Loading...

VIII.část ČR-Německo-Belgie-Francie-Anglie-Skotsko-Wales-Německo-ČR 6.6.-11.7.09

Cestopisy

25.6. Z Harlechu projíždíme NP Snowdonia a musíme projet znovu Betws-y-coed. Jinak to nejde. NP není moc protkán silnicemi. Nám to ale nevadí, jedeme jeho jinou částí a kocháme se přírodou z okna auta. U Corwenu se k našemu směru přidá kličkující kanál Dee (Dyfrdwy) a abychom nepochybovali, že jsme ještě pořád ve Walesu, po 10km projíždíme vesničkou Glyndyfrdwy. Po pár kilometrech jsme u Berwynu. Toto místo je zajímavé třemi mosty v jednom místě pod různými úhly a různých úrovních nad sebou. Dole teče řeka, přes kterou je kolmo silniční most. Nad tím, těsně vedle, mírně šikmo je křižuje železniční viadukt. A jen jako přídavek, pod silnicí a železnicí, které pár metrů vedle řeky zde vedou souběžně, jen v různých úrovních, protože silnice tam dělá zatáčku, se řítí vodopád. Doufám, že jste ten propletenec tří mostů s řekou, silnicí, železnicí a vodopádem pochopili. Protože to jednoduše vysvětlit nejde. Ani pořádně vyfotit. Kdysi jsem viděl perfektní fotku tohoto uzlu a přímo na místě jsem chodil sem a tam, odkud bych to nejlépe zabral, ale moc to nešlo. Nakonec jsem vyvodil, že nejspíš to bylo focené ze střechy nebo okna některého patra jakési osamělé větší budovy na druhém břehu. Ten fotograf tam musel obcházet hodně dlouho a nakonec se asi vloudit do té budovy. Llangollen je význačný nejen železničním nádražím s parními vlaky. Nádraží i město jsou o hodně níž, než přístav na již zmíněném kanálu. Hledali jsme ten kanál s přístavem logicky dole, kde teče řeka Dee. Jezdili jsme autem sem a tam, z jednoho konce na druhý, pak napříč, a kanál nikde. Koho by napadlo, že bude vysoko ve stráni. Abyste ho nehledali tak dlouho jako my, zde je GPS: N52,97196 W3,17012. Z toho přístaviště jezdí turisté vyhlídkovou plavbu kanálem, zejména kvůli atraktivní části plavby po nejvyšším a nejdelším mostě-akvaduktu Pontcysyllte, který byl postaven před 200lety! A evidentně neprosakuje! Až se podíváte na fotku v galerii, která je jen odvarem skutečného pohledu in natura, tak musíte žasnout. Mně se bohužel nepovedlo tam nahoře vyfotit plující loď, protože z místa, kde se to dalo fotit, mně vyháněl nějaký místní sedlák a nemohl jsem čekat. Akvadukt je pro své impozantní parametry 1km délky a výšce 126 m nad řekou zapsán do seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Asi 3km SV nad městem je zřícenina hradu Castell Dinas Bran (N52,97905 W3,16016) s pěkným výhledem. Východisko pro pěší výlet je N52,97738 W3,16796 a jde se na S a pak na SV. Asi 10 km za Llangollenem opouštíme Wales a vjíždíme na území Anglie. Cesta nás vede na JV do dalšího velice interesantního města Shrewsbury. Také patří mezi nejhezčí města Anglie. Je v něm rovněž množství starých hrázděných domů, starobylé ulice a náměstí, červený hrad. Možnosti parkování jsou omezené, snad N52,70700 W2,75920, nebo poblíž nádraží N52,70725 W2,74353. V Coventry nás ráno čekalo překvapení. Zaparkovali jsme před křižovatkou Cannon Hill Rd/Ivy Farm Lane N52,38769 W1,54674. Povečeřeli jsme a zalehli.

