Záznamník prožitků z pohoří Rhön v Německu

(foto 001) Název pohoří Rhön mohl vzniknou z keltského výrazu rainom, což patrně znamená kopcovitý. Kelty jsme tady nepotkali, ale kopečky ano. A nechají se šlapat, pěšky i na kole.
(foto 002) V centrální části Německa se rozkládá na ploše 1 550 km² jedno z nejkrásnějších pohoří této země. Na území pohoří Rhön, které zasahuje do třech spolkových zemí, Bavorska, Hesenska a Durynska, je od roku 1991 vyhlášena přírodní rezervace UNESCO – Biosférická rezervace Rhön.
(foto 003) Rhön zaujímá zvláštní místo v rozmanitosti nejenom německých horských pásem. Takřka nedotčenou a občas i liduprázdnou krajinu s čedičovými kopci vulkanického původu a s nekonečnými loukami i rozsáhlými lesy neruší výškové budovy či průmyslové stavby.
(foto 010) V pohoří Rhön jsou menší i větší města. My nejprve zastavujeme v obci Aschach, kterou protéká řeka Fränkische Saale. Prohlížíme si zdejší nejvýznamnější stavbu a dominantu obce, zámek Aschach z 12. století.
(foto 011) V okolí je krásný zámecký park a uvnitř celkem tři muzea – folklórní, školské a Graf-Luxburg-Museum.
(foto 012) Pokračujeme do západní části pohoří Rhön a současně do severní části Bavorska, kde nad lázněmi Bad Brückenau objevujeme kopeček Volkersberg vysoký 552 metrů.
(foto 013) Kromě sakrálních budov je zde nějaké středisko mládeže, a tudíž na spaní moc rušno. Procházíme se a prohlížíme si bývalý klášter Kloster Volkersberg a Poutní kostel svatého kříže.
(foto 014) Pod kopcem se nachází obec Volkers. Podle pověsti tam ve 12. století chtěli postavit kapličku. Řezivo, které pracně připravovali, bylo druhý den nalezeno vedle kříže na vrcholu hory. Snesli ho zpátky a v noci hlídali. V měsíčním světle viděli, jak bílý jelen odnáší dřevo na paroží na vrchol hory. Rozhodli tedy postavit kapli nikoliv v obci, ale na hoře Volkersberg.
(foto 015) Sjíždíme z kopečka dolů do lázní Bad Brückenau, které se nacházející v údolí řeky Sinn. Městečko shledáváme sice půvabné, ale při pátečním večeru překvapivě ospalé.
(foto 016) První budovy byly na tomto místě postaveny ještě před 12. stoletím, ale nejstarší písemná zmínka o městě je v podobě listiny z roku 1249. Prohlížíme si starší domečky, z nichž by některé mohly mít své základy až z 16. století.
(foto 017) Na začátku 20. století byly v Bad Brückenau vytvořeny dva lázeňské parky. Jeden si procházíme a překvapivě ani tady nepotkáváme žádné lidi.
(foto 018) Sice jsme sem přišli s úmyslem dát si pivo z nějakého lokálního pivovaru, ale nakonec ochutnáváme pramen „sedm zdrojů“.
(foto 019) Spaní na okraji lesa nebylo špatné, jenom ta dálnice v noci moc nahlas „prozpěvovala“.
(foto 020) Při sobotním ránu odjíždíme za sluníčkem, které nacházíme v sedle na obcí Kothen. Ráno je líný začátek dalšího nádherného dne. Přípravě snídaně i výletu věnujeme dostatek času.
(foto 021) Chvíli po našem prvním nasednutí na kolo si prohlížíme zajímavé historické hraniční kameny na hranici Bavorska a Hesenska, které pocházejí z roku 1729.
(foto 022) KB neznamená Komerční banka, ale Königreich Bayern neboli Bavorské království. Kromě roku je zde královský znak s křížem.
Z druhé strany hraničního kamene je KP = Königreich Preussen – Pruské království a jeho znak se lvem.
(foto 023) Majákem našeho dnešního dopoledního putování je rozhledna Mottener Haube na vrcholu zalesněného kopce Grosse Haube v nadmořské výšce 658 metrů. Její dosažení není zdaleka tak snadné, jak se na první pohled zdálo.
(foto 024) Na vyhlídkovou plošinu ocelová rozhledna vysoká 23,8 metru musíme vystoupat po 135 schodech, přičemž si lze odpočinou na některé z 11 mezipodest.
