TURISTIKU PODPORUJÍ
61 576 turistů a cestovatelů
112 437 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 400 914,- odměny za články

Norsko

Norsko je země ležící v severní Evropě. Norsko je království, ke kterému náleží také souostroví Lofoty. Hlavním městem Norska je Oslo. Mezi další turisticky vyhledávaná města patří např.: Bergen jehož památky jsou zapsány na seznam světového dědictví UNESCO nebo Trondheim. Nejvyhledávanější zajímavostí jsou západonorské fjordy. Rozprostírají se od Stavangeru až k Andalsnesu. Jsou doplněny o vodopády, ledovcová jezera, ledovce a okolní jehličnaté lesy. 

Turistika & volný čas Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Výlety Norsko / Trasy Norsko NP Rago / Muzeum vikingských lodí  Ubytování Norsko
Turistické cíle / Cestopisy Norsko Sognefjord / Vodopád Latefoss Severní polární kruh
Technické památky / Přírodní památky Vyhlídka KjeragNodkapp Mapa Norska

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Evropa
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Norsko 2010 - expedice SEVER

Cestopisy

Kjeragbolten
Kjeragbolten  •  Fotografie (1)  • Foto: jatyvon

Norsko 2010


Někdy na podzim 2009 jsme se s kolegou Pavlem M. rozkecali o tom, že by se nám líbilo cestování autem „někam a pak zase dál a pak zase dál atd“. Naše „kecání“ nabývalo reálných rozměrů, na internetu jsem po přečtení stovek cestopisů zjistil, co a jak a tak nakonec přibyli ještě dva spolujezdci Pavel T. a Zdeněk a v červnu 2010 jsme vyrazili na „EXPEDICI SEVER“.

ÚTERÝ 8. 6. 2010
V 16.00 odjezd ze Syřenova (severovýchodní Čechy). Kolem Hamburku pěkně pršelo – přesně podle předpovědi. Německo, Dánsko - poměrně málo pump.

STŘEDA 9. 6. 2010
Dánsko – samej statek, samá kráva, samej kůň. Po ránu výšlap na kopce z písku s majákem u Lonstrupu (asi 20 Km od Hirsthalsu). V 9.00 hodin příjezd do Hirsthalsu. V 12.15 – 15.30 hodin trajekt do Kristiansandu za 3885,- Kč. Pak dál po silnici č. 9 a v Nomelandu doleva krpálem do hor se zbytky sněhu a jezery z roztátého sněhu. Stáda ovcí na silnici. Ve 21. 30 hodin bivak nad Lysebotnem 100 metrů pod parkovištěm na Kjerag. I tady na jihu Norska v noci světlo.

ČTVRTEK 10. 6. 2010
V 8.30 – 13.15 hodin tůra ke Kjeragboltenu.Na parkoviště jsme nepřejížděli – ušetřeno 80 Nok. Šutr zaseklý mezi skálami (Kjeragbolten 800 m.n.m) jen pro odvážné, hlavně ta římsa k němu. My to zvládli, Slováci a Němci byli po….. Asi 200 metrů od Kjeragboltenu vyhlídka Nesatind (o té jsem se nikde nedočetl) – skála podobná Prekestolu, ale hezčí, lepší a vyšší (800 metrů nad Lysefjordem). Taky je tam vidět vodopád Lysefossen (715 metrů vysoký v jednom kuse, ve své kategorii 6. na světě). Po návratu z tůry 30 serpentin do Lysebotnu plus tunel se závitem. Cesta dvě hodiny trajektem po Lysefjordu do Forsandu za 1080 Nok za auto plus čtyři lidi. Pohledy z lodi na Nesatind, Lysefossen, Kjeragbolten, , lachtany, elektrárnu ve Forli, Prekestolen. V 18.00 – 21.00 tůra na Prekstolen (Kazatelnu, 604 m.n.m., parkovné 80 Nok, sprcha na parkovišti 10 Nok). Kazatelna zezhora dobrý, ale pro nás úplně neznámý Nesatind se nám zdál lepší. Pak dál silnici č. 13, menší hledání místa na bivak, ale nakonec dobrej flek ve 23.00 hodin u ovcí po menší dešťové přeháňce.

