Cestovní kanceláře si s dopady koronaviru na cestování poradí
Požáry v Austrálii, protesty v Chile nebo v Libanonu, uzemněné Maxy, hurikány v Karibiku, tajfun v Japonsku, vichřice na Kypru, požáry v Řecku, západonilská horečka, virus zika a nyní koronavirus – všechny tyto události mají dopady na cestování a budí obavy zákazníků. „Cestovní kanceláře jsou na mimořádné a nepředvídatelné události (tzv. vyšší moc) zvyklé a věřím, že zvládnou i současnou nepříjemnou situaci jménem koronavirus“, říká Vladimír Dolejš, předseda představenstva Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR).
„Kdykoliv nastane v zájezdové destinaci mimořádná událost, musí cestovní kancelář především rychle posoudit, jestli služby zahrnuté v zájezdu umí zajistit. Jestliže je zajistit nemůže nebo to nepůjde bez významných změn, musí zájezd zrušit, případně zákazníkovi umožnit odstoupení od smlouvy. V takové situaci cestovní kancelář obvykle nabídne zákazníkovi alternativu ve formě jiného zájezdu. Jestliže ji zákazník nepřijme, má právo na vrácení zálohy nebo plné cenu zájezdu, podle toho, co uhradil“, uvedla odbornice na cestovní právo Klára Dvořáková z advokátní kanceláře Holubová advokáti s.r.o.
Když je cestovní kancelář na základě aktuálních informací od svých delegátů nebo obchodních partnerů přímo v místě konání zájezdu přesvědčena, že zájezd může být zrealizován, bez podstatných změn, může se konat. Pokud se zákazník s ohledem na zprávy v médiích obává vycestovat, má pochopitelně právo, se zájezdu nezúčastnit. Obava zákazníka o své zdraví nebo o svou bezpečnost není ale bez dalšího důvodem k odstoupení zákazníka od smlouvy bez úhrady smluvního stornopoplatku. „Existuje jediná situace, kdy může zákazník odstoupit od smlouvy bez úhrady stornopoplatku, a sice, když se mimořádná událost vyskytuje v místech, kde jsou poskytovány služby zahrnuté v zájezdu nebo jejím bezprostředním okolí a tím v podstatě znemožní poskytnout zájezd bez významných změn“, uvádí Klára Dvořáková. Tak to bude u zájezdu, který směřoval do oficiálně uzavřených čínských měst. „Právě proto se nyní reakce cestovních kanceláří ve věci koronavirové nákazy v asijských oblastech může různit“, vysvětluje Vladimír Dolejš. Zatímco některé cestovní kanceláře své zájezdy ruší, jiné ne. Jedná se o rozlehlé území a předpokládá se, že profesionalita zodpovědných cestovních kanceláří a jejich místních partnerů s ohledem na aktuální zprávy přímo v té které destinaci je zárukou, že nákaza v místě poskytování cestovní služby není prokázána a služba se může uskutečnit.
ACK ČR v této souvislosti apeluje na všechny své členy i nečleny, aby z důvodu prevence ochrany zdraví svých zákazníků s plnou profesionalitou zvážili své postoje k současné realizaci zájezdů do všech regionů Číny a dále obezřetně postupovali v souladu s vývojem situace v cílových destinacích zájezdů.