Beskydy obrázková cesta Javořinka

Javořinka je malá osada v Beskydech. Možná sen romantiků. Pár domků na hřebeni , dnes už všechno usedlosti rekreantů. Kdysi tu sídlili pastevci ovcí, valaši. Později stálí osadníci, pasekáři. A málem tu bydlel ve stáří i Petr Bezruč. Jeho sekretářka pro něj v 50. létech sháněla v Beskydech chaloupku, kde chtěl žít bokem od lidí.Shodou okolností objevila právě na Javořice zajímavou dřevěnku. Než proběhly všechny opravy, Petr Bezruč onemocněl a zemřel. Paní Tomášková, zmíněná sekretářka, domek doopravila a dodnes v něm částečně žije.

Samotná osada leží pd stejnojmenným vrchem (832 m.n.m.) Prochází jí modrá turistická značka z Bílé na Staré Hamry. Jako okruh je to komplikované, protože byste si museli pomoct autobusem nebo jít zpátky po silnici. A tak jsme si okruh vytvořili sami. Naše túra byla po neznačkovaných cestách, jen podle mapy. Ale protože osad tu je víc, hřeben je cestami celý protkán.

Javořinka
Javořinka  •  Foto: Ina.cz

Vyrazili jsme od Samčanky po žluté značce směrem na Kladnatou. Po nějaké chvíli jsme odbočili do leva na cestu sice vyjetou, ale neznačenou. Vodítkem nám budiž kříž u cesty a jako modernější orientační body – poštovní schránky. Patřily obyvatelům osady Němčinka, kterou jsme prošli a pomalu se ve vrstevnici točili do leva. Nám se podařilo narazit na běžkařskou trasu Bílá – Samčanka po které jsme se dostali až na modrou turistickou značku. Ta už nás dovedla k horním chalupám osady. Výhled jako vždy skvělý. Nádherné ticho a klid, pro turistu ráj. Pro stálé obyvatele, kteří zde museli být 12 měsíců v roce, někdy hodně těžké.

Foto: Ina.cz

A to se dostáváme k poslední zajímavosti této osady. V padesátých letech minulého století v jedné z chalup žila paní Josefa Tomášková. V té době byly domky obydlené stálými osadníky i s dětmi. A tyto děti musely každý den chodit dolů do Starých Hamer do školy, cesta v zimě trvala i dvě hodiny. Paní Pepinka namalovala obrázky a ty rozvěsila na stromy podél cesty dětí do školy. Byly na nich různé „mravoučné motivy“, sem tam říkanka. Studánky byly upravené, i odpadkové koše paní Pepinka přidala. Každé z dětí mělo jeden obrázek na starosti, ale jak postupně opouštěli Javořinku, obrázky chátraly. Postupem času obrázky i vše ostatní vzalo za své. A tak 1. září 2007 obec Staré Hamry za přispění pana Tomáše Večeři a Lesů ČR otevřela malovanou cestičku novou. Byla jsem tady několikrát už před lety a nikdy mě nenapadlo si starou malovanou cestičku vyfotit. A tak aspoň dnes přikládám pár fotek nových obrázků, abych vás nalákala na pěkný výlet.

Tato cestička je na modrá značce vedoucí z Javořinky do Starých Hamer. A tak když budete mít zájem o zkrácenou verzi tohoto výletu, můžete vyrazit jen z rozcestí Samčanka a potom už vás informační tabule povedou.

Poslední aktualizace: 20.4.2010
Beskydy obrázková cesta Javořinka na mapě