(foto 025) Dnes je celkem dobrá viditelnost, a tak si užíváme panoramatický výhled. Především vyhlížíme kopečky Wasserkuppe či Kreuzberg, kam se chystáme nebo pohoří Spessart rozprostírající se na jihozápadně, kam jsme původně plánovali letošní výlet. Vidět je toho samozřejmě více a v orientaci nám pomáhají čtyři informační tabulky.
(foto 026) Další cíl, který jsme si v pohoří Rhön vyhlédli, se nachází východním směrem. My však k němu musíme jet trochu složitěji, jelikož se v těchto místech nachází Vojenský výcvikový prostor Wildflecken o rozloze více než 7000 hektarů. Založen byl v roce 1938 a v současnosti ho společně s Bundeswehrem užívají vojska NATO.
(foto 027) Klášter Kreuzberg je františkánský klášter u města Bischofsheim. Nachází se na západním svahu vrchu Kreuzbergu v pohoří Rhön v nadmořské výšce 864 m. Každý rok se na Kreuzberg, a do zdejšího kláštera koná kolem 70 poutí z celé Franky.
Klášter zasvěcený Povýšení kříže byl založen františkány, kteří postavili první budovu v letech 1681 až 1692. Následovala stavba knížecí budovy, kaple, křížové cesty a v roce 1731 pivovaru. Na Kreuzbergu se od té doby vaří pivo.
(foto 028) V předkřesťanských dobách mohlo být na vrchu Kreuzberg (928 m.n.m.) pohanské kultovní a náboženské místo. Název Kreuzberg vznikl patrně až v polovině 17. století a nahradil původní označení Aschberg, ale už někdy od 7. století je považován tento kopeček za „Svatou horu Franků“.
(foto 029) První poutní kříž tady vztyčili kolem roku 1400, první kapli vybudovali v roce 1598. Kníže-biskup Julius Echter von Mespelbrunn nechal na Kreuzberbu roku 1582 postavit tři kříže. Místo se stalo postupně cílem poutí. Stávající kříže pocházejí z roku 1710.
(foto 030) Nedaleko od Kreuzbergu objevujeme jezírko Rothsee. Na jídelním lístku zdejší rybí hospody Fischerhütte am Rothsee nás nic nezaujalo, tak si vaříme oběd sami.
(foto 031) Po cestě k jezeru si prohlížíme bývalý důl. Zdejší čedičová ložiska má na svědomí vulkanismus před 10 až 30 milióny let. Kámen má široké využití a dodnes se těží v okolních lomech.
(foto 032) Kořeny hornictví v pohoří Rhön sahají až do roku 1421. Od té doby se zde těžil baryt, fluorit, železo, hnědé uhlí a čedič. Ve třech oblastech (Eisgraben, Lettengraben a Bauersberg) se těžilo hnědé uhlí různé kvality.
(foto 033) Je čas na projížďku na kole. Proto zastavujeme na parkovišti Schornhecke. Následující výlet se odehrává na náhorní plošině Hohe Rhön, na hranicích přírodních parků Hessische Rhön a Bayerische Rhön, které spolu tvoří přeshraniční biosférickou rezervaci Rhön.
(foto 034) Oblast uznaná UNESCO jako biosférická rezervace se nachází v Bavorsku, Hesensku a Durynsku.
(foto 035) Kdyby snad někdo nevěřil, tak opravdu umím jezdit na kole.
(foto 036) A František také. A ještě mi mává.
(foto 037) Šlapeme až do nadmořské výšky 920 metrů k vysílači Heidelstein.
(foto 038) Trochu nás překvapují neustálé zákazy vjezdu na celkem široké a upravené cesty, kam mohou jenom pěší turisté. Nechápeme, ale dle možností respektujeme.
(foto 039) V podvečer se vydáváme na cyklo prohlídku města Bischofsheim an der Rhön.
(foto 040) Kromě centra města si prohlížíme také tři kostely, římskokatolický, evangelický a pravoslavný.
(foto 041) Pět hvězd okolo jeho hlavy, které symbolizují pět písmen slova TACUI (mlčel jsem), sice chybí, ale význam souhlasí. Jan Nepomucký na mostě přes potok Brand mlčel, neprozradil nám, kde mají v Bischofsheim an der Rhön nejlepší pivo.
(foto 042) Tak hledáme sami a daří se to.
(foto 043) Například pivo Rother Bräu z bavorského rodinného pivovaru, který sídlí v obci Hausen, shledáváme pitné a chutné.
(foto 044) Nedělní obloha se rozsvěcuje, hvězdy hasnou. První sluneční paprsky nás vítají u parkoviště pod sjezdovkou na Kreuzberg. Lyžaři nás nerušili, protože sníh ještě nenapadl, i když teplota nad ránem nebyla zcela úplně spacáková.
