Loading...
Zavedení letního času pro někoho přináší utrpení, pro jiné je to celkem příjemná změna. Zvlášť teď uprostřed června, když jsou dny nejdelší je možno (pro nás z okolí) vyrazit po pracovní době i na kratší výlet do hor a ještě se vrátit za světla. Poslední dobou jsem nějak přepracován a na hory není čas, ale nakonec se nějaký čas naskytl, tak jsem si vyjel Na Dlouhé Stráně. Popisovat důkladněji trasu kterou jsem jel asi 5x (možná i víc) a v částech ještě něco navíc nemá valný význam. V podstatě je to o tom, že tři hodiny jedete nebo spíš se plahočíte do kopce a za hodinu jste zpátky. Tak je to zjednodušeně. Samozřejmě v údolí od Šumperka přes Rapotín a Losiny do Loučné je to v pohodě, ale pak pomalu přichází jatka.
Ale abych si nestěžoval, jak je teď v provozu středisko v Koutech, udržují se i cesty kolem dokola, takže asfaltka z Loučné ke sjezdovkám a elektrárnám na Medvědí hoře je poslední dobou celkem pozametaná (jezdí se tu závody). V době ne tak vzdálené byla vždy po zimě vysypána drobným štěrkem a v zatáčkách se toho hromadilo, že se nedalo zabrat. Teď až na výjimky (není-li kolem těžba) je cesta celkem holá. Tradičně nejtěžší stoupání je zhruba v úseku rozcestníku Pod Vlčím sedlem, Uhlířská cesta a až za serpentinu pod úžlabinou mezi Mravenečníkem a Kamencem, pak už to zase jde. Asi tři roky jsem tu nejel, vyhlídková míst jsou nějak zarostlejší (nemůžu si tolik odpočinout), ale jak přijíždím k sjezdovce, tak se podívám, jak tady mají vyznačené ty bikerské sjezdy. Pak už je horní stanice lanovky a kousek za ní větrné elektrárny. Přeci jen mi cesta nějaké zpestření přinesla. U větrníků vidím autojeřáb, jedna vrtule je pryč i s krytem, nahoře je nějaký montér. Rovna probíhá údržba a oprava jedné z elektráren. Tak se můžu na takovou vrtuli podívat zblízka. Větrníky na Medvědí hoře sice nepatří k těm největším, ale na horách působí dosti mohutně. Jak mi prozradí jeden z montérů, snesená vrtule má asi 6 tun. Podle odhadu je lopatka dlouhá asi 10 metrů (dá se to zjistit). A jak poklepem zjistím, povrch je ze sklolaminátu (na kousku je i vidět vlákno). Použitý jeřáb má výsuv 50m, to už je celkem slušný macek.
Od elektráren je malý sjezd k Borovému potoku a pak poslední výjezd k horní nádrži. U hromádky kamení jsem zastihl ušáka, ale nepostál mi. K horní přehradě jezdím nejkratší cestou, za závorou hned Doprava na parkoviště a poslední metry po schodech, je to rychlejší, než než objíždět kopec k Mravenečníku. Nádrž je zrovna celá vypuštěná, takže záběry na Praděd přes vodní hladinu si můžu ušetřit. I tak je toho k vidění dost. I ten časový rozvrh mi celkem sedí, ale přece jen, 7 hodin večer je tak akorát k odjezdu. Zpátky tradičně tou kvalitnější cestou k dolní nádrži, ještě se můžu chvíli kochat okolními velikány. I přes přítomnost vodní elektrárny je myslím pořád údolí Divoké Desné tím nejhezčím údolím Jeseníků. A plnou dolní nádrž jsem už taky dlouho nezažil.