Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Francie

Paříž

Fotografie (79)  • Foto: OlaSm

V Paříži jsem byla v roce 1999. Byl to zájezd od školství a tak když jsem přišla k autobusu, zjistila jsem, že jsou tu známé tváře. Parta byla super.
Foto: OlaSm

Vedoucím zájezdu byl bývalý učitel, jehož dcera žije již několik let v Paříži a on u ní často pobýval. Uměl výborně francouzsky a protože byl dějepisář, měl velké znalosti z historie. A věděl i spoustu zajímavostí, které by se člověk asi nedozvěděl.
Protože jsem ještě neměla kvalitní fotoaparát jsou moje snímky neumělecké a jsou doplněny obrázky ze skládačky fotek, kterou jsem si v Paříži koupila.

TROCHU HISTORIE
Kolem r. 300 př.n.l. osídlili území Galové. V r. 52 př.n.l. dobyli území Římané a usadili se na ostrově, na kterém dnes stojí Notre Dame. Po pádu římské nadvlády se stala Paříž hlavním městem Francké říše a nastal velký rozvoj města.
Stavěly se katedrály, školy, vyrostla pevnost na obranu proti Vikingům a město se rozrůstalo a prosperovalo i obchodně.
V Paříži najdete památky od dob keltských až po současnost. V roce 1991 bylo nábřeží Seiny od Louvre až po Eifelovku zařazeno na Seznam světového dědictví UNESCO.
EIFFELOVKA
Vyjeli jsme odpoledne z autobusového stanoviště v Místku a jeli s přestávkami celou noc. Nad ránem jsme se zastavili u benzínky, osprchovali jsme se, nasnídali a vzhůru do Paříže. Jako první byla na řadě Eiffelova věž.
Dojeli jsme k Eiffelovce, ale bylo ještě brzo, pokladny byly zavřené. Vedoucí zájezdu ale říkal, že počkáme, protože se pak nažene mnoho lidí a budeme dlouho čekat ve frontě na lístky.
Při čekání se nám stala úsměvná příhoda.
V autobuse byl jeden pán, od pohledu nesympatický, každého poučoval a každému radil. A ten vymyslel bezva nápad ... jako správný Čech. Obsadíme všechny čtyři pokladny a budeme se v čekání střídat, abychom byli první až se otevře. Pán měl novou bílou bundu, stále se oprašoval a každému sděloval jak byla drahá a kde ji sehnal.
A co se nestalo. Přeletěl holub, snad jediný, co žil u Eifelovky a asi měl "rychlé létání", protože šmahem pos... čtyři lidi. A mezi nimi i našeho kolegu v bílé bundičce. To jste měli slyšet to lamentování. Raději jsme s děvčaty poodešly dál, aby neviděl, jak se řehoníme....
NÁMĚSTÍ TROCADÉRO
Nachází se poblíž Eiffelovky a je na něj krásný pohled. Původně to bylo cvičiště Vojenské akademie, dnes je to náměstí s fontánami a zelení a najdete zde muzeum námořní a kinematografie.
CHAMPS - ELYSÉES
je jednou z nejznámějších a nejkrásnějších ulic na světě. Původně to bylo tržiště, pozdeji zde královna Marie Medicejská nechala postavit budovy pro trhovce a stromořadí. Místo se změnilo v park a zahrady. Po roce 1700 se stalo místo populární ulicí, bývaly zde vojenské přehlídky a konaly se významné akce. Byly vystavceny další budovy a obchody. Dnes je na ulici soustředěno nejvíce luxusních obchodů světoznámých značek.
Každý rok na Den pádu Bastilly se zde koná největší vojenská přehlídka v Evropě.
Od roku 1975 je zde tradičně zakončen cyklistický závod Tour de France a následné ocenění se koná rovněž na ulici.
HVĚZDICOVÉ NÁMĚSTÍ A VÍTĚZNÝ OBLOUK
Place dĺEtoile (Hvězdicové náměstí) je největší křižovatka v Paříži a setkává se zde 12 cest, včetně Champs Elysées. Uprostřed náměstí stojí Vítězný oblouk. Je vysoký 45 m a široký 22 m. Základy byly položeny Napoleonem Bonapartem r. 1806 po slavné bitvě u Slavkova.