26.6. A ráno to překvapení. Pravá zadní pneu byla téměř prázdná. Nuže dobrá. Výměna za rezervu a hledání pneuservisu. Při výměně kola nám několik lidí nabízelo pomoc. Až nakonec nejneodbytnější byl nějaký pošťák s bicyklem. Slíbil mně, že nás dovede do pneuservisu. Zdůrazňoval jsem pneuservis. Po výměně rezervy jsme naložili kolo i jeho a jedeme. Samozřejmě nás dovedl do autoservisu. Marné bylo mé vysvětlování, že kolo chce pneu-servis. Po té, co mu to vysvětlili i zaměstnanci autoservisu, jsme zajeli do skutečného pneuservisu. Tam tvrdili, že bezdušovka nejde opravit a dali do ní novou duši. No dobře. Poděkovali jsme pošťákovi několika Regenty a popojíždíme o 10km dál do Kenilworthu. Doporučuji parking před hradem a vedlejší zříceninou kláštera N52,34980 W1,58227, protože je zdarma a je blíž. Velký parking vzadu N52,34908 W1,58044 je placený 1h/1Ł, 2h/1,5Ł, nad 2h/2Ł. Vstup do hradu je i ze zadu od tohoto parkoviště, vstupné 7Ł. Po uskutečnění prohlídek pokračujeme na univerzitní město Oxford. Ve skutečnosti se mi jeví podstatně větší, než vypadá na plánu. Projíždíme tedy centrem a hledáme něco na odstavení. Pojednou se mi nějak zadek auta přestane líbit, zpomaluji a co nejdříve odbočuji do nějaké uličky se zákazy zastavení. A jdu se podívat. Co byste řekli? Zase pravá zadní. Tedy vlastně původní rezerva, prázdná. Pátek, nešťastný je den. Měním ji za tu opravenou s novou duší. Mezitím jde okolo policajt, a když vidí, že tam nestojím dobrovolně, tak jen omrkne a jde dál. Už v Edinburghu jsem se zmiňoval, že ve Velké Británii stání opravdu dost často kontrolují. Jsem z auta tak otrávený, že kašlu na Oxford, stejně je zde asi obtížné najít parkovací místo. Po výměně kola jedeme tedy dál a doufám, že nynější opravená rezerva s novou duší něco vydrží. Ostatně už nejsme daleko od Londýna a Dorkingu, kde bydlí dcera. Nabíráme směr na západ. Někde mezi Eynshamem a Gloucestrem zajíždíme bokem a přespáváme ve Witney-Cogges (N51,78265 W1,47561).