(foto 045, 046) Nejvyšší hora pohoří Rhön a hrabství Fulda se jmenuje Wasserkuppe a vyrostla kdysi do nadmořské výšky 950 metrů.
(foto 047) Bezlesý vrchol hory nabízí nádherný panoramatický výhled, a tak v klidu vpíjím lačnýma očima do sebe okolní krásnou krajinu, která se prostírá přede mnou.
(foto 048) Připomínka doby, kdy bylo Německo rozdělené. Na Wasserkuppe sídlila od roku 1945 do 1998 protivzdušná obrana, která hlídala prostor od Norska po Turecko.
(foto 049) Dnes hlídají letecký provoz na Wasserkuppe z řídící věže na zdejším letišti. Hora je totiž známá jako kolébka bezmotorového létání.
(foto 050) Je tady také velké letecké centrum pro závěsné kluzáky, paragliding, kiting i muzeum plachtění.
(foto 051) Kdo je větší, radar nebo měsíc.
(foto 052, 053) Pomník vytvořili letci v roce 1923 na památku svých kamarádů, kteří zemřeli.
(foto 054) Přes silnici jsou závory, ale vlak tam nejede.
(foto 055, 056) Na této nejvyšší hoře v Hesensku, pramení řeka Fulda a dalších 30 potoků.
(foto 057) Jestli ten počet pramenů souhlasí jsme nezjišťovali, ale kde začíná svou pouť potok Grumbach (Reulbach) objevujeme.
(foto 058) Nedaleko pramene stojí od roku 1622 na velkém kulatém podstavci boží muka.
(foto 059) Poslední pohledy od Wasserkuppe před naší další poutí.
(foto 060) Severovýchodním směrem jsme si vyhlédli městečko Wüstensachsen, kde objevujeme zajímaví piknikové místo.
(foto 061) Vaříme oběd a než stačíme nasednout na kola, tak nás dostihla žízeň. Co se dá dělat, bránit se nebudeme. Opět nám dělá společnost Rother Bräu a opět jsme spokojeni.
(foto 062) Na okraji městečka si prohlížíme mariánské místo, které je zde od roku 1966.
(foto 063) Výšlap na úpatí kopce Ehrenberg byl náročnější, ale zase něco zajímavého vidíme.
(foto 064) Jedny z posledních pohledů na úžasné pohoří Rhön, které jsme dva dny objevovali a obdivovali.
(foto 065) Už jsme nic neplánovali, ale kde se vzala, tu se vzala, na kopečku vysokém 481 metrů, nás zaujala zřícenina hradu Lichtenburg.
(foto 066) Z vyhlídkové věže zříceniny se mohou určitě nabízet zajímavé pohledy, ale bohužel je stejně jako restaurace zavřená.
(foto 067, 068) Když už jsme byli na hradě, tak zastavujeme také v podhradí. V městečku Ostheim vor der Rhön nás totiž zaujal kostel svatého Michaela a komplex budov okolo něho.
(foto 069) Také interiér vlastního kostela je zajímavý. Nástropní malba nebo umístění varhan místo oltáře.
(foto 070) Na okraji města potkáváme kouzelnou mašinku. Svezení by mohlo být zajímavé, ale asi by to byla dlouhá cesta, přeci jenom to máme domů přes 300 kilometrů.
(foto 071) Víkendová pohádka jménem „pohoří Rhön“ je u konce. Před pár dny jsem netušil, jak kouzelná krajina se nachází uprostřed Německa.

Minulý rok jsme také objevovali zajímavá místa, tentokrát v pohoří Schwarzwald: https://www.turistika.cz/cestopisy/svarcvaldky-nebo-schwarzwaldklinik-pohori-schwarzwald/detail

Poslední aktualizace: 28.9.2024
Záznamník prožitků z pohoří Rhön v Německu na mapě
Autor: Bubinga

Příspěvky z okolí Záznamník prožitků z pohoří Rhön v Německu

Turistická známka č. 116 - Kreuzberg * 928 m * Rhön
Název pohoří Rhön mohl vzniknou z keltského výrazu rainom, což…
V pohoří Rhön jsou menší i větší města. My u jednoho zastavujeme. Nachází…
Fulda je deváté největší město v Hesensku. Pokud někdo zná příběh Papežky…
Město Schlitz , malé Městečko, se nachází v centrální části Hesensko.Město má asi 10 000 obyvatel. Můžete zde navštívit hrad a muzeum s pěkným…
Schweinfurt (v českém překladu Svinibrod) je bavorské okresní město s více…
Od Schinkela po Fostera, od barokního po moderní: Německo je zemí architek…
Brotterode je městem v Durynsku ve Spolkové republice Německo.