TURISTIKU PODPORUJÍ
61 588 turistů a cestovatelů
112 494 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 401 904,- odměny za články
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Po kolejích z Kralovic do Mladotic

Cestopisy

Dál vlak opravdu nemůže
Dál vlak opravdu nemůže  •  Fotografie (3)  • Foto: jirka180

Původně slíbilo účast mnohem víc kamarádů, nakonec se nás ale sešlo v Plzni na hlavním nádraží celkem čtrnáct. Jako na začátku každé naší akce jsme doplnili zásoby v prodejně čerstvých pekařských výrobků a vyrazili na nástupiště. Vlak směr Plasy odjížděl na sobotu zbytečně moc brzy, ale vidina zajímavé akce nám prostě nedala dospat.

V Plasích se přestupuje na náhradní autobusovou přepravu ČD a v 8,13 hod. přesně podle jízdního řádu, vystupujeme před nádražím v Kralovicích na okrese Plzeň – sever. Zanedlouho se zprava blíží vlak z Rakovníka, který však dál pokračovat nemůže – úsek trati č. 162 z Kralovic do Mladotic je dočasně pro železniční přepravu uzavřen.

Mariánská Týnice

Pro vlaky ano, nikoliv však pro pěší. Vydáváme se podél kolejí doleva a máme v úmyslu dojít po trati na konečnou do Mladotic, což obnáší podle jízdního řádu 12 km. Rádi bychom šli skutečně po kolejích, takže nás na konci nádraží uklidňuje mohutná traverza důkladně přišroubovaná ke kolejím. Z téhle strany nám tedy nebezpečí hrozit nebude. Trať je zarostlá místy dost vysokými břízami, většina pražců je v různém stupni rozpadu a rez na kolejnicích dává tušit, že se tudy už několik let nejezdí. Přesněji řečeno od 1.1.1997.

V tomto roce byla trať č.162 Mladotice – Rakovník uzavřena pro provoz z důvodu nevyhovujícího technického stavu mostu přes Mladotický potok. Zatímco úsek Rakovník – Kralovice se podařilo uvést opět do provozu 12.12.2001, zbývajících 12 km na rekonstrukci ještě čeká. Po „Mladotické“ se jezdilo od roku 1899 a bylo by škoda zrušit její propojení na trať č.160 Plzeň – Žatec, ale jako u spousty dalších projektů i zde je otázka dostupnosti finančních prostředků na prvním místě.

Tušíte tady koleje ?

Pokračujeme po kolejích, které jsou překvapivě zatím průchodné. U železničního přejezdu u Mariánské Týnice mezitím vytáhli z příkopu havarovanou škodovku, kterou jsme zahlédli z autobusu. Míjíme autocamping. po pravé ruce vidíme vypuštěné koupaliště a pak odbočíme podél pole k dominantě širokého okolí – bývalému klášteru Mariánská Týnice. Obdivujeme krásnou barokní stavbu zvenčí a, protože jsme se předem ohlásili, jsme očekáváni a můžeme dál. Objekt za dob největší slávy sloužil jako proboštství kláštera v nedalekých Plasech a významné poutní místo. Nyní je sídlem Okresního muzea Plzeň – sever. Pan průvodce nás seznamuje s historií a stavebním vývojem a můžeme si prohlédnout interiér rekonstruovaného kostela, jehož kopule se zřítila v roce 1920. Pak následuje individuální prohlídka expozic muzea. Po zajímavě stráveném čase se vracíme zase zpátky na trať.

Porost na kolejích postupně houstne. Prodíráme se třímetrovými břízami a vrbami, ale zatím nás nic nedonutilo trať opustit a šlapat po poli. Přicházíme k lesu a charakter cesty se mění. Vysoké smrky udržují stín a nás čeká dost dlouhý úsek místy až s deseticentimetrovou vrstvou sněhu. Zato z trati zmizely listnáče a miniaturní smrčky nám nijak nevadí. Přicházíme na nádraží v Trojanech. Tedy spíš nádražíčko s vytlučenými okny a dalšími známkami dlouhodobého nevyužívání k původnímu účelu – nakládání dřeva z okolních lesů. Trať se rozšiřuje o jednu kolej a je zde asi jediný úsek, kde jsme zaregistrovali kovové pražce – tedy jediné, které ještě neshnily. Chvíli zde odpočíváme a rozvíjíme teorii, jaká by tady byla skvělá hospoda na budoucí cyklostezce, pokud ČD už trať nezprovozní.

