Loading...
V této době vrcholí nejenom sklizeň jahod či meruněk, ale též výroba a distribuce lyží a snowboardů před zimní sezónou 2010/11. Děje se tak ve společnosti Sporten, což je největší český výrobce tohoto specifického sportovního náčiní. Letos bylo vyrobeno téměř 180tisíc párů lyží a „sněžných prken“. Z celkového objemu bude asi devadesát procent vyvezeno do světa, včetně USA, Austrálie, Japonska i severských zemí. Na domácí trh jde zbývajících deset procent, vyhledávaných především těmi milovníky zimních sportů, kteří se takříkajíc vyznají.
První lyže se do českých zemí dostaly ze Švédska v roce 1896, v roce 1906 je již šikovné „zlaté české ruce“ začínaly díky velkému zájmu o nový sport vyrábět sami v domácích dílnách nebo malých truhlárnách nejvíce z jasanového dřeva. Z desítek a desítek malovýrobců postupem času vynikla kupříkladu firma Faustauer, která byla mezi českými výrobci lyží pojmem až do roku 1948. Továrna SPORTEN v Novém Městě na Moravě je pokračovatelem tradice výroby lyží v Čechách. Od poslední dekády devatenáctého století, kdy se řemeslná dovednost v menších provozovnách dědila z otců na sny, až po bájné a téměř podpultové „artistky“ nebo „bohemiky“ z časů řízeného plánování. Otevření trhů po roce 1989 přineslo nasycení potřeby a poptávka po tradičních českých výrobcích prakticky neexistovala. Původní československá socialistická továrna na výrobu lyží v Novém Městě na Moravě byla hozena do dravého konkurenčního proudu , především její vedení jakoby začínalo od píky a učilo se v něm plavat. Fabrika několikrát změnila název (od původního Sport přes Artis) , až se během let vykrystalizovala do současné podoby úspěšné společnosti Sporten. Jak lehko se řekne, a jak těžko uskutečňuje.
Generální ředitel Sporten, a.s. Ján Hudák, který je s továrnou spjat téměř čtyři desítky let a prošel její hierarchií vedoucích pracovníků od šéfa elektroúdržby až do současné vrcholové funkce, vysvětluje:
„Byli jsme postaveni před zcela nové zásady řízení a podnikání. Jistě nebude frází, když řeknu, že jsme se učili podnikat za pochodu. Naší výhodou byla píle, řemeslná zručnost a znalosti našich lidí. Bylo nutné ihned skončit se zastaralou praxí výroby na sklad, zavádět systém na sebe plynule navazujících výrobních linek, zkrátka modernizovat technologii. V neposlední řadě bylo třeba navázat v rámci odbytu na staré kontakty i hledat nové trhy. Časem pak došlo k opětovnému nárůstu výroby.“
Již v roce 1996 bylo v Novém Městě na Moravě vyrobeno 310tisíc párů lyží a snowboardů. Situaci nahrál masivní rozvoj sportovního a rekreačního lyžování u nás i ve světě a ještě v roce 2004 a 2005 bylo vyrobeno 330tisíc párů lyží a snowboardů.
Radikální řez
Tato situace se ale brzy obrátila a náhle nebyla udržitelná. Přebytky z nadvýroby srazily prodejní cenu díky přeplněným skladů pod výrobní náklady. Ve Sportenu klesl objem výroby na polovinu! Ekonomové i manažeři společnosti zvonili na poplach.
„Chtělo to doslova chirurgické zákroky,“ vzpomíná ředitel a dodává: „Provedli jsme technologická opatření, redukovali pracovní místa, učili se hospodařit jako sedláci, kteří obrátí dvakrát v dlani každou minci, než jí vydají. A po dvou letech v mínusu jsme v současnosti v plusových hodnotách a sledujeme nárůst i odbyt výroby.“
Péče o rozvoj lidských zdrojů
Jak nás informovala manažerka Ing.Markéta Konečná, jednou z priorit vedení společnosti SPORTEN je péče o profesní rozvoj svých zaměstnanců. V následujících dvou letech bude v továrně probíhat projekt Vzdělávání zaměstnanců. Pracovníci si budou zdokonalovat jazykové schopnosti, práci na PC, absolvují školení v rámci „štíhlé výroby“ a vyučovat se budou i nové metody řízení a výkonnosti organizace.