Pátek 11. 6. 2010
V 10.35 trajekt přes Josefjord z Hjelmelandu do Nesviku – 10 minut, 131,- Nok.Poprvé jsme si uvařili oběd. Jinak všude ovce (několik tisíc), všude tunely (několik hodně desítek), všude vodopády (několik stovek). Vodopád Latefossen – parádní hukot. Hned naproti Espelandfossen. Vodopád Voringfossen - pár set metrů hluboká rokle a do ní padá voda – cestou zase hooodně tunelů, některý do závitu. V 19.30 trajekt Brimmes – Braurik za 167 Nok. Pak v serpentinách vodopád Skjervefossen. Tvinefoss taky dobrej. Ve Vinje odbočka vpravo na silnici č. 50. Před 11 km dlouhým tunelem před Aurlandem asi 50 vodopádů z 5 km dlouhý skály – taky dost dobrý. Potom 25,5 km dlouhý Laerdalský tunel rozdělený třemi modře nasvícenými jeskyněmi. Pokus v dešti ve 22.15 hodin pronajmout si chatu – neúspěšný. Pokus obydlet nějakou opuštěnou kůlnu – neúspěšný. Bivak o půlnoci před Ardalem u Ardalsfjordu (jak jinak – za světla).


Sobota 12. 6. 2010
Asi v 10 hodin tůra k Vettisfossenu. Cestou Hjellefossen – hukot a mlha z vody tříštící se o kameny, pak dál Ardalfossen a sto dalších fossenů. Lávka na lanech nad divokou vodou – pěkně se houpala. Na konci Vettisfossen – 275 m – nejvyšší svislý pád vody v Evropě. Nejlepší vodopád, co jsme viděli. Slabší jedinci návrat k autu, silnější (já a Pavel T.) výstup nad Vettisfossen. Pro větší objektivitu vyjádření slabších jedinců: „museli jsme vařit oběd“. Dolů do vodopádu dost děsivej pohled, až se mě z toho začala motat hlava. Voda se dole rozmlátila o kameny a mlha z ní zase stoupala až nad vodopád (takže asi 400 m). Návrat – slabší jedinci v 14.50, silnější v 16.00 hodin. Velmi ostré tempo, zpátky místy skoro běh. Pak přejezd přes pohoří Jotunheimen horskou silnicí (mýto 70 Nok). Sníh, u jednoho hotelu rolba upravovala trať pro běžkaře. Odbočka vpravo na na silnici č. 55. Bivak relativně včas – v 20.00 hodin. Na horách teplota 5 °C, u bivaku 9°C. Sychravo, chvílemi mrholení, ale poprvé romantika u ohně.

Neděle 13. 6. 2010
Výjezd k chatě Juvashytta (1817 m.n.m.), sjezdovka plná lyžařů, výstup v 20 cm čerstvě napadaném sněhu k ledovci pod nejvyšší horou Skandinavie – Galdhopiggenem (2469 m.n.m.). Stavění sněhuláka, dál by to bylo po ledovci bez lana nebezpečné (nápis i v češtině), tak návrat zpět. Pak dál přes Lom (sloupový kostel) doleva na silnici č. 15. Pak zase vpravo na silnici č 63. Před vyhlídkovou horou Dalnsnibba se začalo kazit počasí, plískanice, mlha, tak to jako jediný bod výpravy nedopadlo. Sjezd z 1100 m. n. m. (lišejníky, hnusně, 3°C) do 0 m. n. m. (normální civilizace i počasí) do Geirangeru. Geirangerfjord – prý nejhezčí fjord v Norsku, ale Lysefjord se mně nezdál ošklivější. Trajekt přes Nordalsfjord z Eidsal do Linge za 131,- Nok. Pak Trolí stezkou (silnice vysekaná ve skále) dolů a pod ní 21.50 bivak.

Pondělí 14. 6. 2010
Příjezd k fjordu do Andalsnes (nejsevernější bod expedice). Po příjezdu nádherně, plánování tůry na horu Nesaksla (715 m. n. m.), mezi tím příchod černé stěny od západu, přeháňka, za půl hodiny zase azzurro, tak výstup na kopec. Asi 100 metrů pod vrcholem najednou mlha, viditelnost 50 metrů, během minuty zase azzurro, 10 minut focení a kamerování. Pak se zase zatáhlo, chvíli kroupy, potom sněhová vánice a 2 °C. Dolů po skále po řetězech žádná sranda. Mezi tím zase azzurro a dole zase ceďák. Nahoru to trvalo asi dvě hodiny a dolů jednu. Přesun po silnici E 136 a E 06 do vnitrozemí k Ottě (N. P. Rondane). Normální vnitrozemské podnebí, sušení všech promočených a vlhkých věcí, po několika dnech konečně suchá tráva. Bivak už v 18 hodin – to je v průměru o 4 hodiny dřív než obvykle.

