TURISTIKU PODPORUJÍ
61 576 turistů a cestovatelů
112 432 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 400 839,- odměny za články
Bangladéš
Cestování a výlety
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Bangladéš
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Dháka, město rikšů a převozníků

Cestopisy

Převozníci na řece Buriganga, Dháka
Převozníci na řece Buriganga, Dháka  •  Fotografie (9)  • Foto: PetrHruska

Stará čtvrť Dháky, hlavního města Bangladéše, je chaotické mraveniště úzkých ulic, chátrajících domů a neskutečné záplavy lidí valících se všemi směry. Po deváté hodině ranní se ve městě vytvoří zácpy z aut, náklaďáků, autobusů, buvolích a koňských povozů, rikš a přetížených dvoukoláků. Mezi tím se ještě proplétají pouliční prodavači sburáky, cigaretami nebo nafukovacími balónky, toulaví psi, žebráci a pár dopravních policistů zoufale se snažících ukočírovat zmatený provoz. Občas do sebe dva tři dopravní prostředky narazí, řidiči vyskočí, kpobavení okolostojícího davu čumilů se servou a než kmístu dorazí policie, jede se dál. Bez pohybu zůstávají pouze bezdomovci spící na krajích chodníků nebo vpodchodech, od hlavy kpatě zahaleni vděravých hadrech.

Nákladní čluny na řece Buriganga

I řeka Buriganga na jihu města žije od časného rána čilým dopravním ruchem. Vpřístavu se vykládají nákladní tankery, odplouvají přecpané osobní trajekty včetně mohutných Rocket, kolesových parníků směřujících do třicet hodin vzdáleného přístavu Khulna, a mezi oběma břehy pendluje bezpočet dřevěných pramic, do nichž se vejde až dvanáct pasažérů sveslařem.

Moderní část Dháky je téměř opakem starého města - široké bulváry, moderní výškové budovy, banky, ambasády, drahé hotely, restaurace a nákupní centra, kde si movitější Bangladéšané užívají klimatizovaného komfortu. Přestože tyto nové čtvrti zabírají většinu rozlohy města, žije tady méně než pětina jeho obyvatelstva. Zbývající milióny přebývají ve staré Dháce a na chudých předměstích. Na okrajích také zůstávají noví přistěhovalci. Ti většinou přicházejí zchudého venkova a přispívají tak kneúměrnému nárůstu populace bangladéšské metropole. Ještě po získání nezávislosti vroce 1971 měla Dháka pouhý jeden milión obyvatel. Dodneška toto číslo vzrostlo na osm miliónů a během příštích deseti let by se město mělo dostat mezi deset největších megapolí světa.

Foto: Martens

Najít určité místo vDháce se často stává zlým snem jak pro cizince tak i pro neznalého místního. Dháčané totiž málokdy znají své město dál než za hranice své ulice a několika hlavních tříd. Orientace je navíc komplikovaná tím, že vedlejší ulice se zpravidla nazývají stejně jako hlavní třída, zníž vybíhají. Po setmění se situace stává takřka beznadějnou, protože pouliční osvětlení je spíše intimního charakteru, ve starších čtvrtích neexistuje vůbec. Když před desátou hodinou večer zhasnou a zavřou obchody a restaurace, hlavní zdroje světla, celé město se ponoří do černočerné tmy.

Foto: Martens

Ulice Šankaria Bazar je nejhustěji obydlená část Dháky a patří i knejstarším. Muslimové ji nazývají ulicí hinduistů podle obyvatel zdejší menšinové komunity. Vúzké uličce si mezi starobylými domy a hinduistickými svatyněmi připadám spíš jako někde ve Váranasí než vBangladéši. Téměř všichni Šankariové se živí tradičními řemesly - výrobou náhrobků, bubnů, papírových draků a hlavně náramků zlastur. Vmalých, spoře osvětlených dílničkách se zmořských lastur nařežou asi centimetr široké kroužky a řemeslníci pak do nich pilníky a noži vyřezávají své ornamenty. Lasturové náramky jsou pro hinduisty symbolem štěstí a čistoty. Vdané ženy je podle zvyku nosí na obou zápěstích a rozbijí je, když manžel zemře. Dnes jsou oblíbené i mezi křesťankami a muslimkami. Řemeslníci vDháce vyrábějí náramky po tři sta let, dnes však jejich umění pomalu umírá. Lastury se totiž musí dovážet zIndie a Srí Lanky a kvůli nízkým dovozním kvótám nejsou vždy kdostání. Pro stále více žen jsou navíc tyto ozdoby příliš drahé a často sahají po levnějších plastikových napodobeninách. Především mladí výrobci náramků se proto často dávají na lukrativnější výrobu hudebních nástrojů, stříbrných šperků nebo náhrobků.

Foto: Martens

Dháce se často přisuzuje statut hlavního města rikšů. Vžádném městě na světě těchto trojkolých vozítek nejezdí tolik - asi šest set tisíc, přičemž oficiálně registrovaných je sotva sto tisíc. A málokde jsou tak pestrobarevná. Aby vsilné konkurenci jejich majitelé přilákali co nejvíce klientů, zdobí své rikši křiklavými obrázky filmových hrdinů, idylických krajinek zvenkova, bengálských tygrů nebo obřích letadel, papírovými fáborky, zvonečky a rolničkami. Za prvotřídní výzdobu je třeba zaplatit asi čtvrtinu nákladů výroby celé rikši. Ty dnes dosahují téměř 8000 taka (cca 5000 Kč), což si většina jejich řidičů nemůže dovolit, a tak si je pouze pronajímají. Rikšáky se stávají hlavně mladí muži zchudších vrstev venkovských imigrantů a ve městě se pak lopotí od rána do večera, aby splatili denní pronájem majiteli a ještě mohli uživit rodinu. Rikši dominují Dopravě ve všech městech i na venkově. Vpřetíženém provozu a úzkých uličkách jsou totiž často jediným dopravním prostředkem, jež je schopen někam včas dojet. Odhaduje se, že za Dopravu rikšou se vcelé zemi denně utratí dvakrát více než za vnitrostátní leteckou dopravu.

GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor (23.710, 90.407)
Poslední aktualizace: 22.9.2009
Autor: PetrHruska
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Dháka

Příspěvky z okolí Dháka, město rikšů a převozníků

SONARGAON - ZLATÉ MĚSTO BANGLADÉŠE
SONARGAON - ZLATÉ MĚSTO BANGLADÉŠE
Cestopisy
    Sonargaon byl již od starověku centrem politického, kulturního, obchodního i náboženského dění. Vystřídal se zde buddhismus, hinduismus i islám a každé…
4.2km
více »
Letiště Dháka / Zia
Letiště Dháka / Zia
Letiště
Letiště Zia (DAC) spadá pod město Dháka, které leží ve státě Bangladéš.
14.9km
více »