Loading...
Trošku jsem vymetl archív a protože co nevidět tomu bude 20 let přikládám malou vzpomínku na téměř měsíční putování po Evropě.
Zhruba v polovině července 1991 jsem byl jednou přítelkyní osloven, nechtělo-li by se mi jet stopem do Švédska, byl to tak zajímavě bláznivý nápad, že jsem o tom nějakou dobu uvažoval, ale nakonec se celkem velmi rychle rozhodl. Jelikož se blíží dvacáté výročí této akce, přináším alespoň výtah ze zápisků o cestě.
Předem musím podotknout, že jsme neměli nijak zvlášť našetřeno na dlouhou cestu, tak jsme víceméně vyrazili s tím co bylo. Kolegyně byla rok před tím na výpravě stopem do Itálie, takže nějaké zkušenosti měla.
Vzhledem k tomu, že to bylo nějaký rok a půl po převratu, měli jsme ještě takové socialistické platy, takže většinu potravin jsme vezli sebou. Na den to byly nějaké lovecké salámy – protože jsou dobře trvanlivé, stejně tak uzený sýr a na zakusování nějaký ten moskevský chléb. Na pití nějaké šumáky či vitacit (vzpomene si někdo co to bylo?). Po večerech jsme pak vařili nějaké pudinky, krupičnou kaši a takové blbosti ze sunaru a k tomu vločky nebo müsli. Vyměnili jsme cca 1000,- Kč za švédské a dánské koruny – ty jsme potřebovali na trajekty, dělalo to asi 200 SEK a 210 DKK.
Původně naším cílem bylo tak střední Švédsko – nakonec to bylo i dál, o tom se zmíním v průběhu.
Ještě malý zádrhel byl v hraničních kontrolách, v té době jsme už sice měli bezvízový styk s většinou evropských zemí, jen tehdy někde vyžadovali nějaký finanční limit.
Nakonec jediný problém v tom nastal na hranici mezi Německem a Dánskem, kam nás původně dovezl nějaký řidič pouze k celnici a tam nás pohraničník nechtěl vpustit, tak jsme se kousek vrátili a zkusili si stopnout někoho, abychom projeli autem – to se celkem povedlo.
Jak jsme později i zjistili, ušetřit se dalo i za některé trajekty – podařilo se nám v Dánsku projet s některými domorodci, ti platili za auto, za cestující se neplatí, takže jsme si zaplatili trajekt z Helsingöru do Helsinborgu – vlastně jedno město mezi Dánskem a Švédskem, to ještě se zpáteční slevou (platí měsíc).
Zapomněl jsem ještě na litr rumu (tuzemský z Božkova, tehdy se to ještě mohlo nazývat rumem), který jsme každý měli na výměnný obchod ve Skandinávii, kde je chlast nekřesťansky drahý.
Dál už jen stručně, rozepisovat se o jednotlivých dnech by bylo značně dlouhé, takže jen datum, dopravní prostředek, město či vesnice, kilometry.
So 20.7.1991
počasí: polojasno, ne moc horko (tak to opisuju z cancáku – teplotu jsme neměřili)
Šumperk - Bludov - 6km – Opel, Bludov – Klášterec – 6km - Škoda 120, Klášterec – Písařov (Kocanda) - 8km – Škoda, Kocanda – Hradec Králové – 96km - Mercedes Benz 190, Hradec Králové – Děčín -168km – Toyota (dodávka), den 284km
Zde bych jen připsal, že řidič poslední dodávky Toyota nás v Děčíně pozval k sobě domů, kde jsme přespali, a druhý den nás ještě svezl na hranici do Hřenska.
Ne 21.7.1991
počasí: polojasno až oblačno, sem tam kape
Děčín – Hřensko – Toyota řidič Zbyněk (tak už vidím, jak se jmenoval) - 12km, Schmilka – Bad Schandau – 8km – Mazda 626, Bad Schandau – Königstein - 8km – Nisan, Königstein – Sova - 31km – Ford, Sova Meissen - 18km – Wartburg, Meissen – Zehren – 6km – Trabant, Zehren – Seerhausen - 14km Opel, Seerhausen – Wendenburg – 264km – Renault 5, Wendenburg – Eckerenförde – 283km Saab 900, den 664km, celkem 948km
Za den jsme víceméně projeli celé severní Německo, tedy z NDR do NSR, ale to už snad bylo po sjednocení (nebo před?).