Úterý 15. 6. 2010
N. P. Rondane. Tůra – začátek 11:30, vrchol Storronden (2138 m. n. m.) 15:30. Posledních 400 výškových metrů souvislá sněhová pokrývka. Půl hodiny focení, kamerování a kochání. 16:00 sestup. V 18:15 příchod k autu (celkem skoro 7 hodin). Zdeněk zatím výstup na Simplepiggen (1721 m. n. m.). Parádní počasí, spáleniny obličejů a hlav, možná i lehký úžeh. Večer dvě hodiny hledání vhodného místa na přespání, nakonec ve 22:00 bivak před Lilehammerem.

Středa 16. 6. 2010
Olympijské můstky v Lilehammeru (parkovné 30 Nok). Vstup na velký můstek 20 Nok (ale je tam i záchod). Zrovna se na malém můstku skákalo. Oba metrosexuálové Pavel M a Zdeněk si opět myli vlasy na pumpě (vyjádření metrosexuálů po našich narážkách - ,,je to jen vaše bledá závist". No nevím, jak to mysleli...). Pak dál po E 06 na Oslo. Dálnice jedno velký staveniště, ale na rozdíl od ČR všichni makaj. V Oslu byl naplánován výhled ze skokanského můstku Holmenkollen nebo TV vysílače Tryvannstarnet. Bohužel můstek byl v celkové rekonstrukci a vysílač úplně zavřený. Z kopce nad městem ale šlo něco natočit a nafotit. Kdo ale nezná způsob placení mýta v Oslu a na dálnicích kolem něj, tak je pěkně v p... Nad dálnicí vozidlo snímá kamera a do tří dnů je třeba vyplnit u čerpačky Essa formulář a zaplatit mýto. Průjezd Oslem stojí 26,- a dálnice celkem 76,- Nok. Opět skoro hodina hledání místa pro nocleh před hranicemi se Švédskem. Bivak v 21.00 hodin.

Čtvrtek 17. 6. 2010
Už je to domů jen něco přes 1600 km. Trasa po dálnici E 06, pak po E 20. Most mezi Malmo a Kodaní 45 metrů nad a tunel 21 metrů pod mořem za 285,- Sek. Pak dál po Dánsku po E 20 přes další most za 220 Dkk a dál dolů po E 45 atd. V Německu jsme poprvé po devíti dnech viděli tmu.

Pátek 18. 6. 2010
5:00 příjezd do Syřenova.



Auto – Ford Focus Combi
Celkem najeto – 4 730 km, z toho asi 2 000 km po Norsku (1 100 km k trajektu v Dánsku a 1 600 km z Norska přes Švédsko Dánsko a Německo)
Průměrná spotřeba - 7,5 litrů/100 km
Průměrná rychlost – 85 km/h. Průměrnou rychlost zvýšila cesta po dálnici, hlavně v Německu. Po Norsku to mohlo být tak kolem 60 km/h.




Zajímavosti
Ovce – všude plno, na vedlejších silnicích ploty jen mezi pozemky, po silnici můžou normálně chodit, mezi ploty na silnici rošty, aby nemohly proběhnout na vedlejší pozemek
Silnice – bez děr
Tunely – mooc, kolem fjordů a některý do závitu
Vodopády – tisíce. Není nutné vidět všechny, ale pohled na Vettisfossen, Voringfossen a asi i Latefossen stojí za to.
Alkohol– vzali jsme dost přes limit, ale nikde nás nikdo nekontroloval
Policajti – moc nejsou vidět, ale všude je hodně radarů
Ceny – v korunách asi jako u nás, takže krát 3
Benzín – v přepočtu v Norsku 42, v Česku 32, Dánsku 37, Švédsku 36 a Německu 38 Kč.
Stanování – v divočině kolem fjordů docela v pohodě, v civilizaci v okolí Lillehammeru a Osla všude ploty, na cestách do lesa řetězy a závory (asi jsme byli i trochu vybíraví, ale tam nám hledání dobrého místo chvíli dalo...).
Další – Během několika hodin lze vidět lyžařské středisko v plné sezóně, ledovec a pak kvetoucí jahody a třešně. Během několika minut sněžení, 3 °C a pak přes 10 °C a slunce (po sjezdu z hor k fjordům).
Nejvyšší bod výpravy – Storronden (2138 m. n. m.) a ledovec pod Galdhopiggenem (něco přes 2000 m. n. m.)
Nejnižší bod výpravy – minus 21 metrů v podmořském tunelu mezi Malmo a Kodaní (možná i víc, ale pak už navigace neukazovala).
Světlo i v noci

