Běžecké tratě s úpravou cross
Když se před více než deseti lety, iniciativou tehdy se právě rodícího Svazku Krkonoše, sdružilo několik subjektů s cílem začít upravovat na různých místech v Krkonoších běžecké stopy, byla to pro nejvyšší české horstvo výhra. Stopy byly postupem doby koordinací projektu Krkonoše – lyžařský běžecký ráj pospojovány a zokruhovány. Díky promyšleným projektům a dotacím z Libereckého a Královéhradeckého kraje, Nadace ČEZ, SFŽP ale i EU byly postupně vyznačeny, vybaveny venkovními mapami a ukazateli. Krkonoše, do té doby známé ke sportovnímu vyžití víceméně převážně sjezdařům a snowboardistům, se přiblížily milovníkům běhu na lyžích. Podnikatelé a provozovatelé jednotlivých skiareálů pochopili, že tudy vede cesta blíže k veřejnosti.
Radek Vich, koordinátor projektu ze Svazku Krkonoše, doplnil: "Krkonoše a podkrkonoší nyní nabízí vyznavačům běžeckého lyžování 560 kilometrů, dle klimatických podmínek upravovaných tras. Z toho je 71 kilometrů Krkonošská magistrála. Devadesát kilometrů představují trasy závodní. Ty jsou upravovány většinou denně. Ostatní turistické, spolu s Krkonošskou magistrálou, nejsou upravovány tak často. Některé úseky v I. a II. zóně národního parku mají zvláštní režim. Jsou upravovány jen po jednotlivém schválení Správou KRNAP, aby nedocházelo k poškozování nejcennějších částí přírody," upřesnil R. Vich.
Krkonoše začaly být propagovány jako lyžařský běžecký ráj. Projekt, společný řadě lidí, ukázal správnou, leč trnitou cestu. Ti, kteří tratě užívají, se už nespokojí jen tak s nějakou úpravou. Chtějí je mít „dokonalé“, a když tomu tak není, zlobí se a posílají stížnosti.
Jednání se zúčastnila řada zasvěcených
Jak vysvětlit běžkařům, že chyba není na straně těch, kteří tratě upravují diskutovali zástupci Svazku Krkonoše, jednotlivých subjektů, kteří se této práci věnují, pracovníci skiareálů, Správy KRNAP, hosté z Jizerských hor, polských Jakuszyc a mnozí další.
Běžecké tratě upravujeme v daném režimu, vzkazují ti, kteří to skutečně dělají. Ale musíme vysvětlit jisté horské zákonitosti, které naši práci chtíc nechtíc provází a velmi často ničí. Tak se shodli krkonošští upravovatelé na posledním setkání, které před začátkem nadcházející zimní sezony proběhlo v Harrachově. Z živé a podnětné diskuze vyplynuly postřehy. Ty je nutné formulovat a sdělit na vědomí široké veřejnosti, která věnuje svůj volný čas sportu nazvanému běh či turistika na lyžích.
Nepřítelem je počasí. Velké přívaly sněhu a vítr.
Cílem každého upravovatele jsou trvale pěkné běžecké stopy. Jejich ničitelem je počasí. Nově ve sněhu proříznutá stopa dlouho nevydrží. Silný vítr je v zimních měsících denní host. Řidič rolby s frézou stopu vymodeluje, vítr zafouká a stopa mizí.
Rozlišení a systém úpravy.
K počasí se přidává tzv. smíšený provoz. V Krkonoších totiž nejsou v zimě speciální či typické cesty pro pěší, pro chůzi na sněžnicích, pro jízdu dětí na saních, ani pro vozidla zásobování. Proto na určitých místech na turistických tratích i na lyžařské magistrále dochází ke střetu všech. V těchto místech nelze očekávat vysokou kvalitu upravenosti. Tuto skutečnost je nutné vzít jako hotovou věc, která v této době nemá jiné řešení.
Upravovatelé rozlišují závodní tratě, turistické tratě a Krkonošskou magistrálu. Závodní tratě jsou upravovány denně. Turistické tratě a Krkonošská magistrála jsou upravovány dle klimatických podmínek.
Jak značit v zimních mapách.
Veřejnost musí jednoznačně vědět, kde se nacházejí tzv. problematické úseky. To jsou spojovací a zásobovací cesty, místa, kudy chodí pěší, jezdí zásobovací rolby a skútry. Tedy vytipovat místa, která nepoužívají jenom běžci. Úseky je třeba na mapách zřetelně vyznačit, odlišit a tím eliminovat stížnosti.
Novinkou letošního setkání v Harrachově je návrh zavedení nového termínu úpravy běžeckých stop tzv. cross country. Jedná se o občasnou úpravu pro lyžařskou turistiku. Probíhá v režimu cca 2 x týdně a je v terénu praktikována v podstatě nejčastěji.
Sdružené finance.
Alfou a omegou četnosti výjezdu rolby k úpravě marketingově úspěšného projektu Krkonoše - lyžařský běžecký ráj jsou finance. Svazek Krkonoše vynakládá nemalé úsilí, aby sdružil prostředky od Královéhradeckého kraje (pro rok 2012/13 celkem 500 000 Kč, od Libereckého kraje pro rok 2012/13 celkem 300 000 Kč, Nadace ČEZ 400 000 Kč) a pokryl jednotlivým upravovatelům část provozních nákladů, resp. motohodin. Na rozdíl od běžeckých stop v Rakousku, jejichž využití je někde zpoplatněno, a tím se majitelům techniky vrací alespoň část nákladů, v Krkonoších část prostředků refunduje Svazek Krkonoše. Bez příspěvků obou krajů, Nadace ČEZ, Státního fondu životního prostředí a občasného donátora by upravovatelé nedostali zhola nic.
Jak získat a nabídnout Aktuální informace.
Na www.krkonose.eu v sekce zima v Krkonoších – běžecké lyžování - najdete informace o tratích, délkách, výšce sněhu, upravenosti, atd. Dalším zdrojem je www.holidayinfo.cz. V Harrachově byl představen projekt www.bilestopy.cz, který prostřednictvím on line přenesených dat sdělí uživateli informaci o stáří upravených stop. Přehledný, lehce dosažitelný systém, nutností je GPS instalovaná přímo v rolbě a chytrý telefon uživatele s připojením na internet. V mapě zaznačené stopy mění barvu podle času od poslední úpravy. V Krkonoších se k systému připojili upravovatelé v Rokytnici nad Jizerou, Strážném a ve Vrchlabí. Další provozovatelé zvažují využití této nabídky.