Na vnitřní a horní části oblouku jsou vytesána jména všech generálů, kteří bojovali v napoleonských válkách.
Také je zde hrob neznámého vojína z 1. světové války.
KOSTEL SV. MÁŘI MAGDALÉNY
Kostel se začal stavět na popud madame de Pompadour a bylo rozhodnuto, že bude podobný Pantheonu. Začalo se stavět, ale stavba byla přerušena Velkou francouzskou revolucí. Stavbu dokončil Napoleon I. Bonaparte r 1842.
NÁMĚSTÍ VENDÓME
Na původně malém náměstí stál hotel César, ve kterém se Jindřich IV. Francouzský ještě jako vévoda d´Vendóme stýkal se svou milenkou Gabriellou d'Estrées.
Napoleon I. Bonaparte zde nechal po vítězné bitvě u Slavkova postavit Slavkovský sloup, který je vysoký 44 m a zdobí jej po okruhu bronzový reliéf ulitý z děl ukořistěných v bitvě u Slavkova.
Na náměstí je slavný hotel Ritz, ve kterém naposledy večeřela před svou smrtí princezna Diana a její přítel Dodi al Fayed.
INVALIDOVMA
Budovu nechal vystavět francouzský král Ludvík XIV. jako dům pro 4 000 válečných invalidů.
Je zde pohřbeno několik důstojníků, kteří sloužili pod Napoleonovým velením a další vojenští hrdinové. Najdeme tu hrobku Napoleona I., jeho bratrů Josefa a Jeroma a také syna Napoleona II.
JUSTIČNÍ PALÁC A SAINTE CHAPELLE
Justiční palác se nachází na pařížském ostrově Île de la Cité.
Uprostřed paláce se nachází gotická kaple, kterou nechal postavit francouzský král Ludvík IX.
Štíhlá věž měří 75 m a překrásná kostelní okna měří 15 m. Nejkrásnější je Růžicové okno, které znázorňuje Apokalypsu.
SORBONNA
Tato pařížská univerzita se nachází v Latinské čtvrti. Jejím zakladatelem byl ve 13. století teolog Robert de Sorbon.
Žákem a pozdějším ředitelem se stal kardinál de Richelieu. Jeho náhrobek z bílého mramoru se nachází ve zdejší kapli.
Roku 1793 revolucionáři vyplenili kardinálův hrob, ale jeho tělo bylo ukryto v jednom ze sklepů Sorbony a bylo později zkoumáno. Roku 1896 bylo uloženo do zapečetěné krabice, ukryto na neznámém místě a zalito železobetonem.
Je zde 22 poslucháren, 2 muzea, zkušebny, 22 konferenčních sálů, 240 laboratoří, knihovna, observatoř aj.
PLACE DE GREVE A HOTEL DE VILLE
Na náměstí původně stály domy vodních kupců, kteří obchodovali se dřevem a zrním. Později bylo náměstí místem, kde se shromažďovali lidé hledající práci. Na náměstí stál pranýř a probíhaly zde veřejné popravy šlechticů.
Hotel de Ville byl od pradávna Radnicí této městské části. V době francouzské revoluce byla budova poškozena, ale v letech 1873 až 1892 přestavěna a zrkonstruována. Dnes je to pařížská Radnice.
PLACE DE LA BASTILLE
Původně zde stála tvrz, která byla přeměněna na vězení. 14. července 1789 byla Bastila napadena a dobyta pařížským lidem a to znamenalo začátek francouzské revoluce.
Dnes na náměstí stojí Opera Bastille, je zde rozsáhlý park, zahrady a přístav pro rekreační plavidla.
LES HALLES
Původně byl na tomto místě tradiční trh. Roku 1192 zde nechal francouzský král Filip II. vystavět budovy pro trhovce a obchodníky. Budovy byly v roce 1971 strženy a vyrostlo to veliké obchodní centrum, které je situováno na povrchu i v podzemí. Je ze železa a skla a kromě obchodů se zde nachází metro, restaurace, Muzeum voskových figurín, mnoho fontán, obrazů, soch a mozaiek.
NOTRE DAME
Výstavba katedrály začala v roce 1163 během panování Ludvíka VII. Roku 1548 hugenoti katedrálu poškodili, ale za vlády králů Ludvíka XIV. a XV. prošla opravami a rekonstrukcí.
