Loading...
Naše putování za krásami Ruska začíná mohutnými přípravami už dva měsíce dopředu.V předprodeji si kupujeme lůžkové lístky z Prahy do Petrohradu a vyřizujeme si cestovní pojištění.Česká Republika má s Ruskem a Běloruskem vízovou povinnost.Využíváme zprostředkování od CK BEMMET(www.doruska.cz) ve Frýdku Místku,která nám na základě žádosti a ostatních nezbytných formalit vyřizuje ruské turistické vízum. (Běloruské tranzitní by nám vyřídila rovněž,ale za poplatek )
V Praze na běloruské ambasádě žádáme na základě již uděleného ruského víza o tranzitní běloruské."Všechny cestovatele dopředu upozorňuji,aby se obrnili velkou trpělivostí a vše si zařídili v dostatečném předstihu."Když máme vyřízené veškeré formality a jízdenku OSŽD,nebrání nám už nic k tomu,abychom zahájili naši cestu na VÝCHOD.
V Praze usedáme do přímého lůžkového vozu ruských železnic směr Petrohrad,který je zařazen na R 209 VLTAVA do Moskvy.Před každým vozem stojí děžurnyj(a),kteří před nástupem kontrolují jízdní doklady.Ve voze jsou všude koberečky,digitální samovar a poprvé se setkáváme se sprchou na toaletě.
V našem kupé s námi cestuje mladý rus Těma,který se vrací zpět domů do Petrohradu.Oprašujeme naše slabé znalosti azbuky a Těma nám nad mapou ukazuje,která místa v Petrohradě nesmíme opomenout.Přes noc přejíždíme do Polska a po několika hodinách monotónní rovinatou krajinou s výhledem na borovice a břízy a zase břízy a borovice se po obědě dostáváme na polsko-běloruskou hranici.
Před příjezdem na Běloruské území vyplňujeme dvakrát imigrační kartu a posouváme si hodinky o 1h napřed.V běloruském Brestu většina cestujících(včetně nás)vystupuje z vlaku.Máme celé dvě hodiny na prohlídku monumentálního nádraží a čas využíváme i na prohlídku města.Mezi tím na našem vlaku v nedalekém přednádraží mění podvozky na širší rozchod.Po 17 hod.se dává náš vlak opět do pohybu a přes hlavní město Běloruska Minsk, pozdě v noci přijíždíme do města Orša.Tady náš vůz odpojují a přidávají ho na přímý vlak z Kišiněva do Petrohradu.Na hranici mezi Běloruskem a Ruskem není žádná pasová ani celní kontrola a mi si opět posouváme hodiny o 1h dopředu.Časový posun vůči České Republice je už 2hod.
Na Vitebské nádraží v Petrohradě přijíždíme po ujetých 2061 km přesně na čas.Loučíme se s Těmou a jdeme si proměnit Eura na Ruble.Na nádraží očekáváme bábušky,které nám nabídnou Ubytování,ale nikdo tady není.Pouze lační taxikáři,pro které je příjezd mezinárodního rychlíku jistým výdělkem se o nás div neperou.
V průvodci z roku 2004 jsme si našli pro nás cenově dostupný hotel Družba.K našemu zděšení zjišťujeme,že celý hotel prošel rekonstrukcí a přejmenoval se na Andersen a momentálně nabízí své služby spíše movitějším cizincům.I přes malé trable nacházíme hostel Metro-Tour(metro Elektrosila),kde nás ubytují za nádherných 290 RUB(cca 175 Kč.)/noc.Kupujeme si dvě noci a doplácíme 100RUB(60 Kč)/os. za povinou registraci u ruských úřadů.
Vyrážíme do města za památkami.Petrohrad,který nesl téměř 70 let jméno sovětského revolucionáře a zakladatele státu V.I.Lenina,se nyní-na přání většiny svých občanů jmenuje opět Sankt Peterburg(Petrohrad).Dnes je město na krásné řece Něvě opět otevřeno zahraničním návštěvníkům a představuje se v novém lesku,jako by chtělo dohonit roky strádání.Více než v kterémkoliv jiném evropském městě,dokonce i více než v Benátkách,s nimiž je Petrohrad znovu a znovu srovnáván,tu máte mít dojem,že se procházíte skanzenem architektury. Přemísťujeme se většinou metrem.Jeden žeton stojí 20RUB(12 Kč)Petrohradské metro,otevřené r.1955,je díky stanicím vytvořených umělci nejen pamětihodností,nýbrž i technickým skvostem.Protože město bylo vybudováno v bažinaté oblasti,mohly být tunely postaveny pouze v jílové vrstvě,ležící ještě hlouběji pod bažinami.Zahraniční host se pomocí plánku města a metra ve městě dobře vyzná.