„ V roce 2009 jsme se úspěšně přihlásili do projektu Evropské unie „Vzdělávejte se…“ říká inženýrka Konečná. „S kladnými ohlasy se u zaměstnanců se hlavně setkala možnost rozšíření jejich počítačových dovedností. Po skončení akce jsme byli rozhodnuti, že se pokusíme získat dotace z Evropského sociálního fondu s finanční podporou EU v rámci Operačního programu lidské zdroje a zaměstnanost „Školení je šance“, který je určen ke zvyšování konkurenceschopnosti zaměstnanců s důrazem na rozvoj dovednosti, které mohou po případné ztrátě zaměstnání uplatnit kdekoli. Naše firma je zatížena sezónností výroby. V létě máme největší produkční špičku, a u Školení je šance nám vyhovuje možnost volného časování vzdělávacích aktivit na zimní a Jarní měsíce, kdy je výroba v útlumu,“ dodává Ing. Markéta Konečná.
Žádost s projektem byla dobře připravena, a tak SPORTEN uspěl a získal dotaci ve výši téměř 7 milionů korun. Není pochyb, že v následujících 2 letech trvání projektu se podaří zdokonalit 138 přihlášených zaměstnanců v jazykových znalostech a počítačových dovednostech.
„Vyškolíme také například několik nových svářečů, obráběčů kovů, revizních techniků i pracovníků na speciálních strojích. Hodně si slibujeme od školení v rámci „štíhlé výroby“ a dalších měkkých dovedností, které by měly mít pozitivní vazbu přímo na výrobu. Evropské peníze tak budou smysluplně využity, neboť jejich koncovým uživatelem je konkrétní pracovník,“ konstatuje závěrem inženýrka Konečná.
Sporten - značka která kraluje
Lyžařská továrna v Novém Městě na Moravě trvale sleduje světové trendy zimních sportů, designy povrchů a potřeby všech skupin sportovců. Nákupy kvalitních surovin, náročná vstupní a výstupní kontrola a i známý výrobci užívané technologie včetně designového studia La Taupe a kreativity špičkového konstruktéra lyží Michala Maliny umožňuje vyrábět lyže a snowboardy pro všechny věkové a výkonnostní kategorie.
„Našimi největším odběrateli ve světě jsou nyní Alpina, Asnes, Decathlon, Hagan, K2, Rossignol, Skitrab a Toyota. Těmto společnostem vyrábíme pod jejich značkami, protože se přesvědčili, že je naše kvalita na prvotřídní úrovni,“ představuje důvod spolupráce se světovými giganty ředitel Ján Hudák.
V této souvislosti je třeba připomenout ryze český problém. Řada domácích zákazníků, tedy tuzemský uživatel, buď neví, nebo ze setrvačnosti, či proto, že je docela obyčejný snob, raději sáhne v prodejně nebo půjčovně po nářadí známějších značek, někdy i pod vlivem výsledků vrcholových sportovců. Stává se tak, že zákazník odejde s lyžemi, vyrobenými ve Sportenu, ale pod jinou značkou.
„Vím, že bude spokojen, pokud si vybral nářadí dle svých sil, dovedností a možná i doporučení prodejce, protože chceme a umíme lyže udělat,“ usmívá se obchodní ředitel Ing. Ivan Hudák.
Firemní katalog nabízí mimo speciální závodní kolekce 11 druhů lyží, od profi sjezdových přes kondiční či dámské nebo dětské až po skialpové nebo běžecké backcountry a v neposlední řadě i snowboardy.
Pro nadcházející sezónu připravil Sporten 6 novinek, které sledují zejména zkvalitnění jízdních vlastností a ovládání a také schopnost přizpůsobit se současným designován trendům v oblékání.
O kvalitách lyží společnosti Sporten svědčí výsledky mnoha lyžařských reprezentantů ČR i spokojenost amatérských lyžařů. Mezi nejznámější sportovce na lyžích Sporten patří mistr světa v letech a olympijský medailista Jaroslav Sakala, držitel zlaté olympijské medaile Aleš Valenta, mistryně světa ve skocích Italka Alena Runggaldier, člen našeho olympijského týmu ve Vancouveru 2010 snowboardcrosař David Bakeš či běžkař Josef Kučera a Ladislav Pokluda, reprezentant ČR v kategorii Masters i zástupci současné reprezentace akrobatického lyžování.
Ivan Černý