Během francouzské revoluce byla katedrála zničena, poklady byly vyrabovány, sochám byly uťaty hlavy a rozbitá okna. Toto běsnění přežili jen zvony. Katedrála byla opravena, ale znovu byla devastována během druhé světové války.
V roce 1991 byl zahájen program obnovy Notre Dame, který byl určen na 10 let.
Výška věží je 69 m a průčelí je zdobeno sochami. Katedrála patří mezi nejvýznamnější stavby v Evropě.
LOUVRE
Původně stála na tomto místě tvrz, která byla postupně přebudována na honosné královské sídlo. Král František I. zde nechal r. 1541 postavit palác a další úpravy a přestavby pokračovaly i za vlády následujících panovníků. Jako poslední nechal udělat úpravy Napoleon III. v létech 1852 - 1857.
Dnes je zde umístěno muzeum a jeho první sbíkry opět patřili Františkovi I.
Je zde oddělení:
1. egyptské starožitností
2. stará Antika a orientální keramika
3. řecké a římské starožitností
4. malby, kresby mědirytiny
5. skulptury středověku, renezance a moderní doby
6. malé umělecké předměty světové historie
7. námořnictví
Je zde slavný obraz Mona Lisa.
Bohužel, my jsme se do muzea nedostali, protože v Paříži probíhal cyklistický závod Tour de France a Louvre byl z bezpečnostních důvodů zavřen.
LA DÉFENSE
Je to hlavní moderné obchodní čtvť v Paříži s celkovou plochou asi 130 km. Hlavním centrem je budova Grande Arche, která má 110 m a tvar krychle. Nejvyšší budovou je ale Tour Fiat, který má 45 pater a měří 178 m.
V roce 1990 na Den pádu Bastily zde proběhl koncert skladatele elektronické hudby Jeana Michela Jarre. Na Grande Arche a ostatních budovách byly veliká plátna a koncert přilákal asi 2 miliony návštěvníků.
PLACE DE LA CONCORDE
Náměstí Svornosti je jedním z hlavních náměstí v Paříži. Byly zde postaveny dvě kamenné budovy, sochy a fontány. Stála zde i socha Ludvíka XV., která byla během francouzské revoluce zničena. Na náměstí stála gilotina a mezi popravenými byl francouzský král Ludvík XV., královna Marie Antoinetta, princezna Alžběta Marie Francouzská, madame du Barry, Maximilien Robespierre a další.
Na náměstí stojí obelisk, který pochází ze zbořeného chrámu v Luxoru v Egyptě. Jeho stáří se odhaduje na 3 300 let, je popsán hieroglyfy, měří 23 m a váží 220 tun.
MONTMARTE
Je to pahorek a čtvrť , ve které se nachází několik historických památek. Tato část je také velmi dobře známá tím, že se zde scházejí umělci, mají zde své ateliéry a bylo zde natočeno několik, filmů. K nejvýznamějším umělcům, kteří zde tvořili patří Salvador Dalí, Modiglianim, Claude Monet, Pablo Picasso a Vincent van Gogh. MOULING ROUGE - ČERVENÝ MLÝN
je světoznámý francouzský kabaret, který byl postaven v roce 1889.
BAZILIKA SACRÉ - COEUR
je římskokatolický kostel na návrší Montmartre. Jeho základní kámen byl položen 16.června 1875, ale až do roku 1914 zůstávala stavba nedokončena a bohoslužby byly zahájeny až po skončení 1. světové války v roce 1919. Čtyřhranná zvonice, nacházející se v zadní části, je vysoká 84 metrů a je v ní umístěn slavný zvon „Savoyarde“, který patří k největším zvonům na světě a váží 19 tun.
TRAPPES
je obec na předměstí Paříže. Město vzniklo v dávné historii neolitické éry a dále se rozvíjelo diky své příznivé poloze na křižovatce dvou důležitých římských cest, spojujících Paříž s městy Dreux a Chartres.
My jsme byli ubytováni ve formuli v této obci.
Podobné příspěvky
Paříž

