Velká cesta na Nordkapp
8.7.2009 brzy ráno za deště odjíždíme z Ostravy s cestovní kanceláří Vsacan tour za půlnočním sluncem na Nordkapp. Cesta vede přes území 9 států, takže to není jen Norsko. Při průjezdu Polskem se zastavujeme u stylového motorestu Kriwań u Gomunic a pak pokračujeme do litevského Kaunasu, kde máme první nocleh v hotelu Metropolis.
9.7.2009 průjezd Litvou k poutnímu místu Litevců - Hoře křížů, Križiu Kalnas, která byla za doby sovětské moci několikrát srovnána se zemí a Litevci ji vždy postavili znovu. Jsou zde tisíce křížů s celého světa. Pokračujeme dále přes Lotyšsko s krátkou zastávkou na pobřeží Baltu v Rižském zálivu a dále přes Estonsko do Tallinnu. Pro milovníky hor se může zdát cesta přes Polsko a pobaltské republiky jednotvárná, protože je to samá rovina, ale na druhou stranu je průjezd zelení uklidňující. V Tallinnu ještě stíháme projít hlavní památky starého města, udělat pár fotek z hradeb, ochutnat místní specialitu - sladké mandle ve skořici za deště se projít starým městem a pak další nocleh v hotelu.
10.7.2009 odplouváme za slunečného počasí z Tallinnu do Helsinek. Helsinki i když jsou celkem mladé město (nejstarší kamenný dům je zde z roku 1757), mají milovníkům památek co nabídnout. Zajímavá byla bílá stavba haly Finlandia od Alvara Aalta nebo olympijský stadion s jedenáctipatrovou vyhlídkovou věží. Kostely jsou zde hlavně pravoslavné - Uspenská katedrála nebo evangelické - Tuomiokirkko a skalní chrám Temppeliaukion. Zajímavé byly i hospody s českými pivy i názvy jako: Praha, Zetor a Vltava. Na poloostrově Katajanokka kde byl další nocleh je i zajímavá moderní výstavba obytných domů.
11.7.2009 z Helsinek jsme odjížděli do oblasti Karélie, kde už byly hlavně jezera a lesy. První zastávka byla v městě Imatra, které je vzdáleno asi 5 km od Finsko-Ruské hranice. Ve městě občas pro turisty upouštějí přehradu, my jsme to štěstí neměli, tak jsme kanál viděli aspoň prázdný. Kousek od města v lese je kostel Tří křížů postavený podle návrhu architekta Alvara Aalta, z jehož architekturou jsme se setkali ještě několikrát. Pak jsme pokračovali na sever do oblasti Savonlinna, kde je nejkrásnější finský hrad Olavinlinna a v blízkosti největší finský dřevěný kostel v Kerimäki. Pak už jsme směřovali k jezeru Puruvesi do kempu Karjalan Lomakeskus, kde jsme měli první nocleh v chatkách a mohli se také vykoupat v jezeře.
12.7.2009 ráno odjezd za deště do města Kuopio. Zastávka na vrchu Puijo s rozhlednou a výhledem na krajinu tisíce jezer. Naštěstí přestalo pršet. Ve městě Kuopio prohlídka kostela a v poledne odjezd do přístavního města Oulu na pobřeží Botnického zálivu. Nocleh na v kempu Nallikari.
13.7.2009 odjezd do Rovaniemi za stavbami Alvara Aalta a na finský Severní polární kruh, sídlo Santa Clause - Napapiiri. Je to tady těžká komerce. Po získání nezbytného razítka cesta za polární kruh dále na sever k jezeru Inari do kempu ve stejnojmenném městečku. Nocleh opět v chatkách.
14.7.2009 ráno výlet lodí po jezeře Inari na posvátný ostrov Ukko. Po návratu cesta do Norska až do kempu Nordkapp. Po večeři odjezd na nesevernější mys Evropy i když to už vlastně není pevnina, ale ostrov. Marné čekání na půlnoční slunce, protože zde 71°10'16"N, 25°47'0.99"E bylo jako v prádelně. Po půlnoci návrat do kempu.