Po 22.7.1991
počasí: ráno oblačno, postupně polojasno
Eckerenförde – Eckerenförde – 4km – VW Golf, Eckerenförde – Schleswig – 24km – Škoda Favorit (musím přiznat, to bylo poprvé ce jsem jel Favoritem), Schleswig – Wanderup – 19km – Mercedes Benz, Wanderup – Flensburg – 13km – Mercedes Benz, Flensburg – hranice DK – 3km VW transporter, tady byl ten zádrhel, tak jsme se vrátili, hranice DK – Flensburg – 5km – Seat, Flensburg – Kolding – 92km – Opel Kadet (to už je Dánsko), Kolding – Kolding výpadovka – 3km Renault 4, výpadovka – Fredericia – 14km – Honda, Fredericia – Langeskov – 60km – Opel, den 227km, celkem 1175km
Út 23.7.1991
počasí: polojasno až oblačno
Langeskov – Nyborg – 19km – Volvo náklaďák, Nyborg – Korsor 20km – trajekt, dnes je mezi ostrovy Fyn a Sjealand velký most, Korsor – Ejby – 103km Ford, Ejby – Lyngby – 12km – Opel, Lyngby - ?prodejna Renault Volvo (otazník znamená, že jsem nezaznamenal název obce, vím že jsme nějak objížděli Kodaň), Renault Volvo - ?krásná cesta – 20km – Volvo, krásná cesta – Helsingor – 10km – Ford, Helsingor – Helsinborg – 10km – trajekt, Helsinborg (SVE) – Sofiero, den 211km, celkem 1386km
St 24.7.1991
počasí: takřka celý den krásně, skoro jasno do 25°C
Sofiero – Öorkeljunfa – 51km – Ford, Örkeljunga – Stockholm – 480km – Volvo kamion, den 531km, celkem 1917km
zde musím poznamenat, ráno jsme chytali stopa šíleně dlouho, pak nám zastavil krajan – emigrant, byli jsme u něj na návštěvě, u něj jsme požili protivínský Platan a prodali 1l rumu, doprovodil nás k nějaké benzince a tam jsme stopli kamion
Čt 25.7.1991
počasí: ráno mlha, den pěkně, odpoledne bouřka, večer jasno
Stockholm – Strangeräs – 73km – Volvo kamion, řidič Peer – ještě nás kousek svezl, Strangeräs – Arboga – Örebro – 40km - VW Jetta, Örebro – Nora – 27km – Opel kadet, Nora – Ludvika – 92km – Nisan Sunny, Ludvika – Borlange – 48km – Fiat Regatta, Borlange – Falun – 19km – Volvo kombi, Falun – Leksand – 40km – Ford escort, Leksand – Karlfeldtsgarden – 11km – linkový autobus, Karlfeldtsgarden – Rattvik – 11km – Ford escort, den 390km, celkem 2307km,
Z Falunu nás vezla dívka, která nám vykládala o tom, že stopovala na Sahaře, z čehož vyplývá, že náš stop po Skandinávii není žádné hrdinství, jela za svým milým, který byl řidič autonusu, proto ten stop linkového autobusu...
Když jsme doma plánovali cestu na sever, počítali jsme, že bude dobré se dostat tak do Falunu, byli jsme tu za šest dní.
Pá 26.7.1991
počasí: polojasno, oblačno
Rattvik – Mora – 33km – Volvo kombi, Mora – Orsa – 15km – Audi, Orsa – Östersund – 331km – Volvo 460, den 379km, celkem 2686km
Ten den nás potkalo velké štěstí, poslední úsek, od městečka Orsa jsme stopli dva hochy ze Švýcarska, což byli bratři, kteří dostali od rodičů příspěvek na výlet do Švédska, půjčili si auto a jeli na čundr. Pospávali po nějakých hostelech, takže se nabídli, nechtěli bychom kousek s nimi. Kdo by odmítl.
