Expedice Fotografické návraty 2010
Česká fotografická expedice mířící do severní Keni. Jejich výprava si klade za cíl podat co nejvěrnější výpověď o skutečné Africe a zjistit, zda současný člověk hýčkaný moderní technikou dokáže ještě vůbec pořídit snímky skutečné Afriky starými fotografickými a filmařskými aparáty. Expedice je volně inspirována odkazem Martina a Osy Johnsonových.
Průběh celé expedice, Fotogalerii a komentáře najdete na webové adrese fotografickenavraty.cz.
Účelem není pořídit co nejbombastičtější fotografie divoké zvěře, ale spíše podat co nejvěrnější výpověď o skutečné Africe – bez přetvářky a pozlátka. V tomto dialogu se chceme sami sebe ptát, proč nás (i jiné) to k Africe stále tak táhne, proč na tomto kontinentu fotografujeme a co svými snímky vlastně říkáme.
Právě z tohoto důvodu jsme si vybrali severní Keňu, konkrétně oblast bývalého Northern Frontier District. Jako důsledek dávné války se Somálskem i vzhledem k odlehlosti a drsným přírodním podmínkám leží tato pustá oblast na severu s minimálně vybudovanou infrastrukturou nezasažena masovým turismem. Našim cílem jehora Marsabit a prastaré jezero Turkana.
Expedice Fotografické návraty 2010 má tyto cíle:
- v severní Keni chceme fotografovat historickou analogovou technikou, chceme se pokusit také vyvolávat filmy přímo v terénu v přenosné temné komoře
- ve vybraných destinacích chceme hledat nové metody vnímání svého okolí včetně námi zvoleného přístupu k fotografování
- chceme se pokusit nalézt skutečnou Afriku a dát o ni světu srozumitelnou zprávu
- chtěli bychom veřejnosti připomenout, jakým vývojem prošla cestovatelská fotografie za 90 let svého vývoje
- chceme poukázat na odkaz a dílo světoznámého manželského a tvůrčího páru Martina a Osy Johnsonových
Rádi bychom zodpověděli tyto otázky
Je možné, aby člověk zhýčkaný moderní technikou pořídil snímky na starých aparátech? Chtěli bychom dokázat, že i dnešní fotografové mají své vidění a nejedná se pouze o automatické mačkání spouště, kdy zbytek udělá dokonalý přístroj
- Jaká pozitiva přináší podstoupení klasické fotografické dřiny s vyvoláváním fotografií v temné komoře oproti nenáročnosti digitálních automatů?
- Jak viděli Afriku ve fotografickém hledáčku svých přístrojů manželé Johnsonovi před 90 lety a jak ji vidí dnešní svět?
- Jak se změnily podmínky pro fotografování?