Pokračujeme dál vrstvou sněhu a po cca 1,5 km trať křižuje červená turistická značka z Mariánské Týnice do Plas. Po dalších 1,5 km přicházíme do místa, kde se trať z původní roviny láme, začíná klesat a zároveň zatáčí vpravo. Tady je místo, kde na starších mapách je ještě vyznačení žlutá turistická značka, která je však již v terénu zrušená. Orientujeme se podle mapy a dočasně opouštíme trať doleva, klesáme asi 1,5 km a dostáváme se do údolíčka s loukou a nově budovaným rybníkem. Uprostřed budoucí vodní ploch stojí bagr a čeká na obsluhu, aby mohl v pondělí zase pokračovat. Jsme v místě, kde ve středověku bývala vesnice a tvrz Šebíkov. O její historii existuje pouze jediná písemná zmínka z roku 1313 a nezasvěcený člověk skrovné zbytky ani neobjeví. Nějaký místní nadšenec pověsil na mohutný smrk alespoň stručnou informaci ve smyslu „ tady je to, co hledáte!“. V terénu je patrný kruhový val a různé nerovnosti, které o původní podobě zdejšího osídlení ale bohužel moc nenapovídají. Jak vesnice, tak i tvrz pravděpodobně byly pouze dřevěné a zanikly někdy v průběhu 15.století. Usadíme se v bývalém příkopu, kam krásně svítí Jarní sluníčko. Je mimochodem, čas oběda, a toho všichni, bez vyjímky, využívají. Sluníčko už má sice sílu ale čaj z termosky se zatím ještě hodí.

Po krátké, ale příjemné, siestě se opět vracíme na trať a pokračujeme dál na Mladotice. Kolejiště je lemováno hustou hradbou třímetrových smrků a jistě by bylo neprůchodné, kdyby neznámá ruka neudržovala mezi kolejemi pěšinku. Zanedlouho opouštíme hustý les a začíná se oteplovat. Sníh zmizí ale zato se objeví úsek, kde již chybí kolejnice. Jestli si někdo přivydělává prodejem majetku ČD do šrotu nebo jsou kolejnice používány na překlady při stavbách v okolí, lze těžko odhadnout. Faktem je, že podobné úseky uvidíme celkem tři – vždy v místě, kde trať křižuje cesta.

Z trati , kromě kolejnic, mizí smrčky a objevují se borovičky nebo janovec. Za silnicí do Mladotic nás hustý porost dokonce vytlačuje z trati a jsme nuceni jít asi 100 metrů podél kolejí. Trať už evidentně klesá, což bude až do konce cesty. Když se dostáváme na dno údolí, překonává trať Mladotický potok mostem, který je původní příčinou jejího odstavení. Viditelně není nijak poškozen, ale posudek odborníků byl při jeho posuzování jednoznačný. Po mostě sice přecházíme, ale některým z nás to dělá problémy – pražce s kolejemi tvoří vlastně pouze jakýsi rošt, kterým je vidět potok na dně ! Raději nekoukat dolů ! Posledních asi 500 metrů na nádraží je pak už hračka.

V Mladoticích na nádraží čekáme asi půl hodiny na zpáteční vlak do Plzně. Prohlížíme si vitrínku, ve které Spolek přátel místních drah vyvěsil fotografie z rekonstrukce úseku Rakovník – Kralovice. Jsme zvědavi, jestli se dočká nezbytných finančních prostředků i úsek, který jsme si dnes prošli.

Poslední aktualizace: 11.2.2010
Autor: jirka180
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Svět