So 27.7.1991
počasí: oblačno – polojasno
Östersund – Steinkjer – 399km, v tom zajížďka do Trondheimu asi 70km, celkem 3085km
Přejíždíme pohraniční Hory do Norska, na hranici jen semafor, žádné kontroly a to ještě nebyl žádný Schengen, k tomu prohlídka starého sídla králů Tronheimu
Ne 28.7.1991
počasí: polojasno, oblačno, nakonec i déšť
Seinkjer – Mo i Rana – 412km, celkem 3497km
Po 29.7.1991
počasí: zataženo, místy déšť
Mo i Rana – Narvik – 417km, celkem 3914km
Noc byla tak mokrá, že jsme přemluvili hochy, aby nás nechali přespat v autě, abychom neměli mokro ve stanu, oni zase spali v hostelu. A tento den jsme překročili Severní polární kruh, no i v Narviku jsme nakonec spali v autě.
Út 30.7.1991
počasí: v Norsku škaredě, do Švédska lepší, od Kiruny jasno
Narvik – Kiruna – 180km – Volvo 460, Kiruna – Svapavaara – 47km Opel rekord, Svapavaara – Gällivare – 80km – VW Pasat, Gällivare – křižovatka hlavní cesty – 13km – Audi Quatro, křižovatka – Leipojärvi – 16km – Audi 200, Leipojärvi – křižovatka Nattavaara – 15km – Renault Twingo, den351km, celkem 4265km
V Kiruně se loučíme se Švýcary, oni pokračují někam mezi Laponce, my po švédském pobřeží Baltu k jihu. Severní Švédsko je řídce obydlené, proto tam jsou významné křižovatky. A konečně jsem se naučil počítat švédské míle. Nocleh ve stanu za polárním kruhem, samozřejmě bílá noc, byla i v Narviku a asi tak milion komárů.
St 31.7.1991
počasí: polojasno – tak akorát
křižovatka Natavaara – Hakkas 6km – terénní 4WD, Hakkas – Överkalix – 88km Toyota Tercel 4WD, Överkalix – křižovatka na Boden – 80km VW Jetta, křižovatka – Lulea – 26km – Saab 900, Lulea – křižovatka na Mörön 24km – Toyota minibus, křižovatka – někde před Pitea – 12km - Mazda, ? - Skeleftea – 103km Saab 900, Skeleftea – Bureä – 20km – VW Polo, Bureä – křižovatka na Vebomark – 27km – Volvo kombi, křižovatka – Ornsköldvik – 197km – Volvo kamion, den 483km, celkem 4758km
Čt 1.8.1991
počasí: skoro jasno, teplo
Ornsköldvik – Ludvika – 533km Volvo kamion, Ludvika – Karlstadt – 172km – Volvo 850, 705km, celkem 5463km
Pokračujeme stejným kamionem s řidičem Robertem, od Ludviky jedeme Volvem, které se tehdy ještě snad nevyrábělo, byl to jeden z prvních kusů, manažer Volva si jel zahrát golf.
Pá 2.8.1991
počasí: celý den pršelo, tak jsme celý den leželi ve stanu na břehu největšího jezera ve Švédsku.
So 3.8.1991
počasí: postupně se zlepšuje, večer jasno
Karlstadt – Alingsäs – 250km Saab 9000, celkem 5713km
Stopli jsme pana profesora, jak se spolu vybavujeme, tak nás zve k sobě na chatu, ať má nějakou návštěvu. Nejdřív však v městečku návštěva u jeho maminky a sestry. A dvě noci v posteli...
Ne 4.8.1991
Tento den tedy zase bez cestování, pouze návštěva města a pamětihodností, odpoledne veget u jezera, večer beseda se sousedy u finské vodky.