Naším prvním cílem je námi mnohokrát kreslený bitevní křižník Aurora.Dříve než tato loď(spuštěná na vodu r.1900)dosáhla za Velké říjnové socialistické revoluce v r.1917 svého historického významu,byla nasazena v rusko-japonské válce a později i v první světové válce.Dne 25.října asi ve 21:40 vypálila posádka onen legendární výstřel,který dal signál k útoku na Zimní palác a ke svržení buržoazní vlády.V roce 1956 zakotvila Aurora na Velké Něvce a je zpřístupněna veřejnosti jako muzeum.Vstup se neplatí.Otevřená je denně kromě PO,PÁ od 10:30-16:00.
Podél Něvy po nábřeží Petrovskaja jdeme k Petropavlovské pevnosti.Dodnes se v Petrohradu ve 12 hod.namísto zvonů ozývá výstřel z děla,jenž se od 18 století odpaluje každé poledne z Naryšinovy bašty v Petropavlovské pevnosti.Do pevnosti vstoupíte po dřevěném Ivanově mostě Petrovou bránou.Za hradbami naleznete Dům inženýrů,Něvskou bránu,obytný dům velitele pevnosti,katedrálu sv.Petra a Pavla aj.
Po Biržejově mostě přes Malou Něvu přicházíme k muzeu literatury,Ústřednímu muzeu námořního válečného loďstva a kolem dvou rostálních sloupů se přes Dvorcovyj most dostáváme k Admiralitě.
Budova Admirality se svou jehlicovitou pozlacenou špicí ozdobenou větrnou korouhvičkou ve tvaru ruské karavely,je jedním z nejznámějších symbolů Petrohradu.
Podél Velké Něvy po Admiratělském nábřeží přicházíme k dalšímu symbolu města-Měděnému jezdci na náměstí Děkabristů.Od roku 1782 zdobí náměstí nejslavnější pomník Petra Velikého,který byl později nazván podle básně Puškina Měděný jezdec.
Za pomníkem se nachází katedrála sv.Izáka.Francouzský stavitel Montferrand potřeboval 24000 kmenů stromů,aby vytvořil pevný základ v bažinatém podloží.
Budova váží 300tis.tun a skýtá místo pro 14tis.osob.
Odtud je to už jen kousek na Palácové nám.(Dvorcovaja plóšaď),kde se nachází Alexandrův sloup,štábní budova gardového pluku a Ermitáž.
Kdo by si chtěl největší muzeum v Rusku skutečně řádně prohlédnout,potřeboval by na to několik měsíců.Ukrývá totiž 2,7 mil.exponátů.Hlavní budovu muzea tvoří carská rezidence-Zimní palác.
Procházka po Něvském prospektu je rovněž neskutečným zážitkem.Hlavní petrohradská třída,dlouhá4,5 km a široká až 60 m je hlavní tepnou města plnou obchodů,obchůdků a bank.
Další den se z Baltského nádraží přesouváme místním pantografem za 56 RUB(34 Kč) do Nového Petergofu(Petrodvorce).Samotná jízda vlakem nám spíš připomíná veřejné tržiště.Prodejci zde nabízí zboží všeho druhu:noviny,záclony,ubrusy,jídlo,pití a DVD.Od nádraží se k samotnému komplexu dojde pěšky cca 20 min,maršrutkou nebo autobusem za 18 RUB(11 Kč).Petrodvorec byl letní rezidencí carů.Leží na jižním břehu finského zálivu asi 30 km od Petrohradu.
Pro Petrodvorec je charakteristická poloha velkého paláce,jenž stojí souběžně s mořem na 20 metrů vysokém valu,rozdělujícím celý nádherný park na horní a dolní park.Velká kaskáda,spojující palácovou terasu s dolním parkem je považována za jeden z nejkrásnějších a patrně i největších fontánových komplexů na světě.Skvostem jsou Samsonova,Šachovnicová,Pyramidová,Sluneční a Římská fontána,které se prostírají v nádherně upravovaném parku.
Nejkrásnější pohled je od moře,odkud je krásný výhled na Velký palác a Velkou kaskádu,na kterou navazuje 400 m dlouhý mořský kanál.
Po návratu do Petrohradu se po Něvském prospektu dostáváme až k Aničkovovu mostu.Tady je přístaviště vyhlídkových lodí.Nasedáme a dopřáváme si téměř hodinovou plavbu po petrohradských řekách a kanálech.
