Ramzová-Šerák-Obří Skály-údolí Vražedného Potoka-Ramzová

Během naší dovolené v Jeseníkách jsme podnikli krásný výlet na Šerák , kam jsme vyjeli lanovkou z Ramzové. Ramzová leží v Ramzovském sedlu ve výši 760 m.n.m. V minulosti tudy vedla kupecká a poutní cesta z Moravy do Slezska. První písemná zmínka o Ramzové pochází z roku 1786. Název osady je odvozený od osobního jména Rams, jednoho z úředníků správy. V roce 1880 je Ramzová zmiňována jako součást obce Horní Lipová. V roce 1960 byla od Horní Lipové oddělena a přičleněna k obci Ostružná. Ramzová byla až do roku 1945, kdy byli odsunuti původní obyvatelé, téměř výlučně německou vískou. Tato chudá lokalita byla závislá na zdejším lese a na chudých horských políčkách. S příchodem železnice a turistiky našli obživu v poskytování ubytování a dalších služeb turistům a víska s cca 200 usedlíky se stala významným turistickým centrem, kterým zůstala dodnes. V obci jsme si prohlédli novogotickou kapli sv.Rocha z 19. století. Kaple z cihel a kamene je zaklenuta valenou klenbou, opatřena sedlovou střechou a jehlancovitou věžičkou. V interiéru se nachází oltář s obrazem patrona sv. Rocha a dále sošky Srdce Pána Ježíše a P. Maria s děťátkem.

Po prohlídce kaple jsme se přesunuli k dolní stanici lanovky BONERA , která vede přes mezistanici na Čerňavě na vrchol Šerák ( 1351 m.n.m ). Lanovka je dlouhá přes 3 km a překonává převýšení více než 600 metrů.

JÍZDNÍ ŘÁD

Z Ramzové8.30 – 16.30 hod. v zimním období Z Čerňavy8.45 – 16.15 hod. v letním období8.45 – 16.15 hod. v zimním období 8.30 – 16.30 hod. v letním období
01. 07. – 31. 08.
01. 05. – 30. 06. | 01. 09. – 31. 03.
V dubnu a listopadu probíhají pravidelné opravy.
Aktuální informace o provozu - tel. +420 583 230 077
Zaplatili jsme jízdné za dospělého 150 kč a za děti 110 kč a za půl hodiny jízdy lanovkou jsme byli 200 metrů od chaty Jiřího na Šeráku. Jestli také pojedete lanovkou nahoru , nezapomeňte se otočit dolů . naskytnou se Vám nádherné výhledy na Ramzovou a okolí.
Od lanovky jsme přišli do chaty Jiřího na Šeráku , která je více než sto let stará. Je to kamenná chata s restaurací. Byla vybudována německým turistickým spolkem v roce 1888 díky pochopení vratislavského biskupa Jiřího Koppa, který bezplatně věnoval pozemek na stavbu. Podle Koppa byla také chata nazvána. V únoru 1893 chata vyhořela, ale již v červnu 1894 se sešli příznivci turistiky při slavnostním otevření nové, větší chaty, postavené na základech předcházející stavby. Za pohoštění se tehdy vybíraly dvě zlatky a sváteční hosté šlapali nahoru po svých. V roce 1926 byla chata rozšířena o vyhlídkovou místnost. Po válce převzal chatu Klub československých turistů a později podnik Restaurace a Jídelny Jeseník. Na chatě je stanice Horské služby.
Po dobrém a rychlém občerstvení jsme se pokochali výhledem na město Jeseník a jeho široké okolí - stačí se u chaty pořádně rozhlédnout a mít dobré počasí.
Z chaty jsme vyrazili po modré trase na Obří skály , vzdálené asi 1,5 km prudkého klesání. Cesta vedla úzkou stezkou po kamenech , která je absolutně nevhodná pro cyklisty.
Obří Skály leží nad údolím Vražedného potoka a jsou až deset metrů vysoké. Výhledy, jako z ptačí perspektivy, jsou odtud na jih i jihovýchod. Viděli jsme Rychlebské Hory, pásmo Králického Sněžníku či větrné elektrárny v Ostružné a jelikož nám vyšlo počasí , tak bylo vidět až do Polska.
Po deseti minutách na Obřích Skalách jsme pokračovali po modré trase , která se spojila se zelenou a čekalo nás posledních 500 metrů prudkého klesání. Na Rozcestí Pod Obřími Skálami jsme pokračovali už po zelené značce , která nás zavedla do údolí Vražedného potoka. Jeho jméno má původ v pověsti vycházející ze skutečných událostí. Za třicetileté války se místní obyvatelstvo často ukrývalo v lesích. Jednou však byli právě zde místní obyvatelé objeveni Švédskými vojáky, kteří je zde povraždili. Voda ve zdejším potoce byla prý zbarvena krví tak, že byla úplně červená.
Stezka okolo potoka nás vede po kamenité cestě a cestou míjíme kamenné přehrady, vysoké až několik metrů. Je jich celkem sedm a okolo nich postupně dojdeme až k mostu přes potok. Poté zbývá kolem 1,5 km do Ramzové. Celou cestu jsme i s dětmi celkem dobře zvládli , v Ramzové jsme si dali výborné borůvkové knedlíky.
Tato trasa je jednou z nejhezčích v Jeseníkách a až se na ni vydáte , tak Vám přeji hezké počasí a daleké rozhledy.