Po 5.8.1991
počasí: ráno mlha, polojasno
Alingsäs – Boräs – 40km – Volvo F6, Boräs – Sexdrega – 23km – Renault Traffic, Sexdrega – Svendjunga – 10km – Ford Escort, Svendjunga – Tranemo – 17km – Volvo kombi, Tranemo – Värnamo – 66km – Rover V8, Värnamo – Markaryd – 95km – Saab 99, Markaryd – Örkleljunga – 31km – BMW, den 283km, celkem 5995km
Tak opět v Örkeljunze, byli jsme domluveni, že se stavíme u nového známého, co jsme u něj nedávno popíjeli Platan, tak se seznamujeme i s dalšími českými i slovenskými sousedy
Út 6.8.1991
počasí: oblačno, déšť, bouřky
Örkeljunga – Helsinborg – 52km – Nisan, Helsinborg – Helsingor – 10km – trajekt, Helsingor – Lyngby – 37km – Fiat Regatta, Lyngby – okruh kolem Kodaně – 10km – Saab 9000, Kobehavn – Roskilde – 32km – Toyota, Roskilde – Assens – 178km – VW Golf i s trajektem, Assens – Middelfart – 41km – Audi, Middelfart – Vejle – 31km – Mercedes Benz, den 391km celkem 6386km
Vracíme se do Dánska, průjezd kolem Roskilde mi připomíná slavný festival, stop VW Golfu nám umožní uštřit za trajekt. Aspoň se můžeme rozšoupnout v supermarketu.
St 7.8.1991
počasí: polojasno, večer bouřka
Vejle – nájezd za zálivem – 5km – Citroen, nájezd – Abenrä – 78km – Volvo, Abenrä – Krusa – 33km – Datsun, Krusa – Kiel – 100km – Wartburg, Kiel – Hoffnung – 87km – VW Pasat, Hoffnung – křižovatka silnice 214 – 140km – Nissan dodávka, křižovatka – Nienburg – 37km – Opel, Nienburg – Lemke – 5km – Opel, Lemke – Sullingen – 25km – Audi 80, Sullingen Wehrlbeck – 10km – Opel Kadet, den 510km, celkem 6896km
Nikdy by mě nenapadlo, že Wartburgem si nejvíc zajezdím v západním Německu!
Čt 8.8.1991
počasí: déštť, odpoledne ustává, oblačno až polojasno
Wehrlbeck – Cloppenburg – 62km – Ford, Cloppenburg – Löningen – 24km – VW Pasat kombi, Löningen – Lingen – 64km – VW Pasat kombi, Lingen – Haarsalem – 140km – Opel, den 270km, celkem 7166km
Před deštěm do spořitelny a zase velká útrata za 4 marky. A vjezd do Holandska.
Pá 9.8.1991
počasí: skoro jasno, teplo
Haarsalem – křižovatka na Ede – 5km – Mercedes Benz, křižovatka – Ede – 15km – VW Golf, Ede – křižovatka dálnic A12A50 – 10km – Volvo, křižovatka – Nijmegen – 24km – Ford, Nijmegen – Hertogenbosch – 34km – Opel, Hertogenbosch – Turnhout – 48km – Renault 21, Turnhout – Vesterlo – 24km – Opel, Vesterlo – Bruxelles – 51km - Renault 25, Bruxelles – Wavre – 15km – Toyota, den 227km, celkem 7393km
Návštěva u pana Leona ve Wavre, belgický kapitalista v mládí jezdil do Vernířovic na jeleny. Zdenin otec býval lesníkem v Sedmidvorech, kteý ho na lovech provázel, večeře na bruselském předměstí. Zde poprvé ochutnáváme citronové pivo Blanche de Hoegarden, které je dnes u nás celkem běžně k vidění, tenkrát mi nechutnalo a dnes ho taky nepiju.
