeho …
V půli měsíce září jsme se po čase opět vydali na prohlídku zlínské…
Zoo Zlín je jedna z nejoblíbenějších v České republice. Je rozdělena na…
Historie zámku je spojena s nedalekým hradem Lukovem. Na přelomu …
Novinkou v ZOO - Lešná, nacházejécí se nedaleko Zlína je nový pavilon s ba…
Máte - li rádi romantické zámky, v místní částí Zlína - Štípě stojí poh…
Ve zlínské ZOO - Lešná si můžete prohlédnout největší papoušky světa v Amazonské části, ve volně průchozí voliéře, ve spodní části…
Mezi zvířátky, které vám zlínská ZOO - Lešná, nejkrásnější na Moravě…
Ve zlínské ZOO Lešná Lachtani hřívnatí obývají prostorný bazén se…
Kulisu areálu Lešná tvoří vyhledávaný zámek obklopující staleté stromy.…
Do Zlína a dále MHD nebo autem nebo na kole do zooparku u Zámku Lešná. Zimní pohádka. Zoopark Lešná. Krásná netradiční zimní…
Po prohlídce zdejšího zámku se procházíme zámeckým parkem se ZOO. Hned na…
   Ne, nezveme vás na výlet na daleký černý kontinent - ( kde bychom na to…
Zámek Lešná je klenotem areálu zlínské zoologické zahrady. Zámek doplněný…
  Je 15.3.2020, brzké nedělní ráno. Venku je hezky a my měli s manželkou…
Jedeme téměř na nejnavštěvovavnější zoo v české repulice.Od holešova…
  V sobotu 22.9.2012 byla v ZOo Lešná slavnostně otevřena druhá část…
Jednou z významných památek ve Štípě (místní část města Zlín) je také…