Sobota 11.1. 2014
Počasí se výrazně nelepší, máme však před sebou poslední den naší dovolené. A protože se chceme zajít podívat k unikátní přehradě Dlouhé Stráně, tak už to dál nemůžeme odkládat. Vlakem odjíždíme do Koutů nad Desnou, procházíme jako před pár dny expozicí Koutecký les a směřujeme k lanovce. Nahoru se necháme vyvézt. Tato šestisedačková lanovka je 1943 m dlouhá a zvládá převýšení 507 m.
Když jsme vystoupili na horní stanici, tak tam bohužel ještě nebyla rozhledna U Tetřeví chaty. Byla postavena o pár měsíců později. Jsme ve výšce přes 1000 metrů, je tu stále ještě trochu sněhu a mrzne. Takže si zase užijeme zimní počasí. Přes Tetřeví chatu (1165 m) je to po červené na Dlouhé Stráně 3 km. Jenže červeně značená trasa není prošlápnutá, jdeme trochu oklikou po tzv. Uhlířské cestě přímo okolo větrných elektráren až k Tetřeví chatě, tedy k rozcestníku u Tetřeví chaty. Ta je schovaná mezi stromy kousek od cesty. Původně to byla lovecká chata. Od r. 1998 ji má pronajatou firma větrných elektráren. Však jich je v okolí pár.
Dál už jsme stoupali po červené. Skutečně zimní krajinou, kde je vše nádherně namrzlé. Vyhlídky nejsou nejlepší, ale něco je vidět. Snad to slavné vodní dílo uvidíme. Zatím před sebou vidíme jakoby useknutý kopec.
Dlouhé stráně (1353 m) je nejvyšší hora Desenské hornatiny, která patří do masivu Hrubý Jeseník. Na vrcholu se nachází horní nádrž přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé Stráně společnosti ČEZ. Je to nejvýkonnější vodní elektrárna u nás.
Když jsme došli přes Mravenčí sedlo nahoru (1353 m), tak jsme přehradu viděli. Ale je moc velká, abychom viděli na druhý břeh. Také to tam nádherně foukalo. Asi moc velký mráz nebyl, voda zamrzlá nebyla. Je to však pěkný pocit – být tam takhle sami ve sněhu a v mraze. Přehradu jsme obešli, ale nečekali jsme, zda se mraky zvednou. To bychom se možná nedočkali.
Stejnou cestou jsme se vydali zpátky až k Tetřeví chatě, kde odbočujeme vpravo po zelené po NS Rysí stezce. Cestu lemují dřevěná vyřezávaná zvířátka.
Cesta vede přes Medvědí horu (1163 m) a vyhlídku Rysí skála. Na odbočce k ní jsou i přístřešky, v létě je tedy kde si odpočinout. Nás to v této zimě neláká. Na vyhlídku však jdeme. Do okolí je docela pěkný výhled i v tomto počasí. Dokonce vidíme i Praděd.
Dolů už jdeme po červené pěšky, 2x podcházíme lanovku. Už se těšíme na posezení v restauraci Bar – lyžárna. Ten jsme objevili ve středu a moc se nám tam líbilo. Tam musíme zajít ukončit naší pěknou dovolenou. Vlak jsme nechali ujet, že dojdeme pěšky. Po silnici jsou to 4 km, to na večeři stačíme. Jenže jsme si neuvědomili, že už půjdeme po tmě a že po silnici jezdí i auta. Naštěstí tak moc velký provoz nebyl a my měli s sebou odrazkové pásky, kterými jsme vydatně mávali, když jsme před sebou zahlédli auto. Aspoň nás auta v rozumném oblouku objížděla. Bezpečnost nade vše.
Večer jsme sbalili a ráno už vyrazili domů. Tím skončila naše původně lyžařská dovolená. Shodli jsme se však na tom, že i když se lyžovat nedalo, dovolenou jsme si užili. A to je snad to hlavní.
Poslední aktualizace: 5.5.2020
Jeseníky a naše zimní dovolená r. 2014 - 6. část – výlet Kouty nad Desnou – vodní nádrž Dlouhé stráně na mapě

Příspěvky z okolí Jeseníky a naše zimní dovolená r. 2014 - 6. část – výlet Kouty nad Desnou – vodní nádrž Dlouhé stráně

Pardubický kraj a Jeseníky - 8. den - Jeseníky: Loučná nad Desnou - přečerpávací vodní nádrž Dlouhé stráně - exkurze, Kouty nad Desnou - Loučná nad Desnou (5 km)
Čtvrtek 14. 9. 2023   Spát jsme šli dlouho, ale v 9,09 musíme být na zastávce ČD. Potřebujeme se dostat do Koutů nad Desnou. V plánu je vyrazit na…
Invaze zájemců o energetiku do Infocenter Skupiny ČEZ p…
Souběžně s uvolňováním omezení přijatých v souvislosti …
Jedeme se podívat na přečerpávací elektrárnu Dlouhé Stráně. Cestujeme autobusem až přímo do Koutů nad Destnou odkud vede cesta. Jedeme  do…
Modrá turistická značka vás z něj zavede na rozcestí U Kamenné chaty (1km), rozcestí Praděd (4,5km) a na vrchol Pradědu (5,5km). Na druhou stranu se…
Vodní elektrárna Dlouhé stráně se začala stavět v roce 1978. Pak se…
Tato říčka je jedna ze zdrojnic (hlavní zdrojnice) řeky Desné. Pramení na…
Přiznám se, že původně jsem na kopec chtěl vyrazit na kole. Prvom…
Jezerní potok. Tento název nese celá řada potoku po všech možných p…
Výrazný vrchol nad levým břehem Divoké Desné těsně u hráze dolní…
Z Janova jsme já, syn Ivan, bratr Jaromír a synovec Ranko vyjeli po šesté…
Ráno na Červenohorské sedlo autobusem. Počátek trasy klasicky červenou značkou na hřebenovku, ale když už se staví lanovka, je nutno se podívat na…
Když půjdete z Pradědu nebo z Ovčárny do Divokého dolu (článek) po modré…
Vodopády Borového potoka
Jeden z přítoků Divoké Desné, Borový potok se může pochlubit nejvyšším vodopádem okresu Šumperk. Samotný Borový potok pramení ve…
Výchozím místem pro cestu k nejvyššímu vodopádu na Šumpersku je někdejší…
Vodopád na Borovém potoce na úpatí Medvědí hory je největší soust…
    K jednomu z nejkrásnějších vodopádů v celých Jeseníkách se v současné době už dostaneme po turistických značkách a tak je tato přírodní…
Vlastně to tady mám radši než na Bílé Opavě. Asi dvě nejkrásnější…
  Jeseníky a skály -  tak toto spojení je u našich nejkrásnějších…
Jedeme na služební cestu Na Dlouhé stráně. Autem z Prahy přes Šumperk. No…