27.6. Ráno objíždíme Gloucester a zastavujeme u pěkné parkově upravené zahrady Westbury Court Water Garden (vst.4,7Ł/os). Je pěkná, ale zavřená. Tudíž ji obhlížíme jen přes kovaný plot. Cestou chceme někde poobědvat. Vypadá to na malebné městečko Chepstow. Už z mostu přes řeku vidíme vpravo staré městské hradby. Odstavujeme auto na parkovišti N51,64445 W2,67035. Po jídle objevujeme městskou bránu, další parkoviště N51,64225 W2,67640 a pěkný hrad (3,7Ł/os + park.0,8Ł/2h, 1,3Ł/3h, 1,8Ł/4h, 3,5Ł/>4h). Je na něj také pěkný pohled z mostu severně od centra. Zde také zíráme, jak příliv hrne obrovskou rychlostí vodu z moře řekou nahoru. To jsem ještě neviděl. Proti takové rychlosti a síle by nebyla v ten okamžik schopna žádná loď plout. Stojíme a fascinovaně sledujeme, jak rychle voda stoupá. Ne voda, spíš hnědá řídká kaše. Během krátké doby se hladina v řece zvedla odhadem tak o 6 metrů. To nebyl příliv, ale malé tsunami. Tady bych postavil přílivovou přehradu. Z Chepstowa je to jen kousek ke známé zřícenině opatství Tintern Abbey. Řekl bych, že jméno je známější, než jak to vypadá. Zajímavá však je. Ale co naplat, každopádně Fountain Abbey v Yorkshire se nemůže nic vyrovnat. Zajíždíme do Caldicotu, je tady hrad (N51,59273 W2,74235, vst.3,75Ł/os.), ale stejně musíme přes jeden ze dvou dálničních mostů přes záliv Seven. Na silničce ke hradu je ve vozovce zabudované zajímavé zařízení dovolující výjezd ven, ale nikoli dovnitř – viz foto. Záliv přejíždíme přes severnější visutý most, ten je v našem směru zdarma, z druhé strany se platí 6Ł. Zajímavé je, že u jižního je to opačně. Efekt tedy působí dobročinně. Kdo chce platit, jede po tom mostě, kde se v jeho směru platí. Kdo ne, jede po druhém. Zajímavé, že? Ještě nás čeká známá soutěska Cheddar u města známého svými sýry. A také opět smůla, do třetice všeho zlého. O tom za chvíli. Zjistili jsme, že v soutěsce jsou pro parkování rozšířená místa vedle silnice. Nejprve návštěvníci obsadí ta se šotolinou, protože na těch se neplatí. Až jsou všechna po celé délce obsazena, opozdilci si musí na začátku soutěsky zaplatit a mohou parkovat na asfaltu. V poplatku je zahrnuta i vyhlídková pěší cesta nahoře nad soutěskou. Úhrada se kontroluje jen při cestě odspodu. Kdo jde shora, nikdo po něm nic nechce. Také zajímavé, že? Ale pamatuji, že u nás to tak bylo třeba na vodopádech Bílé Opavy v Jeseníkách. Samozřejmě jsme zaparkovali asi ve ⅔ soutěsky na šotolině a jdu si ji projít. Jak se vracím k autu, vidím, že žena je na mrtvici a pláče. Mezi vzlyky jen ukáže na levé zadní kolo. Dobré, že? A rezervu jsem si nenechal opravit s tím, že nová duše vydrží až do Dorkingu. Vydržela, ne však na druhé straně jiná. Tentokrát levá zadní. A teď jedna soukromá zajímavost. Byl jsem ve Švédsku, dvakrát na severu u Baltu, na samém jihu Itálie, na jihu Řecka, několikrát přes celou Francii, dvakrát přes Španělsko až na samý konec Evropy a nikdy žádný defekt. Byl jsem před pěti lety ve Velké Británii, ve Walesu a tam jsem měl rovněž třikrát defekt!! A teď Anglie a zase 3x. Jiné auto a jiná kola. Může mi to někdo vysvětlit? Čekal mně nehorázný porod. Stál jsem do mírného kopce a ještě pravou stranou níže. Vozím s sebou tři hevery. Jenomže jak to auto stálo s prázdnou gumou šikmo, tak se pod něj žádný nevešel. Mám malý kompresor. Tak jsem ho zapnul. Dával nepatrně víc vzduchu, než utíkalo ven. Půl hodiny jsem ho dofukoval, a pak rychle oddělal a popojel s podhuštěným kolem půl metru, abych stál lépe a nepřekážel. A znovu to stejné. Několikrát. Jen jsem to vypodložil, aby guma nestála dlouho zlomená. Zavolal jsem dceři do Dorkingu. Mohli přijet až následující den, v neděli. Mezi tím zeť zjistí, kde je v neděli nejblíže otevřený pneuservis. Udělají si nucený nedělní výlet do Cheddaru. V noci se v soutěsce nesmí parkovat, ale nikdo neprotestoval. Co chvíli se nás přišel zeptat nějaký angličan, co máme za problém. Obdobně horolezci, co tady všude lezli po skalách, nás litovali a nabízeli pomoc. Je fakt, že jak jsem vícekrát projel Británii, na celém jejich ostrově, všude byli velice ochotní lidé. Když si myslí, že by mohli pomoci tak ji bez požádání nabízejí. Noc v soutěsce byla klidná, protože v noci tam nikdo nejezdí.

Poslední aktualizace: 7.4.2012
VIII.část ČR-Německo-Belgie-Francie-Anglie-Skotsko-Wales-Německo-ČR 6.6.-11.7.09 na mapě
Autor: Traper
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí VIII.část ČR-Německo-Belgie-Francie-Anglie-Skotsko-Wales-Německo-ČR 6.6.-11.7.09

Chirk Castle
Chirk Castle
Hrad
Chirk Castle mozete najst pri dedinke Chirk v severnom Walese…
33.9km
více »
Pontcysyllte Aqueduct
Pontcysyllte Aqueduct
Most
Osmnáct kilometrů dlouhý akvadukt a kanál Pontcysyllte  je…
36.8km
více »
Llangollen
Llangollen
Město
Llangollen je město na severovýchodě alesu, ležící mezi řekou Dee…
40.3km
více »
Letiště Chester / Hawarden
Letiště Chester / Hawarden
Letiště
Letiště Hawarden (CEG) spadá pod město Chester…
54.3km
více »
Chester
Chester
Město
Pokud se někdy dostanete do Manchesteru nebo Liverpoolu určitě stojí za to…
54.4km
více »
Chester, UK
Chester, UK
Město
Chester ja cca 8O tisícové město na severozápadě Anglie ležící na řece Dee. Je jedním z nejlépe zachovalých historických měst v UK. …
54.6km
více »
zavřít reklamu