So 10.8.1991
počasí: ráno mlha, skoro jasno, teplo
Wavre – Namur – 33km peugeot 205, Namur – Marche – 51km – Renault 21, Marche – Vielsalm – 61km peugeot 505TD, Vielsalm – hranice Lucemburska – 20km – BMW, hranice – Wemperhardt – 4km Ford Escort , Wemperhardt – Winterspelt – 22km – BMW 524TD, den 191km, celkem 7584km
Pan Leon nám udělal snídani a Jean Pierre nás svezl do Namuru. Cestou Ardeny, doufali jsme, že projedeme Lucemburskem, ovšem do první vesnice jedou všichni jen na nákup a dál už nikdo, takže musíme zpět do Belgie.
Ne 11.8.1991
počasí: jasno a teplo
Winterspelt – Bitburg – 40km – Mitsubishi, Bitbirg – Trier – 32km – Mercedes Benz, Trier – parkoviště – 8km – BMW, parkoviště – Saarburg – 3km – Opel, Saarburg – Losheim – 27km – Alfa Romeo spider, Losheim – Lebach – 21km – Ford Escort, Lebach – Lansweller – 4km – Mitsubishi dodávka, Lansweller – Hausweiler – 3km – Opel, Hausweiler – Bayreuth – 465km – Mercedes Benz, den 603km, celkem 8187km
Z Belgie tedy opět do Německa, do trevíru nás vezou nějací Turci a tehdy jsem měl i trochu bojara, ovšem pak se povozíme krajinou moselského vína a to je jiná, hlavně pak ta Alfa Romeo. A stop do Bayreuthu, za odpoledne jsme skoro v Česku.
Po 12.8.1991
počasí: oblačno až zataženo, déšť, odpoledne vyjasnění
Bayreuth – Bad berneck – 15km – Opel, Bad Berneck – křižovatka na Wunsiedel – 29km – Renault 18, den 44km celkem 8231km
Prohlídka města, nějaké nákupy, v Bayreuthu jsem tenkrát kopil foťák Revue, automat s ohniskem 35mm, to byl pokrok oproti sovětské Vilia avto.
Út 13.8.1991
počasí: polojasno, teplo
křižovatka – Svatý Kříž – 32km – Citroen, Svatý Kříž – Jesenice přehrada – 13km – Škoda 1000MB, den 45km, celkem 8276km
Německý státní úředník nás hodil na hranici, pak příjezd na přehradu u Chebu a rekreace, večer beseda se sousedy, kteří přijeli z Beneluxu. Utratili jsme v hospodě 130,- Kč, už ani nevím, ce se před 20 lety za ty prachy dalo koupit.
St. 14.8.1991
počasí: polojasno, teplo
Jesenice – Plzeň – 92km – Š 105, Plzeň – Žižkov – 105km Avia 30, Žižkov – Želivského 2,5km – tramvaj 26, Želivského – Dolní Počernice – 5,5km – autobus 208, Dolní Počernice – Kolín – 54km – Š 120, Kolín – Seč – 46km – Š 1203, den 305km, celkem 8581km
Do Prahy jsme moc nechtěli, ale bohužel Doprava na východ směřuje převážně na hlavní město. Tak jsme přijeli k Viktorce Žižkov a jednou v životě jsem byl na Seči.
Čt 15.8.1991
počasí: oblačno až polojasno
Seč – Hlinsko – 20km – autobus linka, Hlinsko – Kladno – 6km – Š1202, Kladno – Krouna - 4km – autobus linka, Krouna – Polička – 19km - autobus linka, Polička – Bukovice 59km – autobus, Bukovice – Šumperk – 20km – Š120, den 123km
CELKEM 8704Km
Poslední den, Doprava z části veřejná, ovšem z Poličky jedeme zdarma zájezdovým autobusem, který jede do Polska pro nějakou mládež, která tam přijela za papežem.
Ještě k obrázkům, fotil jsem tenkrát na východoněmecký diafilm ORWO, ten měl ISO snad 60, takže se sním dalo fotit jen za hodně dobrého světla. Aparát sovětský, Vilia avto, to byla o fous lepší Smena. Nedávno jsem to oskenoval a jak se dalo, upravil v Lightroomu.