Loading...
N.a cestu na sever jsme pomýšleli delší čas, chtěli jsme vyrazit bez pevného plánu, bez pevné trasy. Z rodinných důvodů jsme jeli přes Stockholm - takže. Trajekt ze Sassnitz do Trelleborgu (4 hodiny jízdy, 114.- EUR za osobní auto a dva dospělé).Ráno v 6.30 vyrážíme na Stockholm, kde ztrávíme dva dny, vyplněné rodinným programem u příbuzných. V pátek 21.8. vyrážíme na Norsko, prvním cílem je jezero Femunden u Femundsmarka Nasjonal park. Nocujeme ve Femundsendenu v kempu, ale s ohledem na počasí raději v apartmánu (890.-NOK pro dvě osoby za noc je dost, ale pohodlí a čistota jsou velmi příjemné).Sobota 22.8. - zataženo, začíná pršet - odjíždíme směrem na Trondheim s tím, že pokud počasí dovolí dojedeme k hoře Tron (1660 m) a vystoupíme na ni, pokud bude počasí proti - pojedeme do nejvýše položeného města Norska Rorosu. Počasí rozhodlo a jsme v Rorosu - bývalé hornické město (těžba mědi) má nádherné centrum s dřevěnými domy, budícími dojem, že pro dospělé lidi nemohou být dostatečně velké. Potom po silnici 30 a následně E6 do Trondheimu. Historické památky jsou pěkné, jen "rybí tržnice" nás zklamala. Velké rybí "lahůdkářství z nerezu a skla je sice pěkné, ale není to víc než moderní obchod. Ulice v centru jsou přeplněny značkovými obchody a butiky a tak po dvou hodinách prcháme pryč, do přírody. Otáčíme na jih, dalším cílem je Geirangerfjord. Ačkoli máme nejnovější vydání autoatlasu Freytag a Berndt, byl dost problém trefit se na zamýšlenou E39. V Trondheimu na ni neexistuje směrovka a silnici E6 křižuje až hodně na jih od Trondheimu. Ale našli jsme ji. Je to nový zpoplatněný úsek, ale platí se i na paralelní staré pobřežní silnici - takže úniku není, ale není to zas tak moc - do města Orkanger 2x17.-NOK. Za Orkangerem uhýbáme do lesů, zajíždíme do přírody jak nejdál to jde. Parkujeme za vesnicí Solbu, stan na bagáž stavíme ještě za deště, ale pršet přestává a je nádherný, byť chladný večer.Přespíme v autě - Ford Mondeo Kombi je i pro mých 190 cm dlouhý dost.
Ráno 23.8. pokračujeme na Geiranger. Nejdříve po místních silnicích 700 a 701 na jih, v Berkaku na E6 a dále přes Oppdal, kde najíždíme na silnici 70 směr Sundalsora, dál po 62 až do Eidsvagu a odtud po pobřežní 660 a dále 64 do Andalsnes. Zde se posilníme před vrcholným zážitkem dne - cestou vzhůru po Trollstigen - z Andalsnes nutno jet kousek po E 136 směr Dombas a potom už se objeví směrovky na Trollstigen, Trolí stezku. To je opravdový zážitek, zažili jsme i couvání z prudkého kopce do místa k vyhýbání atd. Na vrcholu malý odpočinek a dolů k vodě, trajekt Linge-Eisdalen (81.-NOK) a vzhůru ke Geirangeru.Pozor - nad Geirangerem je parkoviště označené Geiranger info, odkud je již vidět do fjordu, ale vyhlášená vyhlídka je až o několik kilometrů dál. My máme smůlu, na té je tolik turistů, že nemáme možnost zaparkovat a tak jedem dolů. V přístavu v Geirangeru získáme další informace a hledáme nocleh. Kousek nad městečkem, směrem k hoře Dalsnibba je kemp Fossen. Chatičky pro 3 až 4 osoby za 450.-NOK na noc (celá chata s ledničkou, dvojvařičem, sprchou a WC). Z verandy nádherný výhled na konec fjordu. 24.8. okružní jízda po fjordu se známými vodopády (145.