Češi jsou v tuzemských destinacích spokojeni. A vracejí se.
Domácí turisté mají pozitivní vztah k místům svého pobytu. Z toho důvodu se do různých lokalit Česka vrací návštěvníci opakovaně, více než dvě třetiny dokonce častěji než třikrát. Vyplývá to ze zimní etapy výzkumu "Monitoring domácího cestovního ruchu", který pravidelně zpracovává agentura Czech Tourism.
O dalším návratu do místa dotazování uvažovalo celkem 88 procent oslovených návštěvníků v turistických regionech. Celkově výzkum zaznamenal vysokou spokojenost návštěvníků s místem pobytu, téměř polovina dotázaných byla dokonce velmi spokojena. Oproti minulému roku se spokojenost významně nezměnila. Nejlépe byly hodnoceny regiony Jižní Morava, Šumava a Jižní Čechy, mezi slabší regiony v tomto ohledu patřily Střední Čechy a Severní Morava a Slezsko. Klíčovou položkou ovlivňující spokojenost návštěvníků byly především ubytovací služby. Negativně domácí turisté nejčastěji hodnotili cenovou úroveň služeb a oblasti týkající se Dopravy (nedostatek parkovacích míst, špatná kvalita silnic), nicméně jejich vliv na celkovou spokojenost turistů nebyl tak zásadní.
„Je to pro nás potěšující zjištění. Opakovaná návštěva turisty v regionu je jedním z našich cílů v oblasti domácího i příjezdového cestovního ruchu. Z výsledků průzkumu vyplývá, že hlavní roli sehrává neustále se zvyšující kvalita služeb v regionech,“ okomentoval statistiky generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.
Jednotlivé regiony České republiky se liší v atraktivitě a schopnosti přitáhnout návštěvníky ze vzdálených míst. Z největších vzdáleností (nad 100 km) jezdí návštěvníci na Šumavu, do Západočeských lázní, Českolipska a Jizerských hor a do Krkonoš a Podkrkonoší. Jako dopravní prostředek Češi nejčastěji používají osobní automobil (73 %), až s výrazným odstupem následuje vlak (12 %) a linkový autobus (12 %).
Návštěvníci a turisté obvykle v ČR za jeden den utratí částku v rozmezí 200 - 1 000 korun (70 %). Stravování v restauračních zařízeních je stejně jako v loňském roce poměrně běžnou záležitostí – 80 % účastníků domácího cestovního ruchu využívá restauračních zařízení alespoň občas, pětina naopak téměř nikdy (především v regionech Český ráj a Českolipsko a Jizerské hory).
Převažujícím důvodem návštěvy tuzemských destinací je v zimě turistika a sport. Ve srovnání s loňským rokem však podíl lyžování a zimních sportů poklesl o 8 procentních bodů na 28 %. Naopak podíl pěší turistiky vzrostl z 29 % na 33 % a podíl poznávací turistiky z 34 % na 40 %. Za nejlákavější lyžařskou destinaci označili respondenti Českolipsko a Jizerské Hory.
Při rozhodování o návštěvě destinace používají Češi jako hlavní informační zdroj internet, zejména internetové vyhledávače. Významnou roli hrají také informace a doporučení od přátel a známých.
Nejefektivnějším marketingovým kanálem se ukázala být internetová a venkovní reklama, které dohromady zasáhly 41 % návštěvníků. Necelá polovina turistů uvedla, že zaregistrovala televizní reklamní kampaň Dovolená v Česku – to letí. Přibližně stejná část dotázaných (47 %) také rozeznala konkrétní spoty. K návštěvě webu Kudy z nudy spoty inspirovaly 35 % lidí (z těch, kteří kampaň zaznamenali), k cestování po Česku pak 37 % lidí.
Hlavní trendy
nárůst pobytů na 3 – 7 nocí, naopak ubylo jednodenních výletů
přibylo domácích turistů, kteří jsou v regionu ubytováni, zejména v penzionech či soukromých prostorách (vlastní chalupa, u příbuzných, přátel…)
mírný nárůst loajality a opakovaných návštěv.
důvodem domácího cestovního ruchu jsou stále častěji nákupy (5 % → 10 %).
na atraktivitě získává péče o fyzickou a duševní kondici (10 % → 12%).
lyžování a ostatní zimní sporty jsou letos lákavější než v roce 2010, oproti loňsku ale jeho atraktivita výrazně poklesla (25 % (2010)→ 36 % (2011) → 28 % (2012), což může souviset i s průběhem zimy a se sněhovými podmínkami v daném roce.
turisté uvádějí, že jejich pobyt v regionu na den a osobu je v posledních dvou letech dražší než v roce 2010.