Anketa
Kde to bylo nejlepší?
1. místo - 4 hlasy tůra na Kjerag (Kjeragbolten a Nesatind)
2. místo – Lysefjord, vodopád Vettisfossen a NP Rondane
3. místo - NP Jotunheimen, vodopády Voringfossen, Latefossen, hora Nesaksla (změny počasí), tunely do závitu, Kazatelna a Trolí stezka

-Co bylo nejhorší?
Někdy hledání místa pro bivak



-Co bylo v plánu a neuskutečnilo se
Vyhlídková hora Dalnshibba (nulová viditelnost)
Naopak jsme stihli všechno ostatní naplánované, i to, s čím se moc nepočítalo

Výdaje za cestu – 13513,- benzín
-11700,- trajekty a mýta
-0,- ubytování
Celkem 25 200,- Kč. Na jednoho 6300,- Kč

Snad tento článek někomu pomůže při jeho cestách po Norsku. Nám přečtení cestopisů jiných cestovatelů pomohlo opravdu hodně.

Taky jsem se pokusil namalovat trasu na mapách. Zde je celá trasa po Norsku, pak 9.-10.6, 11.6.,12.6., 13.6., 14.6., 15.6., 16.6. a 17.6.


Fotky zde


TURISTIKA.CZ DOPORUČUJE: Podívejte se na zájezd Norsko od CK Mundo.

GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor (60.370, 8.877)
Poslední aktualizace: 16.9.2010
Autor: jatyvon
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Nore og Uvdal

Příspěvky z okolí Norsko 2010 - expedice SEVER

Letiště Dagli / Dagali
Letiště Dagli / Dagali
Letiště
Letiště Dagali (DLD) spadá pod město Dagli, které leží ve státě Norsko.
20.8km
více »
Norsko na Kajaku - Dagali Cowboys
Norsko na Kajaku - Dagali Cowboys
Cestopisy
Tentokrát jsme vyrazili dál na sever. Původní plán byl krátký výlet pár hodin od Dagali. Jak už to, ale bývá, vodní stavy nám trošku zkomplikovaly život. Místo Smeadalselvi jsme sprášili oba úseky Sognedalselvi,…
24.3km
více »
Storedal
Storedal
Park
Storedal – kulturní centrum a zahrada Storedal leží nedaleko města Sarpsborg na jihu Norska. Park, na jehož vybudování se podíleli umělci, botanici a zahradní architekti, založil Erling Stordahl, jeden z průko…
34.4km
více »
Gol sloupový kostel
Gol sloupový kostel
Kostel
pěkný sloupový kostel. Původně stál jinde byl sem přesunut a je součástí návštěvního místa a je potřeba ho navštívit v době kdy je otevřeno. Další podrobnosti viz. Odkaz na celou cestu: Z Nordkappu do Osla.
36.7km
více »
elektrárna Vemork v Rjukanu
elektrárna Vemork v Rjukanu
Elektrárna
Hydroelektrárna Vemork byla otevřena v roce 1911. Neslavně proslula především za druhé světové války kdy se zde Hitler snažil vyrobit množství tzv. těžké vody potřebné k výrobě atomové bomby. Budova elektrárny nad…
56.4km
více »
Muzeum Norských dělníků
Muzeum Norských dělníků
Muzeum
Muzeum Norských dělníků / Norwegian Industrial Workers Museum se nachází v útrobách elektrárny Vemork v Rjukanu. Nalezneme zde zajímavou expozici jak o elektrárně samotné tak i energetice všeobecně. Součástí expoz…
56.4km
více »
Rjukan
Rjukan
Městečko
Průmyslové městečko na jižní hranici Hardangerviddy a na severním úpatí hory Gaustatoppen. Známé energetické středisko, první vodní elektrárny (v roce 1912 největší na světě) společnosti Norsk Hydro, dnes největší…
56.4km
více »
Gaustatoppen
Gaustatoppen
Hora
Samostatná hora(1881m n.m) tyčící se nad Rjukanem. Z jejího vrcholu je vidět 1/6 rozlohy celého Norska. Na jižním okraji Hardangerviddy. Pod vrchol vede podzemní la…
56.9km
více »