Do Paříže jsem se toužila několik let podívat,než se mi sen vyplnil.Neměla jsem totiž parťáka,kdo by byl ochotný se mnou absolvovat 15-ti hodinovou cestu do Francie.Pak nastal kýžený den D a vyrazili jsme.Jednalo se o 5-ti denní poznávací zájezd,kde jsme kromě Paříže navštívili i Versailles.Zajištěny jsme měli pouze snídaně,tudíž jsme si nějaké jídlo vezli s sebou,ubytovaní jsme byli v hotelech typu F1.Do Paříže jsme dorazili ráno v 7 hodin v podmračeném dni.Ale téměř hned po příjezdu jsme viděli Eiffelovku,přičemž člověk okamžitě zapoměl na probděnou noc v autobuse a rozlámané tělo.Na Eiffelovku jsme vyjeli výtahem až nahoru a odtud byl krásný výhled na Paříž z ptačí perspektivy,počasí nám přálo.Naší průvodkyní byla skvělá starší dáma v letech,která nám hodně o Francii a Paříži vyprávěla a poradila pár typů,co a jak.Vzhledem k tomu,že jsme jeli na přelomu měsíců,trochu nám pozměnila program a pomohla ušetřit pár eur,protože v Louvru se první neděli v měsíci nemuselo platit vstupné.O to víc tam ale bylo návštěvníků.Dále nám pozměnila noční plavbu po Seině na denní,protože nás byla většina,kteří jsme byli v Paříži poprvé a těžko bychom po tmě rozeznávali jednotlivé památky,přesto,že jsou nasvícené.O nasvícenou Eiffelovku jsme ale nepřišli a přesto,že jsme večer všichni promokli na Moulin Rouge,byl to nezapomenutelný zážitek.Největším magnetem pro mne byla Eiffelovka,ale určitě ve mě zanechal bazilika Sacré Couer větší stopu,než jsem předpokládala a Noter Dame taktéž.Na obou místech je obrovská síla energie,až to silně dojímalo.Jediné,co rušilo klid a pohodu před Noter Dame byly žebrající ženy ( snědé pleti a troufám si říct,že ani ne Francouzky).Ve všech památkách je také nutné si dávat pozor,kde je zakázano fotit.Od Moulin Rouge jsme v podvečer vyšli či vyjeli lanovkou Monmartre a navštívili Sacré Coeur.Odtud jsme pěšky přecházeli přes náměstí malířů,kde bylo neuvěřitelně živo i přesto,že se chystala bouřka.Byli zde nejen umělci,ale spoustu lidí odpočívajících u kávy na všudypřítomných zahrádkách restaurací.Ve Versailles jsme šli pouze do zahrad,protože okouzlující hru fontán by si snad nikdo neměl nechat ujít.Obrazům nerozumím a mohli jsme si je koupit nafocené na skládačce.

1. den – nonstop přejezd z České republiky přes SRN do Francie jen s povinnými zastávkami

2. den – příjezd do Paříže, okružní jízda městem, dále pěšky náměstí Trocadéro, Eiffelova věž, Invalidovna, Madeleine, Opera Garnier, Champs Elysées, náměstí Concorde

3. den – zámek a zahrady ve Versailles, návštěva Louvru , Montmartre, Sacré Coeur, Moulin Rouge a noční projížďka Paříží

4. den – prohlídka a nákupy v La Défense, Les Halles, Centre Pompidou, pařížská radnice, chrám Notre–Dame, Latinská čtvrť a Lucemburské zahrady, večerní Plavba po Seině, odjezd do vlasti.

5. den – přejezd SRN, příjezd do České republiky