Od dubna do září je jednou z největších atrakcí Petrohradu zvedání třinácti petrohradských mostů zejména na Malé a Velké Něvě. Na většině mostů se otevírají obě ramena, na některých, jako např. na Troickém mostě, jen jedno. Mosty se otevírají proto, aby mohly městem proplout vysoké lodě, plující po řece Něvě z Finského zálivu do Ladošského jezera a dále po velkých ruských řekách až do Moskvy.Mosty se otevírají v přesném pořadí. V době od půl druhé téměř do pěti hodin ráno je tak prakticky není možné dostat se na druhý břeh řeky Něvy. Řeka patří v tuto dobu především lodím.
Navštěvujeme Alexandroněvskou lávru.Klášter založený r.1710 Petrem I.patří ke čtyřem nejdůležitějším klášterům v Rusku,které dříve disponovaly nejen značnými světskými privilégii,ale byly i centry ruské pravoslavné církve.
Navštěvujeme ostrov Děkabristov kde se nachází obrovský Smolenský hřbitov a Krestovskij ostrov,kde v parku Pobedy spousta obyvatel relaxuje a utíká před ruchem města.
Večer nastupujeme na Moskevském nádraží do nočního rychlíku směr Moskva.K jízdence doplácíme 262 RUB(158 Kč)za lehátko ve voze plackartnyj.Nevíme jestli je to těmi blížícími se svátky,ale náš vůz je plný.Kdo už v plackartě cestoval,dokáže si představit,jak to tady za chvilku vypadalo.Otevřenými prostory se začaly promíchávat veškeré vůně,ale i zápachy.
Na Leningradské nádraží v Moskvě přijíždíme na čas.
Moskva je hlavním městem Ruska celkem asi 10 504 718 obyvateli (což je stejně jako celá Česká Republika), žijícími na ploše o rozloze 1 085 km².Je politickým, hospodářským a kulturním centrem země s asi 60 univerzitami a množstvím dalších vysokých škol, kostelů, divadel, muzeí a galerií. Sídlí zde všechna ministerstva a státní úřady, též také i významné firmy. Historické centrum je staré stovky let, v jeho středu se rozkládá trojúhelníkový Kreml, prohlášený spolu s Rudým náměstím v roce 1990 za světové kulturní dědictví UNESCO.
V blízkosti Leningradského nádraží se nachází Kazaňské,ale i Jaroslavské nádraží.Neodoláváme a jdeme navštívit Jaroslavské nádraží,odkud vyráží ze svého nultého kilometru legendární transsibiřský expres R 2 ROSSIA,aby po ujetých 9298 km osmi časovými pásmy ukončil svou pouť ve Vladivostoku.
Pro přepravu po Moskvě používáme opět metro.Jedna jízda stojí 22 RUB(13 Kč),ale při zakoupení 10 jízd stojí jedna jízda 20 RUB(12 Kč)Místo jednotlivých žetonů se zde používají magnetické karty.
V hostelu Oasis(metro Čechovskaja)si kupujeme dva noclehy.Přestože se náš hostel nachází pouze jednu zastávku metrem(7 min pěšky) od Rudého náměstí,ve středu města, stojí zde noc „pouze“720 RUB(432 Kč).
Po Ubytování vyrážíme na Rudé náměstí,kde vrcholí přípravy na oslavu 9.května(Den vítězství,konec 2.světové války).
Rudé náměstí(Krasnaja ploščaď)-nejvýznamnější náměstí v Moskvě.Dříve sloužilo moskvanům jako tržiště,dnes se zde konají vojenské přehlídky a manifestace.Prostranství o rozloze 60tis m2.ohraničují z jedné strany červené hradby Kremlu a sousední Leninovo mauzoleum a z druhé strany obchodní dům GUM.Směrem k řece zakončuje náměstí chrám Vasila Blaženého a na opačné straně Historické muzeum a Tverská ulice.
Před vstupem do Leninova mauzolea procházíme bezpečnostní kontrolou.Nesmíme u sebe mít foťák,mobil ani kameru.Necháváme vše v úschovně za 40 RUB(24 Kč).Stupňovitá hranatá pyramida z černého a rudého leštěného mramoru s nápisem Lenin je asi v polovině náměstí.Vstupujeme(zdarma)dovnitř a po schodech scházíme dolů.Vše kolem je černé.Zahýbáme Doprava a ocitáme se v Leninově hrobce.V místnosti je tlumené světlo.Osvětlen je pouze Lenin a ze stopu prosvítají paprsky denního světla.