15.7.2009 po vyspání odjezd přes Gildetun s vyhlídkou na fjord, do Tromsø, univerzitní město s Arktickou katedrálou, která znázorňuje nakupené ledové kry. Nocleh opět v chatkách.
16.7.2009 ráno prohlídka Tromsø a po nezbytném nákupu odjezd na peřeje Målselvfossen a dále do přístavního města Narvik, kde končí železnice ze švédské Kiruny. Za druhé světové války se zde sváděly tuhé boje z důvodu strategické polohy u nezamrzajícího pobřeží. Po prohlídce města pokračujeme kolem fjordů na souostroví Vesterály a pak na Lofoty do Svolværu, kde máme další nocleh. Zde konečně rostou houby a také ostružiníky morušky, bohužel plody jsou nezralé.
17.7.2009 cesta ze Svolværu přes Kabelvåg a Henningsvær do Borgu, kde jsme navštívili vikingské muzeum. Jsou zde ukázky, jak žili vikingové. Krátká zastávka u německé pevnosti u Eggumu, odkud za 2. světové války Němci pomocí radaru naváděli své ponorky na spojenecké konvoje. Prohlídka rybářské vesnice Nusfjord a cesta kolem krásné pláže v Rambergu do městečka Reine, které bylo několikrát vyhlášeno za nejkrásnější místo Norska. Odtud cesta na poslední výspu civilizace do vesnice Å, kde byl další nocleh na Lofotech.
18.7.2009 ráno cesta na trajekt do Moskenes a pak plavba z Lofot na pevninu do norského města Bodø. Pak už na norský Severní polární kruh a přes Mo i Ranu cesta do Švédska kolem nádherných hor, jezer a řek. Příjezd do Lycksele, kempu Ansia u jezera, na další nocleh v chatkách.
19.7.2009 cesta do města Umeå na pobřeží Botnického zálivu a po pobřeží Baltu přes Högakustenbron, most procházející oblastí formovanou ledovcem a zapsanou do seznamu světového dědictví Unesco, do města Gävle, které bylo nejsevernějším sídlem krále Gustava Vasy. Procházka za deště starým městem a zámeckým parkem a pak cesta do kempu v Uppsale.
20.7.2009 ráno hororový zážitek při předávání chatek. Na vojně to takové nebylo!!! Prohlídka památek Uppsaly, kostely zámek krále Gustava Vasy pouze zvenčí. Návštěva univerzitní knihovny Carolina Rediviva, kde je umístěn Codex Argenteus ukradený Švédy v Praze za třicetiletých válek. Po prohlídce Uppsaly krátký přejezd do Stockholmu. Prohlídka města i s radniční věže. Krásné výhledy na celé staré město. Prohlídka lodi Vasa ve stejnojmenném muzeu, které bylo postaveno pro loď potopenou 333 let v moři. Po procházce městem nocleh na koleji teologické fakulty.
21.7.2009 přejezd z východního pobřeží na západ. Zastávka v Jönköpingu, na jezeře Vättern a dále v Lundu, univerzitním městě s bohatou historií a nejvýznamnější románskou stavbou severu - Dómem. Po prohlídce města přejezd do Malmö, s krátkými prohlídkami nové i staré části města. Pak už jen cesta na trajekt do Trelleborgu a noční cesta v kajutě trajektu Tom Sawyer do německého Rostocku.
22.7.2009 1100 km domů.
Přejezd hranic do ČR každý pozná i se zavřenýma očima. Nechápu, proč máme dvakrát dražší silnice než jinde na světě a cesta po nich je utrpením. Ve Skandinávii jsou větší mrazy a cesty jsou tam dokonalé. Celkový dojem se zájezdu: Výborná ochutnávka na další cesty s užším zaměřením. Těch cca 8500 km je hodně na pouhých 15 dnů. Výborné bylo, že nebyly žádné noční přejezdy. Nejvíce nás mrzelo, že na Nordkappu byla mlha a nebylo téměř nic vidět.