-NOK osoba, 90 minut), odpoledne výšlap nahoru po značené stezce. Jedinou nevýhodou Geirangeru je jeho světoznámost - je to zastávka všech okružních jízd po fjordech - jak autobusy tak obřími loděmi. Všude mraky lidí - ale stojí to za to. Po dalším noclehu pokračujeme 25.8. do Flam.Vyrážíme po silnici 63, vzhledem k počasí vynecháme výjezd a výstup na Dalssnibu. Odbočujeme na silnici 15, směr Stryn - tady na 60 směr Olden, Byrkjelo. V Oldenu odbočujeme, abychom se podívali na Brigsdalsbreen, jeden za 24 splazů ledovce Jostedalsbreen. Parkovné pod ledovcem 50.-NOK je asi zároveň vstupným. K samotnému ledovci lze jet vozítkem - cenu neznáme, šli jsme pěšky. Cca 45 minut, cestou 50m vodopád. Od ledovce do údolí fouká silný a studený vítr - alespoň čelenka je dobrá. Dál po silnici 5 směr Sogndalfjora, kde chceme ještě před trajektem Manheller - Fodnes nocovat. Nedaří se a tak volíme noc v autě. 26.8. míříme do Flam. První atrakcí je 24 km dlouhý tunel na E16, na 8. a 16.km rozšířený do jakýchsi "dómů" s modře nasvíceným stropem a oranžově nasvícenými stěnami - že by iluze denního světla? Ve Flam jsme po ránu, kupujeme lístky na horskou železnici Flamsbana-Myrdal, převýšení přes 800m na 20km (jízdné 230.-NOK/os, kolo 50.-NOK/hod., Doprava kola do Myrdalu 80.-NOK/kus). Není to levné, ale jak cesta vlakem nahoru, tak na kole dolů za to stojí. Faktem je, že vlastní Roll(ar)vagen je jen pro zdatné a odvážné bikery, protože je poměrně prudká, má velmi náročný povrch a Ostré serpentiny. Pokračování údolím řeky Flam (18km) je naopak idylka. Odpoledne sušíme věci, relaxujeme na sluníčku a vymýšlíme plány na další dny. Ubytování v Heimly Pensjonatu je inzerováno jako levné - dvojlůžkový pokoj s umyvadlem (WC a sprcha na chodbě) stojí 245.-NOK za osobu. 27.8. jedeme za stálého deště do Bergenu, tam naštěstí pršet přestalo, takže prohlídka města v pohodě, mořské akvarium (150.-NOK/os) také stojí za vidění. Odjíždíme na noc na ostrov Sotra, chceme blíže k moři, nocujeme v motelu v Agotnes (dvojlůžkový pokoj 845.-NOK, včetně bohaté snídaně). 28.8. pojíždíme po ostrově, neprší, ale je dost zima. Odjíždíme přes Bergen, dál po silnici 7 až do Kvandall, zde trajekt do Utne (102.-NOK) a po silnici 550 podle Sorfjordu (nekonečné ovocné sady), ve městě Odda trochu šok - opuštěná továrna uprostřed města - déšť houstne, měníme trasu a pokračujeme přímo na jih s tím, že počasí rozhodne, jestli zůstaneme v horách a dva tři dny prochodíme nebo jestli zkrátíme pobyt v Norsku a pojedem nejkratší cestou domů. Z Odda po 13, dále E134 a u Haukeligrend na silnici 9, po které se dá dojet až do Kristiansandu k trajektu. Počasí nám nepřeje a na náhorní planině místy nutno zpomalit na 40km/hod, leje a je 7°C. Jen v lyžařském centru Hovden na chvíli přestane a tak se s konečnou platností rozhodujeme pro návrat domů. Poslední nocleh byl trochu problém - u Kristiansandu na pobřeží se těžko hledá místo pro nocleh "na divoko", nakonec spíme v kempu v Sogne 15km od přístavu. Chatička pro 4 lidi - 1250.-NOK/noc. Ráno 29.8. trajekt do Dánska, Kristiansand - Hitshals, 128.-EUR (1070.-NOK). Večer jsme doma v Ústí nad Labem.
Poznatky - jména obcí v mapě a na místních tabulích ne vždy přesně souhlasí. Někdy je Molvik a Molvika jedna a tatáž obec, jindy Knarrevik a Knarrevika jsou dvě různé. Laerdalsori v mapě je Laerdal na směrovce u silnice a podobně.
Anglicky mluví skoro všichni - ale s nápisy v angličtině se dost "šetří".
Nejlevněji vyjde pobyt pro 4 osoby, vždy se platí za chatičku a za auto (trajekty). Výlet ve dvou - jako byl ten náš - stojí dvojnásobek.
Pokud pojedete - nebudete zklamáni. Šťastnou cestu!
Kaher