Ihned po návštěvě mauzolea si zakupujeme vstupenku do chrámu Vasila Blaženého za 100RUB(60 Kč)
Její pestrobarevné,elegantně tvarované kopule jsou neopakovatelné,Chrám byl postaven v letech 1555-1561 architektem Jakovlevem na oslavu vítězství nad tatary.Po dokončení stavby nechal Ivan Hrozný Jakovleva oslepit,aby už nikdy nepostavil podobnou stavbu.
Navštěvujeme i největší obchodní dům v Rusku GUM.Diky své architektonické podobě je i nejhezčí.Je dlouhý 250m a prostírá se podél celé délky Rudého náměstí.
Kreml je výkonné sídlo prezidenta.Je přístupný,klade však návštěvníkům určitá omezení.Do oficiálních budov je vstup zakázán a kromě chodníků se může chodit jen po vyznačených přechodech.Kreml je město samo o sobě,naleznete zde nejcennější ukázky ruské architektury v podobě mnoha paláců,chrámů,kostelíků a muzeí.To vše je obehnané mohutným cihlovým opevněním dlouhým přes 2 kilometry.Červené hradby o výšce od 5 do 17 metrů doplňuje 20 strážních věží,z nichž nejvyšší Trojská je zároveň hlavní vstupní bránou.
Metrem přejíždíme na Vrabčí hory.Ve výšce 85 m nad Moskvou se nad širokou zátočinou řeky nachází vyhlídková plošina.Je odtud nádherný výhled na město.Nachází se zde jedna ze sedmi sester(mrakodrapy)Lomonosova univerzita.Největší a nejstarší v Rusku.Má 29 fakult,15 vědeckých ústavů a více než 350 kateder,na kterých studuje 31 tis.studentů a 7tis.doktorantů a pracuje zde na 9tis.profesorů a ostatních pracovníků.
Večer se vracíme zpět ke Kremlu,kde se začínají dít zajímavé věci.Stovky policistů a vojáků uzavírají Rudé náměstí a okolní ulice včetně Tverské.Čistící vozy uklízejí ulice a my přes zábrany s ostatními zvědavými moskvany sledujeme přijíždějící kolony vojenské techniky.Obrněné transportéry,raketomety,gazy,tanky a jiná vozidla zde nacvičují vojenskou přehlídku,která bude hlavním hřebem při oslavách 9.května.Je to opravdu neskutečný zážitek.
Další den ráno(je 1.května)očekáváme průvody slavících lidí.Rudé náměstí je uzavřené a všude je spousta policistů.Později zjišťujeme,že jsou zde prvomájová shromáždění zakázána,z důvodů případných manifestací proti tamní vládě.
Navštěvujeme památník pokořitelů kosmu.Nachází se nedaleko výstaviště VDNCh, oslavuje tak sovětské úspěchy v dobývání vesmíru.Památník je vysoký 107 m a je celý pokryt titanem.V dolní části se nachází muzeum,kde jsou vystaveny rakety,fotografie,modely,družice a spousta jiného materiálu,který se snoubí s vesmírem.Vstupné je 200 RUB(120 Kč).
Na nedalekém výstavišti probíhají oslavy 1.května v plném proudu.Každý se baví po svém.Je zde spousta stánků,atrakcí,tanečníků,hudebníků aj.Je odtud nádherně vidět 540 m vysoká televizní věž Ostankino.Poté,co jsme dostatečně vstřebali atmosféru oslav se vydáváme metrem na Kolomenskoje.
Kolomenskoje je chráněná rezervace,která byla dříve venkovským královským sídlem.Je odtud překrásný výhled na město,s příjemným posezením a krásnými procházkami.
Metrem přejíždíme na nejznámější pěší zónu v Moskvě na Starý Arbat.Ulice je dlouhá téměř 2 km a je plná pouličních obchůdků,suvenýrů,malířů a jiných atrakcí.Na konci pěší zóny podél řeky Moskvy přecházíme na Nový Arbat.Na jeho začátku stojí hotel Ukrajina a Bílý dům(sídlo ruské vlády).Nový Arbat je rušný bulvár s věžáky,kavárnami,hernami a obchodními domy.
Následující den navštěvujeme Český dům a českou ambasádu.Přestože je zde vše psáno česky a prodávají se zde české produkty,jsou pro nás cenově téměř nepřístupné.
Naší další zastávkou je největší ruský chrám Krista Spasitele,který nás již z dálky oslňuje třpytem svých zlatých kopulí.Je vystavěn na místě původního chrámu z poloviny 90 let 20 století.Je postaven na stejném půdorysu jako originál,jež nechal Stalin v roce 1931 zbořit,aby uvolnil místo pro nikdy nedostavěný Palác Sovětů.
Přes Andrejevský most,po kterém se nechá jít pod širým nebem nebo pod zastřešením přecházíme do nedalekého parku Maxima Gorkého.Platíme vstupné 80 RUB(48 Kč).Někdejší carský park se táhne podél břehu řeky Moskvy a zaujímá rozlohu téměř 100 ha.Nacházejí se zde fontány s vodotrysky a pro děti je zde spousta pouťových atrakcí.
Navštěvujeme ještě Gagarinovo náměstí,které ukončuje Leninský prospekt.Stojí zde obrovská socha prvního přemožitele vesmíru na podstavci z kovu.
Po zbytek dne se věnujeme Moskevskému metru.Je to nejrychlejší a nejspolehlivější Doprava ve městě.Provoz začal již v roce 1935.Po 12 linkách a neuvěřitelných 270 km podzemní dráhy je denně přepraveno až 10 mil.lidí.Ohromují nás nádherně vyzdobené zastávky jako např.Prospekt Mira-štuky,Komsomolskaja-mozaiky zobrazující budování socialismu,Novoslobodskaja-skleněná různobarevná okna,Mendělejevova-lustry,Barykadnaja-obložena červeným mramorem atd.
Večer se jak jinak než metrem dostáváme na Kijevské nádraží.Odtud pojedeme přes Ukrajinu až do hlavního města Moldávie Kišiněva.Lůžkový lístek(plackartnyj)do mezinárodního R 47 MOLDOVA nás stojí 388 RUB(233 Kč).
Ve voze moldavských železnic cestujeme většinou s moldavci,kteří se vracejí s výdělkem z Ruska zpět do vlasti.Jízda vlakem nám trvá celou noc a celý den.
Cesta přes Ukrajinu plynule ubíhá až na moldavském území vlak výrazně zpomalil.Přesto ve 23:06 zastavujeme včas na kišiněvském nádraží.Přímo v moderní hale získáváme Ubytování za 130 moldavských Lei(260 Kč),které nám chvilku před tím proměnil místní policista(pro něj ve výhodném kurzu).
Kišiněv (Chişinău) s 800 tis. obyvatel je hlavním městem Moldavska. V něm je soustředěná převážná část průmyslu i ekonomiky. Kišiněv působí příjemným dojmem všude přítomné zeleně. Centru dominuje třída Stefan Cel Mar, pojmenovaná po moldavském princi, na které najdeme všechny hlavní instituce (parlament, prezidentský palác, sídlo vlády, hlavní katedrálu, kino, hlavní banky).
Ráno si ukládáme batohy do úschovny za 11 Lei(22 Kč) a vyrážíme do města.Procházíme po hlavní třídě do centra.Připadá nám,že před každou budovou,která něco znamená se stávkuje.Bohužel nikde nejsou žádné mapy a my jsme odkázáni pouze na tu jedinou,která je na nádraží.Trolejbusem za neuvěřitelných 1 Lei(2 Kč) projíždíme městem až na začátek třídy Dacia.Kde se nachází Vorota gorodu(brána do města),která je tvořena socialistickými paneláky.Nedaleko se prostírá fotbalový stánek Zimbru Kišiněv,který svou moderností jako by sem nepatřil.Po prohlídce města se opět trolejbusem dostáváme zpět na nádraží,kde si za 144(288 Kč) Lei kupujeme rezervaci do R 105 směr Bucuresti.Zanedlouho se náš rychlík tvořený z pěti moldavských vozů(kupejnyj)dostává do pohraniční přechodové stanice Ungheni.Zde probíhá výměna podvozků na užší rozchod.Zažíváme zde také nejhorší celní prohlídku za celou dobu našeho putování.Kontrola pasů,financí a hlavně dotěrné dotazy na které chtěl celník vždy důkladnou odpověď.
I to jsme však přečkali a přes noc se dostáváme na rumunské území.Ráno přestupujeme v Ploiesti na IC 374 do Budapešti a odtud přes Slovensko zpět domů.
Tím jsme uzavřeli tento okruh,na kterém jsme potkali spoustu velice vstřícných lidí a viděli spoustu nádherných a zajímavých věcí.
Opravdu se není čeho bát.
Kdo chce poznat význam slova VELIKÝ,ať určitě navštíví Rusko.V Rossiji vsjo balšoje !!!
Jan Machek , Aleš Macháč